javascript comprimeren???

Status
Niet open voor verdere reacties.

poashoas

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Berichten
66
Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het comprimeren van javascript.
Ik heb 11 files met zo'n 3400 regels op één pagina.
Ik wil het wel comprimeren maar dan wordt de code zo onleesbaar...
 
Hoi Poashoas, dat ziet er stevig uit! ;)
Als de scripten alleen maar functies e.d. zijn, waarvan de bezoeker niet de code hoeft te bestuderen, maar die alleen goed moeten werken, dan zou ik ze comprimeren. Dat scheelt uploadtijd en downloadtijd en het beslag dat op internet wordt gelegd.
Wat je dan kan doen, is voor jezelf een ongecomprimeerde versie aanhouden, waar zo nodig makkelijk veranderingen in aan te brengen zijn. Na een uitgeteste verandering kan je dan steeds een gecomprimeerde versie *) maken en uploaden. - Ik doe hetzelfde voor lijvige stylesheets.
Aan de andere kant: als je steeds met de scripten in de weer bent, en dus veel tijd in het maken van compri-versies zou moeten steken, kan je je afvragen of dat de moeite loont. Bij een "stabiel script" is het comprimeren een éénmalig klusje, en kan ie weer een hele tijd mee; dan zou ik het eerder doen.

Met vr. groet,
CSS-hunter

*) Incl. weggewipte comments, scheelt meestal een slok op een borrel.
 
Laatst bewerkt:
ik heb iets leuks gevonden :)

Hoi Poashoas, dat ziet er stevig uit! ;)
Als de scripten alleen maar functies e.d. zijn, waarvan de bezoeker niet de code hoeft te bestuderen, maar die alleen goed moeten werken, dan zou ik ze comprimeren. Dat scheelt uploadtijd en downloadtijd en het beslag dat op internet wordt gelegd.
Wat je dan kan doen, is voor jezelf een ongecomprimeerde versie aanhouden, waar zo nodig makkelijk veranderingen in aan te brengen zijn. Na een uitgeteste verandering kan je dan steeds een gecomprimeerde versie *) maken en uploaden. - Ik doe hetzelfde voor lijvige stylesheets.
Aan de andere kant: als je steeds met de scripten in de weer bent, en dus veel tijd in het maken van compri-versies zou moeten steken, kan je je afvragen of dat de moeite loont. Bij een "stabiel script" is het comprimeren een éénmalig klusje, en kan ie weer een hele tijd mee; dan zou ik het eerder doen.

Met vr. groet,
CSS-hunter

*) Incl. weggewipte comments, scheelt meestal een slok op een borrel.

Ik heb later iets leuks gevonden: http://rakaz.nl/2006/12/make-your-p...and-compressing-javascript-and-css-files.html

Ik ga dat eens proberen, werkt automatisch... ik moet idd maar eens een kopie bewaren ;-) Bedankt :)
 
Yslow makes faster!

Slimme stuf, zo te zien! ;)
Voor wie ze nog niet kent, ook een paar linkjes.
Ik heb laatst de Yslow add-on voor Firefox binnengehaald, en die geeft een hele serie handige tips op basis van een snelle pagina-analyse.
De in de Webdeveloper Toolkit voor FF ingebouwde Web Page Analyzer van WebsiteOptimization geeft vaak ook een aardige indruk van hoe slordig je wel eens bent. :D

CSS-hunter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan