Volgens mij heeft TYPO3 dit allemaal wel in huis.
Ik weet niet of over databases praat in de vorm SQL oid of dat je het over gevulde spreadsheet lijsten hebt. Dat maak wel een beetje verschil.
Om databases te koppelen heb je nogal wat handelingen te verrichten, zeker als ze niet van het zelfde formaat/soort zijn. Dit zou je uiteindelijk beter kunnen samenvoegen om meer flexibiliteit te krijgen. Je wilt het er uiteindelijk ook weer uithalen / publiceren. anders heeft invoer ook geen zin.
In TYPO3:
mappen uploaden, rechten in de meest complexe vorm, interne en externe workflow, goedkeuring voor publicatie. Tekst verwerken als in een bekende tekstverwerker met zo goed als dezelfde iconen incl. knippen en plakken. Afbeelding beheer en publicatie hiervan net zo eenvoudig. Dit is allemaal standaard in TYPO3.
Redacteuren leren om in Typo3 te werken is ongeveer 1 uurtje als ze al met een officepakket bekend zijn.
Om te installeren moet je wel enige kennis in huis hebben, om je redacteuren dingen te laten doen is echt heel simpel
Er is een WIKI extensie voor een encyclopedie
De DAM extensies zal zeker een goede aanvulling zijn voor document en foto beheer met metatags zodat zoeken en sorteren echt leuk gaat worden
Een nadeel, het kennisniveau om te starten met Typo3 ligt nogal hoog omdat je ook met typoscript te maken krijgt. Dit betekend dat je naast een beetje HTML en PHP ook nog eens moet verdiepen in typoscript.
Met de huidige beschikbare installatiebestanden is het allemaal wel gemakkelijker geworden om te installeren
Volgens mij moet je hier heel ver mee kunnen komen met wat je als wensen aangeeft.