juiste manier MAXTOR koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
MAXTOR koeling

Hallo Geachte Lezer,

nog een vraagje over het koelen van MAXTOR HD's : mag ik een blowertje ONDER een MAXTOR schijf plaatsen :) ? Waarbij dus de lucht stroom van onder naar boven geblazen wordt ?
Of is dat absoluut verkeerd ? :confused:

met Dank voor Antwoord,

Leon25 :cool: .
 
Ondervoor een intake die langs de schijven blaast, achter boven een outtake die de warme lucht eruit blaast.

Je kan wel tegen een harde schijf aanblazen, maar als de warme lucht in die kast blijft schiet dat weinig op.


airflow.gif
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor antwoord :)

Je kan wel tegen een harde schijf aanblazen, maar als de warme lucht in die kast blijft schiet dat weinig op.

Uiteraard wordt de lucht van BUITEN de kast aangezogen ! En wel van uit een rooster in de BODEMPLAAT. ( HD is 11 graden koeler nu ) Welnu, mag die luchtstroom die dus deeltjes stof van buiten :evil: kan meevoeren tegen de elctronica vd HD aangeblazen worden ? Sorry, dat ik niet meteen wat duidelijker was.

Is het daarom beter om ergens ( via een flexibel transportmedium bv een slangetje ) lucht van buiten op te halen en dan bv de HD hiervan a d bovenzijde te voorzien ? Of mag ik de HD ondersteboven monteren misschien ? Dat zou ideaal zijn.

Dan nog dit : de levensduur v e HD wordt enorm verlengd door iets te regelen met een constant :thumb: geregelde temp. Thermostatisch of zo. Is daar iets voor ? Anders wordt het zelf maken ;) als ik zoiets echt wil hebben.

Gr. Leon25 :cool:
 
Als je nu plaatje 1 bekijkt en je hebt daar een 120mm fan zitten, blaast deze over de onder en bovenkant van de harde schij(v)f(en), je hebt er ook filters voor om de stof buiten te houden, maar een stuk afzuigkapfilter werkt ook prima, die je wel vrij regelmatig moet wisselen, en voor de outtake heb je dan geen filter nodig.

Ik heb hier een kast met een in en outtake van 120mm, de schijven schommelen rond de 25 tot 32 graden, afhankelijk van de temp van de aangezogen lucht.

Als je aan een slang gaat denken, dan moet de diameter net zo groot zijn als de fan en dat verstoort behoorlijk de airflow en is alleen geschikt voor een airduct.

Beste oplossing is meestal een goede kast kopen met 2 x een 120mm fan of groter.
 
airflow & filter

Hier is het eerste wat de luchtstroom ( veroorzaakt door een kleine airguard 50 mm 4500 rpm , hij zit HELEMAAL onderin de kast ) tegenkomt dus die HD. En ook alleen voor die HD bedoeld. Het 'loopt in de pas' met de rest in de kast. Zelfs de CPU is enkele graden lager geworden. De HD is ca 25 - 27 graden bij normaal gebruik ( eerst ca 39 - 45 graden :confused: ). Het zit dus dankzij dat blowertje van 5 euro nu zo goed inelkaar dat ik dat het liefst zo laat. En jouw tip :) mbt een filter is precies wat er nog ontbrak. Dat moet mogelijk zijn bij 4500 rpm.

Gr. Leon25:cool: .
 
Hier is het eerste wat de luchtstroom ( veroorzaakt door een kleine airguard 50 mm 4500 rpm , hij zit HELEMAAL onderin de kast ) tegenkomt dus die HD. En ook alleen voor die HD bedoeld.

Wat eerst wat griezelig leek is dat de luchtstroom dus PAL op de onderkant v d HD terechtkomt in de richting naar boven ..... Het scheert dus niet onder een hoek van ca 0 graden langs de platte kant v d HD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan