Java Studio Enterprise 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

rutje1

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2006
Hey,

Ik heb nu Java Studio Enterprise 8 (legaal) gedownload op hun site en nu vraag ik me af hoe dit werkt.

Ik ben nog een beetje naabje met programmeren maar omat ik opdat programma werd gewezen (en het gratis is) wil ik hier maar mee aan de slag gaan.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
Ik heb nog niet egt een doel wat ik wil gaan maken maar ik wil héél graag het programmeren leren.

Graag uitleg en ervaring.

Maar mijn vraag is eigenlijk meer over het gedownloade programma. Want ik neem aan dat daar het meeste inzit. En dat ik dan niet alles uit mijn hoofd hoef te leren. Wel het standaard maar niet egt alles. Daarvoor is dat programma toch?

Ik ben van mening dat je eerst moet kunnen programmeren in een 'gewone' tekst editor en je programma zelf moet kunnen compileren. Dan weet je pas echt hoe het werkt en heeft een IDE veel zin.

Hoi Rutje,

Ik wil geen reclame maken maar ik raad je aan het boek OO-Programmeren in Java met BleuJ van Gert-Jan Laan aan te schaffen. Dit boek komt met de simpele "IDE" BlueJ speciaal gemaakt voor beginnende programmeurs en het legt je alles vanaf de basisbeginselen uit.

Java is niet een scriptje als HTML dat je zomaar even doet mbv een IDE (zoals Dreamweaver voor HTML). Als je (goed) wilt kunnen programmeren in bijvoorbeeld java moet je de basisbeginselen weten over Objectgeoriënteerd Programmeren anders zullen jouw programmas weinig nut hebben op de lange termijn.

Maar het is dus niet zo dat je persé zo dat je het allemaal in een teksteditor moet kunnen doen en in cmd zelf moet kunnen compileren. Ze hebben het niet voor niets 'makkelijker' proberen te maken. Nogmaals, kijk naar dit boek, ze gebruiken het ook bij eerste jaars HBO studies. Je vindt het overal op het net.

Amen...

Zo'n eenvoudige IDE als BlueJ lijkt mij inderdaad ook veel geschikter. En wat Guus81 ook al zegt: de basisbeginselen van Object Georienteerd programmeren zijn erg belangrijk om te weten.

Begin in elk geval niet te snel met grafische user interfaces (GUI), maar eerst met programma's die alleen tekst produceren. Hiermee kun je al hele ingewikkelde dingen doen en als je dat eenmaal onder de knie hebt kun je vrij eenvoudig een GUI eraan toevoegen. Veel mensen beginnen met applets, maar naar mijn mening zijn die gelijk veel te ingewikkeld en leer je er niet goed van (object georienteerd) programmeren.

Ik wil even hierop inhaken..

Welke IDE is het beste? En houd zich het meest aan de standaard?

Ik weet niet of je echt een 'beste' IDE kunt aanwijzen, maar Eclipse wordt wel steeds meer gebruikt. Bovendien is het nog gratis ook en worden er steeds meer plugins voor ontwikkeld.
Ik vind het prima werken!

Ik sluit mij ook bij de rest aan. Ik heb Java via BlueJ geleerd en ben later overgestapt op Jbuilder. Borland de producent van Jbuilder heeft ook zn source code aan Eclipse gedoneerd. Eclipse is dus een prima IDE, maar eigenlijk zijn ze allemaal wel redelijk hetzelfde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan