Joomla, heb ik daar wat aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Kan ik Joomla combineren met eigen bestanden of moeten die bestanden dan volledig aangepast worden aan Joomla?

Ik heb voor m'n site namelijk een tamelijk ingewikkelde database nodig, maar wilde voor een aantal zaken kant en klare oplossingen gebruiken, zoals voor inlogschermen, contact formulieren, diapresentatie, enz.
Zou het gebruik van Joomla me werk besparen?

Joomla is vooral gericht op nieuws/informatie websites: artikelen toevoegen en organiseren. Formulieren, galleries enzovoorts zijn gemakkelijk toe te voegen. Je kan eigen HTML invoegen, en zonodig de PHP core van Joomla aanpassen (hoewel dat niet de bedoeling is). Om na te gaan wat je ermee kan kun je het ook eens installeren.

Ik weet niet wat je met eigen bestanden bedoelt.

Joomla kan je veel werk uit handen nemen, het is een goed en degelijk CMS.

Een andere optie is TYPO3 hier kan nog meer complexe dingen in doen. Heeft een hogere start (leer) curve dan Joomla, als je er eenmaal in thuis bent vind ik het mooier als Joomla. Zeker als je (inlog) rechten e.d wilt of complexe document beheer. Typo3 is net als Joomla open source en heeft veel en goede handleidingen.
Ook de aangeboden plugins zijn ruim voldoende aanwezig zodat je veel specifieke functies door je site kan laten doen.

succes met je keuze

Hartelijk dank voor de reacties en bedankt voor de informatie.

M'n site omvat een woordenboek/encyclopedie, aangevuld met fotobestanden, en moet gaan bestaan uit een aantal aan elkaar gekoppelde databases.
Nu gaat het me niet om de uitvoer naar het scherm en ook niet zozeer om die databases zelf, maar om de bijkomende zaken zoals mensen de rechten geven om in bepaalde databases dingen te wijzigen. Verder zoek ik iets waarmee gebruikers afbeeldingen (soms complete mappen) op de server kunnen plaatsen en een bruikbare interface voor het schrijven van de teksten.
Ik krijg de indruk dat dit ver afwijkt van waar Joomla eigenlijk voor bedoelt is, maar misschien heeft iemand nog suggesties?

Nogmaals dank voor de moeite,

Pieter

Volgens mij heeft TYPO3 dit allemaal wel in huis.

Ik weet niet of over databases praat in de vorm SQL oid of dat je het over gevulde spreadsheet lijsten hebt. Dat maak wel een beetje verschil.

Om databases te koppelen heb je nogal wat handelingen te verrichten, zeker als ze niet van het zelfde formaat/soort zijn. Dit zou je uiteindelijk beter kunnen samenvoegen om meer flexibiliteit te krijgen. Je wilt het er uiteindelijk ook weer uithalen / publiceren. anders heeft invoer ook geen zin.

In TYPO3:
mappen uploaden, rechten in de meest complexe vorm, interne en externe workflow, goedkeuring voor publicatie. Tekst verwerken als in een bekende tekstverwerker met zo goed als dezelfde iconen incl. knippen en plakken. Afbeelding beheer en publicatie hiervan net zo eenvoudig. Dit is allemaal standaard in TYPO3.
Redacteuren leren om in Typo3 te werken is ongeveer 1 uurtje als ze al met een officepakket bekend zijn.

Om te installeren moet je wel enige kennis in huis hebben, om je redacteuren dingen te laten doen is echt heel simpel

Er is een WIKI extensie voor een encyclopedie
De DAM extensies zal zeker een goede aanvulling zijn voor document en foto beheer met metatags zodat zoeken en sorteren echt leuk gaat worden

Een nadeel, het kennisniveau om te starten met Typo3 ligt nogal hoog omdat je ook met typoscript te maken krijgt. Dit betekend dat je naast een beetje HTML en PHP ook nog eens moet verdiepen in typoscript.
Met de huidige beschikbare installatiebestanden is het allemaal wel gemakkelijker geworden om te installeren

Volgens mij moet je hier heel ver mee kunnen komen met wat je als wensen aangeeft.

Heel hartelijk dank voor de informatie.
TYPO3 klinkt zéér interessant. Ik moet maar eens gaan kijken of dat MIJ, ondanks het leerproces, tijd kan besparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan