[Javascript] Class van element veranderen (CSS)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelly

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2005
Hallo,

Ik wil graag bereiken dat ik met een link de class van (bijvoorbeeld) een paragraaf kan veranderen, maar dat lukt me niet. Ik heb op internet gezocht en met deze code zou het blijkbaar moeten lukken:
HTML:
<p class="zwart">Hier veel tekst...</p>
<a href="javascript:document.getElementById('zwart').className = 'rood';">Klik voor kleur!</a>

En in de CSS file staat dan
PHP:
p.zwart{ color: #000; }
p.rood{ color: #c00; }

Echter, dit werkt niet! Ik weet niet hoe ik deze code kan laten werken, en ik weet ook niet of er misschien andere manieren zijn. Kan iemand me helpen?

Mvg,
Jelly

[edit]Ik heb nog een (niet werkend) voorbeeld geupload: http://testweb.110mb.com/test/index.htm.[/edit]

Laatst bewerkt:
Als je er nou eens van maakt:

PHP:
<p class="zwart" id="zwart">Hier veel tekst...</p>
<a href="javascript:document.getElementById('zwart').className = 'rood';">Klik voor kleur!</a>

Bedankt voor de reactie.

Met de toevoeging id="zwart" lukt het helaas nog steeds niet.
Ik moet er misschien nog bij zeggen dat ik doorgestuurd wordt naar een blanco pagina (met een lege bron) met alleen de tekst "rood", als ik op de link klik. Heel gek!

[edit]Ik heb net iets ondekt: de tekst wordt wel rood, maar ik wordt zo snel doorgestuurd naar die pagina met het woord "rood" dat het bijna niet te zien is. Dus het werkt wel, maar die vreemde pagina moet nog weg. [/edit]

Laatst bewerkt:
Wil je dat eens daar online zetten, zodat ik kan zien wat je precies bedoeld? Nu snap ik het namelijk niet helemaal.

En trouwens, een javascript aanroep hoort niet in een <a>.

Je zou het met <a href="#" onclick="javascript:...">Klik voor rode tekst</a>

kunnen doen.

Ik heb net een oplossing gevonden, waarmee het blijkt te werken. Zie http://testweb.110mb.com/test/index.htm!

Die vreemde pagina snapte ik zelf ook niet helemaal. ;)

Je zou het met <a href="#" onclick="javascript:...">Klik voor rode tekst</a> kunnen doen.

Dan heb je het nadeel dat de link ervoor zorgt dat je spontaan naar boven scrollt. Ik heb wel verschillende voorbeelden op internet zien staan waarbij het zo werd voorgedaan. Het kan allebei, denk ik. :)

In ieder geval bedankt voor het meedenken, die id toevoegen had wel nut!

Ja, het was gewoon iets wat pertinent nodig was. Aangezien je getElementById gebruikt.

Ja, klinkt erg logisch. :)

Ik dacht dat ik getElementByClass ook geprobeerd had, maar dat werkte geloof ik niet. Ik ben ook geen javascript-wonder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan