java of javascript

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleight

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
hey, ik wou graag weten wat het verschil is tussen java en javascript
ik had gevonden dat javascript makkelijker en beperkter is..
maar is er ook niet verschil in wat ze kunnen, dus iets wat de een wel kan en de ander niet?

Java is een programmeertaal, daar kan je dus echt programma's mee schrijven ook offline...
Javascript is ook een programmeertaal maar wordt gebruikt in combinatie met html voor op websites.

Java en javascript hebben totaal niks met elkaar te maken

Wat wil je gaan programmeren?

De twee hebben niet zoveel gemeen als de naam doet vermoeden. Een paar zaken die ik kan aanwijzen:

Met java kan je zowat alles maken, het is een volwassen object-geörienteerde programmeertaal met een uitgebreide API. Het idee erachter is write once, run anywhere: compileer het naar bytecode en daarna kan het in een virtuele machine draaien op alle ondersteunde platformen. Daarbij kan dat als losstaande applicatie zijn of in een browser als 'applet'.

Javascript kan je hoogstens 'gebaseerd op objecten' noemen. Het werkt enkel binnen een browser en wordt niet gecompileerd naar bytecode maar gewoon geïnterpreteerd op de client (jouw browser). Maw, je kan er geen losstaande applicatie in gaan ontwikkelen. Javascript maakt onderdeel uit van de htmlcode en kan je gebruiken om te werken met de elementen op een htmlpagina. Een Java applet is een stukje bytecode dat gedownload wordt en lokaal in een 'sandbox' draait - het is volledig geïsoleerd. Je moet meer van java kennen om er praktisch iets mee te kunnen doen dan van javascript.

Ik zou aanraden om eens te zoeken op 'java vs javascript' in google, of gewoon beide onderwerpen eens in te tikken voor een inleiding, je vind ongetwijfeld veel bruikbare informatie terug.

ik wou de soort java voor browser leren, dus javascript
bedankt voor de hulp :)

Misschien kan dit je ook nog helpen?

de verschillen tussen Java en JavaScript.

De naam van de twee programmeertalen Java en JavaScript suggereert dat ze nauw aan elkaar verwant zijn, en er zijn inderdaad overeenkomsten: de syntaxis (zeg maar: de schrijfwijze en de regels voor het gebruik) van JavaScript lijkt sterk op die van Java, en in beide talen is het uit veiligheidsoverwegingen onmogelijk gemaakt om direct naar de harde schijf te schrijven.

Er zijn echter ook belangrijke verschillen. Sommige daarvan zijn wat technisch voor een beginnerscursus (zo is Java een echte object-georiënteerde taal die volledig uitbreidbaar is met "klassen" en "overerving"; JavaScript daarentegen is een op objecten gebaseerde taal die maar beperkt "uitbreidbaar" is), maar enkele andere verschillen wil ik hier zeker noemen.

Allereerst is daar het al dan niet gecompileerd worden. De broncode van een Java-programma wordt eerst door een Java-compiler vertaald naar "byte-code" die hetzelfde is voor ieder platform (Windows, Macintosh, etc.). De byte-code wordt vervolgens uitgevoerd door een "runtime interpreter" die wèl per platform verschilt. Als eindgebruiker krijg je de Java-broncode normalerwijze nooit te zien.

JavaScript daarentegen wordt niet gecompileerd maar direct geïnterpreteerd. De JavaScript-broncode is opgenomen binnen de HTML-pagina, en gewoon te bekijken m.b.v. "View Source". Dat heeft nadelen --iedereen kan zien hoe je programma werkt, dus van beveiliging is nauwelijks sprake, en geïnterpreteerde talen zijn doorgaans trager dan gecompileerde--, maar ook voordelen. Je kunt bijvoorbeeld leren van voorbeelden: als je op het Web een pagina tegenkomt die iets indrukwekkends doet met JavaScript, kan je zonder problemen bekijken hoe het is geprogrammeerd. Je kunt zelfs stukjes broncode kopiëren en in je eigen pagina's opnemen. (Het is overigens wel zo netjes om daarbij te verwijzen naar de oorspronkelijke auteur!) Daarnaast hoef je bij het ontwikkelen van een JavaScript-programma niet te compileren voordat je kunt testen, hetgeen de "ontwikkelingscyclus" vereenvoudigt.

Een tweede verschil heeft te maken met de variabelen die in programma's gebruikt worden. In Java moeten we van tevoren opgeven wat het type van die variabelen is ("strong typing"); in JavaScript hoeft dat niet ("loose typing").

Een laatste verschil is de mate van integratie met de HTML-pagina. Java-programma's staan op zichzelf (ze worden in de HTML-pagina ingebed met behulp van een speciale "tag", maar moeten vervolgens nog apart van de server worden opgehaald). JavaScript programma's daarentegen zijn nauw verweven met de rest van de HTML-pagina.

bron: http://www.voorbeginners.info/javascript/

ohja ik had nog een vraagje, over helpmij
ik weet niet echt waar ik hem moet posten dus post ik die maar hier:
ik krijg heel veel spam mailtjes van helpmij, elke keer als er een nieuw bericht is
ik zie ook vaak van die links met, klik hier als je geen mails meer wil ontvangen enzo.. maar dat werkt niet helemaal

dus kan iemand simpel uitleggen hoe ik moet zorgen dat ik niet steeds een mailtje krijg als iemand reageert op mijn vraag?

Gebruikerspaneel ==> wijzig opties ==> hier kan je alles wijzigen of je nu wel of niet mails wil ontvangen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan