• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

juiste excel functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linto

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Beste mensen,

ik zit me nu al uren te vergapen op volgende situatie, misschien kan iemand mij helpen, ik kom er niet uit...

zie bijlage

Bijlagen

In cel C19 kun je de volgende formule plaatsen:
=(C18-C17-11)*70+5600
Dan komen de bedragen overeen met je tabel.
Echter, onder de 10 km te hard klopt de berekening niet ? Van 1 t/m 10 te hard is 5600 neem ik aan?

Ik weet niet hoe ik moet werken met if c19-c18 <10 then.... boete = 5600
(lol)
Kom ik eruit, dan post ik het alsnog.

Succes alle rekenwonders.

onder de 10 te snel is er geen boete. Bv. als de toegelaten snelheid 50 km/u is en je rijdt 60, dan is er geen boete, maar wel pas vanaf 61 km/u, dan betaal je 5600 BEF, en vanaf 71km/u betaal je 6300 ....

En het bedrag moet exact overeenkomen met het bedrag in de tabel...

Lol, 'k vind dit leuk!
Ik ZAL het vinden.
'K ben al 1/2 ver wege.
Onder de 10 km verschijnt in C19 "Geen boete".
Boven de 10 km berekend hij de formule.

Nog ffies......

voorwaardelijke opmaak?

Is dat hier niet toe te passen?
Bovenaan op menubalk is deze functie aan te klikken.

Groet,

Spijtig genoeg, maar het moet met een functie, en liefst nog met degene die vermeld staan in de opgave :(.
Ik ben er ook nog steeds niet uit...

Ok, 't was ff puzzelen maar in deze bijlage heb ik je document aangepast.
Testen maar.
Ik had alle gegeven formules in 1 cel C19 willen zetten als volgt:

=als(c18-c17>70;13300;als(c18-c17>65;12600;als(c18-c17>60;11900;..........;5600)))))))))))
Dan had ik 11 x "als" nodig gehad, en dus ook 11 haken sluiten (omdat er in die regel 11 haken openen).
Maar ja, mijn microsoft office 2000 pro, excell gaat niet verder dan 8 haken openen en sluiten.

Vandaar de formules allemaal onderin, 1 voor 1.
Als je nu een paar rijen op je scherm kunt verbergen.....
(kwam ik niet uit)

Onder de 10 km: "Geen boete"
Boven de 10 km: "Boete .... Bf"
Boven de 50 km: iets over je rijbewijs.... Kijk maar ff :D

Een andere whiskid nog een idee?

Succes.
P.s., wat krijg ik voor cijfer voor de opdracht? Lol :) :D

Laatst bewerkt:
oplossing met gevraagde functies (en meer...)

Kon het niet laten even mee te puzzelen.
Nadeel van de ALS-functie: laat zich "maar" 7x nesten. Mijn devies: bij meer dan 3 nestingen in de ALS, liever een (of meer) zoekfuncties toepassen; laat zich gemakkelijker onderhouden.
Hierbij is het wel gemakkelijk als je NAMEN kunt toewijzen aan cellen en vooral celreeksen waar veel naar verwezen wordt.

In mijn oplossing heb ik de INDIRECT-functie meermaals toegepast. Als een bepaalde cel als resultaat een celadres of naam van een reeks oplevert, wordt dit als 'instructie' of liever 'dóórverwijzing' opgevat.

Er valt nog wel meer leuks aan te fröbelen; denk aan voorwaardelijke opmaak die bijvoorbeeld de teruggevonden snelheid, snelheids-categorie en boete 'op laat lichten' .

Tenslotte: normaliter zou ik de 'tussen-oplossingen' en aanvullende zoekmatrices elders, buiten het zicht, plaatsen. Bijvoorbeeld op een ander blad. Ook hier en daar iets meer genest. Omwille van het voorbeeld is alles wel erg uit elkaar getrokken.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
suc6!

Goedemorgen,

Een beetje off-topic, maar het probleem van max 7 keer nesten is gemakkekelijk te omzeilen.

=(snelheid>55)*(snelheid<=60)*bedrag+....
levert hetzelfde resultaat als
=als(en(snelheid>55;snelheid<=60);bedrag;.....
Op deze wijze ben je niet gebonden aan een maximum aantal keer nesten.

Jeroen

Geplaatst door Linto
Beste mensen, ik zit me nu al uren te vergapen op volgende situatie, misschien kan iemand mij helpen, ik kom er niet uit... zie bijlage
Door ook rij 3 in de formule te betrekken, kan de oplossing nog wat korter in vergelijking met wat ik hier eerder plaatste. Typ in C19:
=als(c18 < c17;0;zoeken(c18;verschuiving(b3:b15;0;0,1*c17-5);j3:j15))

Haal wel de spaties voor en na het kleiner-dan-teken er uit (die zijn toegevoegd omdat ik anders de formule niet geplaatst kreeg).
Je ziet dat de functies die je leraar noemde, zelfs niet allemaal nodig zijn.

fra

Laatst bewerkt:
Mijn excuses voor de late reactie. Ik volg momenteel een avondcursus (deze week ook nog examens) en dat gecombineerd met mijn werk geeft soms nogal eens een tijdgebrek. Ik ga het vanavond allemaal eens uittesten, omdat ik nu op men werk zit...

Nogmaals dank voor het meedenken
:thumb:

Linto, iemand maakt mij erop attent dat jij (of iemand anders) op een ander forum dezelfde vraag hebt gesteld als in dit topic. Mocht je omtrent mijn oplossing nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

fra

hoi fra,

Ik ga deze namiddag je oplossing uittesten, wegens andere examens is het er nog niet van gekomen...

Mag ik eens vragen op welk forum de vraag dan nog gesteld is geweest? Ik zou al helemaal niet meer weten waar ik de vraag nog gesteld zou hebben... misschien een klasgenoot van mij met hetzelfde probleem :D

Geplaatst door Linto
Mag ik eens vragen op welk forum de vraag dan nog gesteld is geweest? Ik zou al helemaal niet meer weten waar ik de vraag nog gesteld zou hebben... misschien een klasgenoot van mij met hetzelfde probleem :D
Vraag gesteld door "TheProfiler" uit Nijlen met als onderwerp: "Probleem met zoekfunctie" op deze plaats.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten wie dat gepost heeft, maakt nu niet veel uit. Feit is dat uw oplossing werkte en dat ik daar nooit zelf zou zijn opgekomen. Hartelijk dank voor de interesse en hulp :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan