joomla

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem008

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Berichten
792
Goede dag

Ik wil me heel rustig gaan verdiepen in joomla.

Nou is mijn vraag wat is de beste manier om joomla te installeren.

Op mijn computer een apache server - mysql en php installeren en dan joomla

of kan ik het ook via mijn webhorst doen

ik heb een horst die mysql en php ondersteunt.

Ik zeg het eerlijk ik begin er net aan ,maar ik begin liever gelijk goed.
 
Je kunt inderdaad eerst op je eigen server installeren en vervolgens die installatie naar de server van je host migreren, vooral als je een langzame verbinding hebt kan dit het site bouwen wat prettiger maken. Als dat echter geen probleem is kun je ook kuijken of jouw host iets heeft dat installatron heet, daarmee kun je met een paar muisklikken Joomla, of andere software, installeren.

Als je eerst op je eigen PC wilt installeren dan kan ik je XAMPP aanraden, een soort alles in één pakket waarmee je makkelijk een server op kunt zetten op je PC. Er zijn versies voor Linux, Mac en Windows.
 
dat XAMPP gaat bij mij niet ,omdat mijn horst geen perl ondersteunt,

in ieder geval bedankt ga me er nog wat verder in verdiepen ,het is toch wel een pittige materie. maar wat ik al zeg ik ga het heel rustig proberen.
 
dat XAMPP gaat bij mij niet ,omdat mijn horst geen perl ondersteunt,

in ieder geval bedankt ga me er nog wat verder in verdiepen ,het is toch wel een pittige materie. maar wat ik al zeg ik ga het heel rustig proberen.

XAMPP gaat bij jou wel, omdat je dit lokaal installeerd en niets met een Host en Perl te maken heeft.
 
Er zijn een aantal dingen die je vooraf moet doen:
WAMP installeren, er zijn ook andere programma's zoals MAMP & XAMPP maar ik gebruik in dit voorbeeld WAMP (het verschil tussen XAMPP, WAMP en MAMP is de eerste letter (XAMPP = kan voor alle 3 (Windows, Linux, Mac), WAMP = voor Windows, MAMP = voor Mac)

Een database aanmaken
Maak via phpmyadmin dat bij wamp of een van de andere progamma's is bijgeleverd een database aan. linkermuisknop op je wamp (deze staat rechtsonder in je windows startbalk ) ga naar phpmyadmin. Dan maak je een nieuwe database aan (bijv: joomla_db) en je klikt op aanmaken of als je de engelse versie hebt op create.

Zo, je hebt nu een database aangemaakt om joomla te installeren.

Vervolgens ga je naar je (www directory, linkermuis op wamp installatie-> www directory). Hier unzip je je gehele joomla package in een map die je een eigen gekozen, of voor jou een herkenbare naam geeft (bijv: joomla_installatie)

Vervolgens tik je in je browser localhost in (geen www er voor enkel en alleen localhost), wil dit niet dan linkermuisknop op je wamp en je klikt op localhost.

Je komt dus nu op de gesimuleerde webruimte, en als het goed is zie je daar de map (joomla_installatie) staan die je hebt aangemaakt in de www folder. Klik hierop en de joomla installatie begint.

Doorloop de installatie procedure, bij invullen van de database gegevens zet je neer

host: localhost
user root
pass: geen pasword invullen, tenzij je een mac hebt dan is het password ook root
database naam (de naam die je hebt gegeven aan je database, in dit geval: joomla_db)

dan kun je er nog voor kiezen om voorbeeld data te installeren, het is in het begin wel handig om alles te bekijken en uit te pluizen, maar er staat meteen veel data in (dus dit is even uitzoeken) als je het een beetje in de gaten begint te krijgen zou ik de installatie opnieuw doen en dan zonder voorbeeld data en zelf proberen secties & categorieën aan te maken.

Handig om te weten als je de template bekijk in je browser en je tikt achter de url ?&tp=1 in dan kun je live de module posities ziet. Dit is handig om te bekijken welke module waar staat gepositioneerd.

Ik hoop dat je hier eventjes mee vooruit kunt en anders horen we t wel :)

succes
 
Laatst bewerkt:
Er zijn een aantal dingen die je vooraf moet doen:
wamp installeren, er zijn ook andere programma's zoals mamp xampp maar ik gebruik in dit voorbeeld wamp (het verschil tussen xampp, wamp en lamp is de eerste letter (xampp = voor linux, wamp = voor windows, mamp = voor mac)
eh? XAMPP en WAMPP zijn verschillende pakketten, WAMPP is inderdaad alleen voor windows maar XAMPP bestaat voor meeredere bestuuringssystemen, zo ook Windows.

Ik weet trouwens niet of Joomla problemen heeft met PHP 5.3 maar het is misschien een goed idee om een pakket te kiezen met PHP 5.2. In het geval van XAMPP is dat versie 1.7.1
 
Hoe bedoel je verschillende paketten dat staat er toch? :)
 
het verschil tussen XAMPP, WAMP en MAMP is de eerste letter (XAMPP = kan voor alle 3 (Windows, Linux, Mac), WAMP = voor Windows, MAMP = voor Mac
:)
 
Laatst bewerkt:
goede dag

Ik had joomla van de week erop staan ,er was iets niet naar me zin dus ik dacht doe het opnieuw, krijg het nu nooit meer voor elkaar.

Ik heb het volgende gedaan

* Xampp staat goed op mijn computer
* Ik heb een database aangemaakt joomla_gebruiker
* Toen heb ik joomla gedownload (Quickstart)
* Ik kreeg toen een zip bestand (ja purity)
* Heb ja purity uitgepakt in een gemaakte map joomla (c:\xampp\htdocts\joomla)
Als ik de vorige keer in mijn browser scherm intypte http://localhost/installation
kreeg ik het menu waar ik de joomla gegevens in kan vullen, nu echter blijft hij weergeven
kan opject niet vinden. of fout 404

Als ik http://localhost in type krijg ik het scherm dat axmpp goed is geinstalleert lijkt me ook goed

ben er al twee avonden mee bezig begrijp niet waarom eerst wel en nu nooit meer.
 
Je hebt Joomla volledig verwijderd en ook de oude database verwijderd.
Daarna een nieuwe database aangemaakt en ja purity gedownload en geupload naar de server

Volgens mij is ja purity alleen maar een Template en geen volledig versie van Joomla.

Download dus eerst de volledige Joomla versie en upload dit naar de juiste map op de server of lokale server.

In jouw geval is het dus lokaal en wordt de link om te installeren : http://localhost/juistemap Wat hier rood is moet je natuurlijk veranderen in jouw mapnaam
 
Denk dat ik er bijna ben.


Ik heb nu joomla geinstalleerd in c:\xampp\htdocs\joomla\

als ik nu in nu brouwers typ http://localhost/joomla

krijg ik lijst met bestanden

alleen als in op het bestand administation klik krijg ik een inlog scherm
maar kom daar met geen mogelijkheid verder hij herkend de gebruikersnaam en wachtwoord niet.

Ik zag wel dat erin de database nu 36 tabelen staan dus ze hebben elkaar gevonden

alleen ik snap nog niet hoe ik in joomla kom.

ps. ik heb ook het installatie bestand verwijderd dus daar kan het ook niet aan liggen
 
Laatst bewerkt:
Ok ik ben er toch ,ik moest voor de gebruikers naam "admin" invullen nu ben ik erin

snap nog niet precies waarom admin en niet mijn ingevoerde gebruikers naam

alleen ik ben in de backend controle panel

als ik bijv via extension > module manager ga en ik krijg een overzicht van alle modules.

Als ik nu van het vinkje een kruisje maak en op preview klik ga ik terug naar de mao http://localhost/joomla/
en geeft weer alle bestanden weer, dat klopt nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Beste Willem,

Als je in de map http://localhost/joomla kijkt staan er buiten de mappen ook nog een x-aantal bestanden ( index.php, index2.php, configuration.php, configuration.dst ). Als je deze bestanden mist, kan het zo zijn dat je joomla installatie ( het uitpakken van je bestanden ) niet volledig gebeurd is.

Nu bedenk ik me iets anders: Heb je lokaal de xampp server gestart? ( MySQL en PHPAdmin )
 
Wat ook heel belangrijk is en deze melding heb je ook gekregen tijdens de installatie, is om de installatiemap te verwijderen zodra je Joomla hebt geinstalleerd.
 
Nou ik heb hem drie keer verwijdert en weer geinstalleert.

En nu werkt hij altans zover ik ben

Ik ga eerst eens een paar dagen oefenen

in iedergeval allemaal bedankt voor de moeite.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan