• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Joker

Status
Niet open voor verdere reacties.

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Beste mensen,

Ik wil graag weten of er een jokerteken te gebruiken is voor het volgende.

ChDir "E:\Doc\Excel\Giro"
Workbooks.Open Filename:= _
"E:\Doc\Excel\Giro\1111111_04-03-2005_17-03-2005.csv"

Het is dan de bedoeling om de datums tussen de _ te vervangen door een joker zodat elk laatst bestand dat gedownload is, ingelezen wordt in Excel.

Groeten,

Cor,

Via een "joker" is in de praktijk niet te doen omdat de datums van de genoemde bestanden (en het rekeningnr) steeds wijzigen.
Ik kan je een alternatief bieden: middels filedialog kan je de (doorgaans) lange bestandnaam ophalen.

Private Sub CommandButton1_Click()
' ophalen filenaam
With Application.FileDialog(msoFileDialogFilePicker)
.InitialFileName = Application.DefaultFilePath & "\"
.Title = "Ophalen download-bestand (CSV-file)"
.Show
If .SelectedItems.Count = 0 Then
MsgBox ("Ophalen download-bestand gecanceled")
Else
Range("$C$2").Activate
ActiveCell.Value = .SelectedItems(1)
End If
End With
End Sub

Het resultaat (de opgehaalde filenaam inclusief het pad) van deze actie wordt in cel C2 van het actuele blad gezet.

Een tweede mogelijkheid is om het bestand dat je donload steeds naar een standaard naam te kopieren en dan te verwerken.

Stone52

Zeer bedankt voor je reactie.
In ieder geval komt jouw oplossing dicht in de buurt bij wat ik voor ogen heb. Mijn vraagstelling was wel heel erg kort door de bocht maar ik wist zo gauw ook niet hoe ik die vraag moest stellen. Ben al verschillende keren bezig geweest met het opnemen en bewerken van macro's maar de oplossing zat er niet (helemaal) bij. Het rare is dat de gedownloade bestanden van Mijn Postbank vorig jaar .exe bestanden waren die wel met een "Joker" opgehaald konden worden. Voordat het te downloaden bestand werd opgeslagen haalde ik het oude weg en kon op die manier, gebruik makend van de macro met jokertekens, de nieuwe ophalen. De eerste keer dat ik dat heb gedaan heb ik de functie "Tekst naar kolommen" gebruikt zodat de gegevens netjes in kolommen stond. Na het aanklikken van de knop waar de macro onder stond werd er een nieuwe werkmap geopend (ook meteen in kolommen) en kon zo de nieuwe gegevens plakken in de bestaande werkmap. Nu is het zo dat de bestanden van Mijn Postbank dus in het .csv formaat zijn en wat ik ook probeer, ze zijn niet meer op de hiervoor beschreven wijze te "behandelen". Nu wordt ieder .csv bestand dat geopend wordt dus ook niet meer in "kolommen" geopend (dat lukte alleen vanuit de hiervoor beschreven situatie).

In ieder geval nogmaals bedankt.
Groeten,

Cor,

Ik heb een tijdje geleden een oplossing voor de behandeling van de genoemde .CSV-file gevonden.
De verwerking is als volgt:
Haal de .CSV-file op en manipuleer deze naar het uiteindelijke formaat, maak een kopie en voeg deze toe aan de bestaande "master". Op deze manier bouw je een historie op. Daarbij ook nog rekening houden met dubbele posten (deze verwijderen), omdat in de nieuw opgehaalde .CSV-file deels dezelfde periode kan zitten.
Laat maar weten of deze "behandeling" aansluit bij de jouwe. Ik kan je eventueel ook de code sturen voor het ophalen en in een toonbaar formaat zetten van de .CSV-file.
Mvgr,

Stone52

Wat jij voorstelt heb ik feitelijk al op de eerder gemelde manier gedaan. In ieder geval heb ik het nu weer gedaan met als resutaat dat de ene keer het .csv bestand in kolommen wordt geopend en de volgende keer weer niet.
Als je mij die code wilt sturen, graag.

Groeten,

Luc,

De door jou genoemde site bezocht en kan daar genoeg info weghalen om op m'n eigen situatie toe te passen. De oplossing (lees: het programma) van dhr Matthijs Visser, ook op die site genoemd, was mij bekend maar daar zit, wat mij betreft, teveel aan functies in. Als ik de Postbank .CSV bestanden op een leuke manier in het .XLS formaat kan zetten is het voor mij goed.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan