Jaartal

• Onderwerp starter Onderwerp starter RDIE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RDIE

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2013
Uit een datum haal ik het jaartal met
Code:
jaar:year([datum])
Of (heb ik ook geprobeerd) met
Code:
 jaar:Format([E_OrderDatum];"yyyy")
In beide gevallen geeft de query keurig het jaartal. Op het invoerformulier echter krijg ik wanneer ik de datum invoer bij jaartal te zien: #naam?

Wat gaat hier fout?

Beide formules werken, als is de functie Year beter want die is a) korter en b) levert een getal op. Het probleem zit 'm waarschijnlijk in je datumveld. Heb je daar rare instellingen op staan?

Het datumveld is ingesteld als datum/tijd. Verder (voor zover ik kan beoordelen) geen aparte zaken.

De query gaf de maand als tekst dus bijv oktober. Inmiddels heb ik de maand in de query als getal laten genereren en nu krijg ik op het formulier keurig 2015. Op zich prima werkbaar en kennelijk heeft het dus te maken heeft met het verschil tussen tekst en getal maar zie niet helemaal waarom het dan in geval van de maand als tekstnotatie fout gaat.
Ik zou toch ook de maanduitvoer als tekst moeten kunnen krijgen en het jaar als 2015 ?

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; je wilt een jaar halen uit een datum, maar hoe kom je aan die datum? '7 October 2015' in een tekstveld is geen datum; 7-11-2015 is dat wel. Sowieso kun je datums het beste met de Picker selecteren, dat is doorgaans het snelst. Maar je laat dus zo te zien een gebruiker een datum intypen, en dat dan ook nog eens in tekstvorm?

De datum (een orderdatum) wordt door de gebruiker via een formulier ingegeven in de tabel.
De query berekent hieruit het bijbehorende weeknummer en de bijbehorende maand. Dit omdat hierop later in het rapport op gegroepeerd en getotaliseerd wordt
Op het invoerformulier laat ik het weeknummer en de maand tonen op het moment dat de orderdatum wordt ingegeven. Dit is meer voor het gemak en voor als er via het formulier wat informatie bekeken wordt.
De datum wordt overigens "gewoon" ingegeven als 07-11-2015 en niet als " 7 november 2015" .
Het datumveld in de tabel is gedefinieerd als " datum/tijd" Dat lijkt (leek) me logisch. Of toch niet?

Als je op je formulier een datumveld hebt ([E_OrderDatum]) dan moet als Besturingselementbron de formule
Code:
=Year([E_OrderDatum])
of het queryveld
Code:
Jaar: Year([E_OrderDatum])
altijd het jaartal laten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan