• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jaartal in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

evers

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Ik wil een grafiek maken in excel met jaartallen.
Bv
2000
2001
2002
2003
2004

Dat lukt niet echter wel als ik een datum geef bv 1-1-2001, 1-1-2002 enz.

Hoe moet ik dat aanpakken?

Gr. Henk

Hallo Henk

Kun je ook aangeven wat er niet lukt.
Liefst een voorbeeldje plaatsen.

Gr Justes

Hier het voorbeeld waarbij dan geen grafiek krijg wat ik wil

JAAR AANTAL
2001 15
2002 50
2003 34
2004 18
2005 20

en als onderstaand wel:

JAAR AANTAL
1-1-2001 15
1-1-2002 50
1-1-2003 34
1-1-2004 18
1-1-2005 20

Je kan beter je document posten, zo is het voor iedereen makkelijker om een oplossing te bieden :thumb:

Hallo Evers,

Justes zei het al: je zal iets specifieker moeten zijn of een voorbeeldje meesturen.

Kijk eventueel eens naar dit voorbeeld.

Het is evenwel dusdanig eenvoudig dat ik eraan twijfel of het je probleem zal oplossen.

MVG - Marrosi

Bijlagen

Hallo Henk,

Je hebt gelijk wat je ook probeert (via celeigenschappen) hij ziet het als getal niet als datum.

Gr Justes

Hallo Evers,

Justes zei het al: je zal iets specifieker moeten zijn of een voorbeeldje meesturen.

Kijk eventueel eens naar dit voorbeeld.

Het is evenwel dusdanig eenvoudig dat ik eraan twijfel of het je probleem zal oplossen.

MVG - Marrosi

Hallo Marrosi,

Ik sta verbaasd, dit is wel een hele mooie, in enige uitleg ben ik ook geintresseerd.

Gr Justes

Met dit kl*** ....euh ik bedoel .... rotweer heb ik getracht om het grafiekje er een beetje zonnig te laten uitzien en dus wat gespeeld met de opmak.

De grafiek op zich kan niet eenvoudiger maar dat heb jullie vast en zeker reeds gezien.

Voor de rest enkel de opmaak:

TEKENGEBIED: géén rand en géén opvuleffecten

GRAFIEKGEBIED: géén rand en opvuleffect met één kleur - kleurovergang lichtgeel naar wit

GEGEVENSREEKS: géén rand en opvuleffect met twee kleuren

RASTEROPMAAK: stijl stippellijn en kleur lichtgrijs

LEGENDE OPMAAK: géén rand en géén opvuleffect.

Algemeen dit nog:

- randen geven heel vaak een "overladen" effect

- raster is ondergeschikt aan gegevens dus ten allen tijde de kleur licht maken

- de gebruikte kleuren zijn een kwestie van smaak en voorkeur of kunnen bedrijfs- of
effect-gebonden zijn.

- de juistheid van een grafiek is uiterst belangrijk maar ..... het oog wil ook wat.

.....daarmee is waarschijnlijk het probleem van Evers nog niet van de baan???????

MVG - Marrosi

Hallo Marrosi,

De opmaak is voor mij geen geheim meer maar de jaartallen kom ik niet uit.

Gr Justes

Ofwel doe je zoals Marrosi, en geef je de jaren in als 2001, 2002, ... (dus zonder dag en maand). Ofwel zet je bij Grafiekopties (rechts klikken op de grafiek) de Categorie (X) as ingesteld op Categorie. Is het nu opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan