• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Juiste formule als/dan??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Donl

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2011
Berichten
7
Vraag is:
Voor mijn kasboek ben ik bezig om het in excel te krijgen alleen wil ik graag het volgende voor elkaar krijgen maar ik krijg de juiste formule niet.

Als ik in een cel van kolom A een nummer in vul (b.v. 1,2 of 3 etc) dan wil ik dat bij kolom d of e (debet/credit) dat getal bij de juiste kolom kom b.v. 1=belasting(kolom g), 2=salaris (kolom f) (daar moet nog wel de BTW uit ook graag automatisch zie regel hieronder)

In kolom b wil ik dan 1=19% 2=6% wil ik dan als ik een 1 of 2 invul dat het meteen in mijn btw kolom komt van 19% of kolom van 6%.

Dus ik voer een bedrag in bij debet of credit. Laten we zeggen 119. Dit is Salaris dus ik voer een 2 in bij kolom A. Komt het bedrag minus de BTW (als er BTW opzit dus) bij kolom salaris en komt de BTW in kolom BTW heb bij kolom b een 1 ingevuld omdat het 19% is. Als voorbeeld.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en kunnen jullie mij eventueel helpen.
Bedankt voor alle hulp alvast.

Groetjes,

Machiel
 
Hallo

Heb je al iets van voorbeeldje??
Nu moeten we zelf aan de hand van jou gegevens iets in elkaar gaan prutsen.

mvg Peter
 
zal voorbeeldje even opsturen maar dus nog zonder formules
 
Heel klein beginnetje gemaakt.
Misschien kan je hier al iets mee.

Hele verhaal is me niet helemaal duidelijk.


mvg Peter
 

Bijlagen

  • test%20als%20dan(1).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 44
Dit stuk is top.
Nu wil ik dus nog als er bij kolom A een 1,2,3,4 etc wordt ingevuld
Nu bij dit voorbeeld 1=belasting 2=salaris
Dat dan het bedrag van credit of debet geplaatst wordt bij dit de juiste kolom minus het btw bedrag wat ik in kolomB heb ingevoerd.

Al vast super bedankt voor je mederwerking
 
Ohja en is het misschien ook mogelijk dat je dus de formule zowel voor debet als credit gebruikt. En dat als je perongeluk een beide invoerd dat hij dan een fout aangeeft.
 
Hallo Don

Heb nog een kleine poging gedaan maar het begrijpend lezen blijkt voor mij toch een zwak punt te zijn.
Rommel gewoon eens met de formules en kijk naar de opbouw hiervan. Dan kom je er denkelijk wel uit.

mvg Peter
 

Bijlagen

  • test%20als%20dan(1).xlsx
    12 KB · Weergaven: 39
Nouja mijn schrijven is ook niet alles. Ziet er al stukken beter uit maar zit nog met het volgende.

Ik wil graag dat de cel van b.v. salaris zowel credit als de debet cel leest. Hierdoor hoef je niet per regel de formule te veranderen.
Het zelfde geld voor de BTW.
Als ik 1maal de 19% of de 6% heb ingevoerd dan moet hij dat meteen doorvoeren naar zowel de BTW kolom als de b.v. salaris kolom.
Dus ik voer in het cijfer bij nr als iets b.v. belasting is. ik voer dan een 1of2 in bij BTW aandehand van btw tarief. dan voer ik het bedrag in bij credit of debet.
Dan moet excel automatisch het bedrag wat bij debet of credit stond in het btw stuk (plaatsen bij BTW) en b.v. salaris stuk (zonder BTW dus).
Mocht ik nu toevallig een fout hebben gemaakt b.v. dat het niet debet maar credit had moeten zijn wil ik alleen het bedrag dus kunnen veranderen credit en dat het wel bij de juiste post blijft.
Of dat als ik de post niet salaris (2) maar belasting blijkt te zijn dat ik dan een 1 invoer en dat hij het veranderd.

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat ik precies wil.

Alvast bedankt
 
Hallo

Mij is het helaas nog helemaal niet duidelijk. (Misschien anderen???)
Heb je bestandje bijgevoegd en hierin je vragen gezet. Kijk eens of je er zelf wijs uit komt want er klopt het e.e.a. niet.
Ik weet van me zelf dat het verdomst moeilijk is om iets op papier duidelijk te maken.

mvg Peter
 

Bijlagen

  • test%20als%20dan(2).rar
    31,7 KB · Weergaven: 23
Dankje wel voor je hulp.
Ben tenminste wel wat opgeschoten met 2 en 1 met BTW enzo alleen werkt het nog niet gecombineerd.
Hopelijk weet iemand anders het wel.
Super bedankt voor je hulp alvast Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan