Juiste formulier bij veranderen van de datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

munchy

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2009
Ik heb een database gemaakt waarin per dag een formulier ingevuld wordt. De datum wordt automatisch in gevuld.
Nu wil ik graag dat Access bij een verandering van de datum ook het formulier weergeeft zoals het op die dag ingevuld is.
Voorbeeld: Stel het is vandaag 28 september en ik wil zien wat er op 4 januari is ingevuld. Ik verander in het formulier van
28 september de datum in 4 januari en ik krijg dat formulier te zien.
Kan dit? en hoe pak ik dit aan?
Ik werk met een engelse versie van Access 2010.
Alvast bedankt

Je hebt ofwel een ongelukkige hand van voorbeelddatums kiezen, of ik snap je niet. Maar laten we van het eerste uitgaan, en vandaag even beschouwen als 29 september 2013, en je wilt de gegevens zien van 4 januari 2013. Dan is het simpel: maak in je formulier een keuzelijst met daarin de gebruikte datums. Gebruik de keuzelijst om een record op te zoeken; die kun je met een wizard maken.

Bedankt voor je antwoord Octafish. Misschien had ik inderdaad wat vreemde data gekozen maar ik had er expres geen jaartal bijgezet.
Ik snap je uitleg maar het formulier wordt iedere dag opnieuw ingevuld. Iedere dag start dus met een nieuw formulier. Op het eind van het jaar heb ik dus 365
formulieren. Als ik dit met een keuzelijst wil oplossen dan moet ik dus 365 keuzes definiëren. Misschien kan het helemaal niet wat ik wil maar het leek me wel handig.

Op het eind van het jaar heb ik dus 365 formulieren.
Dat is een gruwelijk slecht idee! En dat zeg ik niet snel; meestal zeg ik: 'slecht idee', of 'niet zo'n goed idee'. Maar dit is echt een slecht idee. Want dan heb je volgend jaar 730 formulieren, en het jaar daarop meer dan 1000. En ik vermoed dat je db dan al lang en breed niet meer werkt, omdat je het aantal toegestane objecten dan lang en breed hebt overschreden. Met als gevolg: kapotte database! Maar waarom? Als je alles goed bouwt, heb je maar 1 (staat er echt: één) formulier nodig, en maakt het niet uit of je de db 10 dagen of 10 jaar gebruikt. Dus leg eerst eens uit waarom je voor elke dag een eigen formulier wilt maken, want die noodzaak zie ik echt niet.

Oké wel geinig dat ik iets heb bereikt wat weinig andere bij je voor elkaar krijgen. Een gruwelijk slecht idee. Maar ik denk dat ik mezelf gewoon gruwelijk slecht heb uitgedrukt in mijn uitleg. Natuurlijk heb ik geen 365 formulieren op het eind van het jaar. Ik zal het probleem wat uitvoeriger uitleggen. Op mijn bedrijft heb ik een database gemaakt voor de ploegoverdracht. Op 1 januari heb ik de database in gebruik genomen. De database bestaat uit tabellen queries en formulieren. De database vult niets automatisch in. Bij opstart krijgt je het formulier te zien en vul je bij datum 1 januari in. De volgende dag krijg je bij het openen van de database dus weer 1 januari te zien en moet je met het driehoekje links onderin naar het volgende lege invulveld en vul je bij de datum 2 januari in. Etc etc. Dit bedoelde ik met 365 formulieren. Ik denk dat ik hier records had moeten gebruiken. Wat ik dus wil is dat ik op een bepaalde moment een datum van het afgelopen jaar invul en dat het formulier dan het record laad zoals het toen ingevuld is. Hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

Gelukkig :eek: Zo zie je maar, goed omschrijven is het halve werk! Voor mij ook, want ik kan gewoon naar bericht #2 verwijzen voor de oplossing. Maak dus met de wizard een keuzelijst die een record opzoek op het formulier, dat is in de wizard de derde optie.

Ik zal komende nacht op het werk kijken of ik het voor elkaar krijg. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan