jaartal notatie lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elfje83

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2013
Hallo,
Om enkel het jaartal weer te geven kan je de notatie aanpassen naar o.a "jjjj" of Year(date()).
Dit lukt bij mij niet. Weet iemand hoe dat komt en hoe ik het dan wel kan oplossen?
Groetjes

Ook "yyyy" bij notatie en Dan bij validatieregel Year(Now()) werkt niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat werkt er dan niet?

houd er wel rekening mee dat FORMAT(now(),"YYYY") "tekst" als uitvoer geeft en YEAR(now()) geeft een "integer"

Als je de notatie van een veld wilt aanpassen, moet je de Nederlandse notatie gebruiken. Dus "jjjj". Verder moet je veld wel als datumveld zijn ingesteld, anders werkt het niet. Gebruik je een tekstveld voor de datums (wat sowieso heel onverstandig is) dan kun je alleen in een query de jaartallen eruit vissen, maar dan moet je dus de tekstdatum converteren naar een datum met CDate, en met Year het jaartal eruit halen. De tip van wampier is helemaal correct; gebruik bij voorkeur YEAR om een jaartal uit een datum te halen, want dan heb je het jaartal als getal, en niet als tekst.

Ik gebruik een datum/tijd veld, bij notatie heb ik al "jjjj" geprobeerd maar het lukt niet.
Groetjes

Het is ook (in Access 2013 NL in ieder geval) yyyy. Maar die had je ook al geprobeerd zei je, vandaar dat ik jjjj voorstelde. Overigens verander je met notatie de inhoud van het veld niet, alleen de weergave. En zelf vind ik het dan ook helemaal niet nodig om op die manier een jaar te laten zien, want als je al een keer een jaar nodig hebt, zet je in een query een extra veld met de formule Jaar: Year([Startdatum]) en klaar ben je. Dan heb je dus écht een veld met een jaartal. Met notatie denk je alleen maar dat je een jaartal hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan