.java omzetten naar .jar gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

fabrice

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2008
ik heb voor mijn zus een programmaatje gemaakt voor de tafels tot en met 30 in te oefenen. Dit heb ik in java geprogrammeerd, maar als ik het om wil zetten naar een uitvoerbaar (jar) bestand, dan krijg ik de exception: 'NoClassDefFoundError'.
ik heb het programma volledig in de main() functie geprogrammeerd, dus zou hij toch geen klassen meer moeten opzoeken? Nochtans denk ik dat ik alles correct heb gedaan om het bestand te exporteren als een . jar bestand.
als ik het compileer met eclipse, dan werkt het wel.
Zou iemand anders mijn programmacode willen omzetten naar een .jar in mijn plaats, zodat ik dit al kan gebruiken? en mij ook eens willen uitleggen wat ik dan verkeerd gedaan heb.

Het bestandje is op volgende link te vinden:

http://paste2.org/p/92981

alvast bedankt!

Heb je een manifest bestand bij de jar in zitten? Zo niet, kijk daar dan eens naar. In je manifest staat namelijk wat de 'main class' is die uitgevoerd moet worden.

Heb je een manifest bestand bij de jar in zitten? Zo niet, kijk daar dan eens naar. In je manifest staat namelijk wat de 'main class' is die uitgevoerd moet worden.

ja, als ik het .jar bestand open met winrar, dan zie ik onder de map META-INF het bestand manifest.mf staan. daaraan ligt het wss niet.

groetjes

hoe start je de jar ?

gebruik je:

java -jar tafels.jar

zonder -jar werkt het niet

ik startte de jar file altijd op door er gewoon op te dubbelklikken, omdat het icoontje een java icoontje is, en dus automatisch gestart word mbv java. Ik heb ook eens via jou commando op gestart, maar dan krijg ik dezelfde fout. hieronder zie je wat ik krijg:

5849phpa12JJz.jpg

dit heb ik met al mijn projecten die ik om wil zetten naar een .jar file :s

groetjes

Heb je ín de manifest file ook aangegeven in welke klasse je main functie zit?

Als je eclipse gebruikt kun je dat tijdens het exporteren overigens gewoon aangeven :)

Heb je ín de manifest file ook aangegeven in welke klasse je main functie zit?

Als je eclipse gebruikt kun je dat tijdens het exporteren overigens gewoon aangeven :)

ja, dit heb ik in eclipse aangegeven. ik heb trouwens maar 1 klasse, en daarin zit mijn main. is dit mss een probleem?

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan