javahulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

fener33

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2004
beste mensen,

ik probeer sins een tijdje een javaklokje te maken, maar ik kom maar niet verder. het klokje moet

- de tijd weergeven
- met 1 knop de tijd kopieren in een vakje die de starttijd aangeeft
- 1 knop stoptijd
- een knop de tijd te berekenen
- met 1 knop kosten bereken
- met 1 knop kosten bereken

ik heb al die knoppen en textfields al, dat ie de tijd weergeeft heb ik ook al de start en stop tijd ook, bij het berekenen gaat iets fout en het bereken in euro's gaat ook fout,
hij moet de kosten berekenen in euro's

als iemand me kan helpen graag,

ps. als bijlage is het een txt bestand maar het is een java bestand
fener33

Bijlagen

Volgens mij ken ik een klasgenoot van jou. Dit probleem heb ik namelijk voor iemand van de chat van de week ook opgelost. Hiervoor moet ik even vertellen wat ik hier gebruik. Java heeft net als vele andere programmeertalen een functie die heet modulo. Modulo is de rest van een deling.

Neem bijvoorbeeld 15 modulo 7. Deel 15 zo veel mogelijk keer door 7 en wat je dan overhoudt is de modulo, in dit geval 1. 15/7 = 2 rest 1

Dit gaan we ook gebruiken voor je tijd. Namelijk stel dat er 1000 seconden voorbij zijn, dan kunnen we dit terugrekenen naar seconden, minuten en uren.

Om uit te rekenen hoeveel seconden dit was moeten we uitrekenen 1000 modulo 60. Nu krijgen we een getal dat aangeeft dat zoveel seconden niet meer deelbaar waren door 60 en dus geen minuten zijn.
1000 % 60 = 40

Om uit te rekenen hoeveel minuten er voorbij zijn gegaan moeten we het getal 1000 eerst deelbaar maken door 60, dus die 40 er vanaf trekken.
1000 - 40 = 960 seconden. Dit is gelijk aan 16 minuten.

Om uit te reken hoeveel minuten we overhebben moeten we ook dit weer doen via modulo:
16 % 60 = 16 (omdat we geen enkele keer konden delen, daardoor hebben we ook 0 uren)

Een ander ding wat je nog niet geleerd had was dat je integers nooit moet gebruiken voor delingen. Een integer heeft namelijk geen decimalen en dat heeft een double wel. Hier is de code die ik ook aan je klasgenoot gegeven heb.

Bijlagen

bedankt voor de hulp, java is mijn slechtste vak op school, maar ik zal dus mijn code moeten gaan veranderen

fener33:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan