• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

juiste verdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
hallo,

wie zou er even met mij mee willen denken?

in de bijlage staat e.e.a. verduidelijkt.
in het kort: ik heb een aantal mdw's (a en b medewerkers) sommigen zijn uitzendkracht, anderen in vaste dienst. Ik wil de poule zo samen stellen dat de uitgangspunten, vermeld in D2 en D3, nagestreefd kunnen worden.

Centrale vraag die ik op basis van de berekening wil kunnen beantwoorden is: moet ik en zo ja, hoeveel medewerkers laten doorstromen van a naar b medewerker?

Wie heeft een idee om dit te kunnen berekenen.

Alvast dank voor het meedenken.

gr,

Bekijk bijlage verdeling.xlsx

via oplosser (Solver) 346.5 A-uren, 503.5 B-uren waarvan 253.5 aan A-taken.
Heeft een onbalans van 3.5 uren

Bijlagen

Pander, wat bedoel je met: "A en B medewerkers (uitzendkrachten) zoveel mogelijk gelijk belasten"

en waarom gebruik je alleen de min inzetbare uren en niet de max

Laatst bewerkt:
@cow18 en sylvester-ponte,

dank voor jullie meedenken.
@cow18: ik zal je oplossing nog even goed door. Ik begrijp het niet helemaal maar dat ik mijn manco,

@sylvester-ponte:
met gelijk belasten bedoel ik dat A en B medewerkers die uitzendkracht zijn ongeveer een gelijk aantal uren in hun rooster terugzien o.b.v. de workload
die in het tabelletje D6:G12 staat.

Waar het mogelijk is wil ik dat de workload met de minimale uren te 'verstouwen' is. Als dat niet lukt kan er een beroep worden gedaan op een aantal uren tot
het maximale.

Hopelijk wordt het zo iets duidelijker.

gr,
P

Pander,
deze methode veronderstelt wel de activering van Oplosser (Solver) bij je Bestand>opties>invoegtoepassingen

Beste cow18,

ik kom er helaas niet helemaal uit.

Het lukt mij niet om uit je oplossing te halen of ik voldoende uren beschikbaar heb om de uitgangspunten te borgen (a en b medewerkers gelijk belasten(uitzendkrachten) en b medewerkers (vast en uitzend) 50% van hun tijd te belasten met A taken) & hoeveel uur er eventueel nodig is om dat wel te kunnen borgen. Kan je mij op weg helpen?

gr

de oplossing zoals ik hem hierboven omschreef, klopt die met je gedachtengang ?
Je B-medewerkers moesten minimaal 503.5 uren werken (zie je tabel) en daarvan waren er 250 voor B-taken, dus gingen er zo wie zo 253.5 naar die A-taak, dus een onbalans van 3.5 uren.
Meer mocht ik die B-medewerkers niet geven, anders nam de onbalans nog toe, dus moesten de A-medewerkers de rest doen, dus 346.5 uren.

Heb je anders al die invoegtoepassing Oplosser (of Solver) geactiveerd ?
Anders kan ik het model niet uitleggen.

dank voor je geduld

Ja, de invoegtoepassing oplosser heb ik geactiveerd en daar haal ik het volgende uit:

De boete/onbalans wordt geminimaliseerd door de groene cellen te onderwerpen aan een aantal
randvoorwaarden: groter of gelijk aan de minimale uren, niet groter dan de maximaal beschikbare uren en gelijk aan de workload.

twee zaken die ik nog niet helemaal begrijp:
1. Hoe probeert de oplosser er rekening mee te houden dat de helft van de in te zetten uren van de b mdw's bestaat uit A-taak uren?

2. Hoe worden A en B's mdw's (alleen de uitzendkrachten) zoveel mogelijk gelijk belast?

In jouw voorbeeld zijn er 346,5 uur bedoeld voor de A mdw's. Daarvan moeten er 197 door vaste mdw's worden gedaan. Er blijven dan 149,50 over voor de uitzendkrachten. Stel dat er 25 medewerkers zijn dan wordt er gemiddeld 5,98 uur meer gevraagd dan de minimale uren.

Dat zelfde rekensommetje voor de B md'w levert er bij hun 8.96 uur gemiddeld extra wordt gevraagd ten opzichte van de minimale uren (503,5 uur - 279,5)/25

Klopt mijn gedachte zo?

babylonische spraakverwarring, ik begrijp de cijfers in die 2e tabel niet goed.
Dus je hebt de vaste uren voor de A en de B-medewerkers, die 197 en 279.5 uren.

Nu is er maar 1 soort medewerkers (die 25 waarvan sprake hierboven), die de rest moeten opknappen.
Hoe moet ik die min en max uren voor A en B-uitzendkrachten bekijken ?
Hoe bepaal je het evenwicht voor die B-uitzendkrachten ?
We begrijpen elkaar niet goed.
Ik had gespeeld met de A-uitzendkrachten totdat de B-uitzendkrachten ongeveel gelijk werkten aan de A en B-taken.
Dat was dus niet de bedoeling.

Laatst bewerkt:
ik begrijp de verwarring. Ik struikel er zelf nog regelmatig over. :o

Ik heb namelijk medewerkers met min-max contracten. Bijvoorbeeld 20-36 uur. In tijden van relatieve rust wordt de persoon 20 uur ingezet. Al naar gelang de drukte kan er tot max. 36 uur worden ingezet.

Voor alle medewerker heb ik in de 2de tabel het volgende willen zeggen:

Er zijn A en B medewerkers
Een deel van die medewerkers is in vaste dienst (en heeft vaste uren)

De uitzendkrachten (kunnen zowel A als B medewerkers zijn) hebben flexibele uren en kunnen al naar gelang de workload (1ste tabel) meer of minder ingezet worden.

Met die gegevens probeer ik een berekening te maken of de uitgangspunten zijn te borgen. Dus a en b medewerkers worden gelijk belast(uitzendkrachten) en b medewerkers (vast en uitzend) zijn 50% van hun tijd te belast met A taken. Als dat niet kan, ben ik op zoek naar het antwoord wat er moet gebeuren om die uitgangspunten wel te kunnen borgen.

Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.

misschien een cijferfoutje, maar als je bv. de verhouding tussen A en B-uitzenduren kijkt bij de min en max toegelaten uren, dan is dat 224./120=1.87 en 388/216=1.42.
Of als je naar met die 20-36 uur rekent, dan zijn dat in beide gevallen 6 personen voor de A-uitzendkrachten of 11.2 en 10.8 B-uitzendkrachten.
Is er nog ergens een onderscheid binnen de groep van de B-uitzendkrachten ?

de uren in de tabel zijn een werkelijke weergave van de samenstelling van de huidige poule met medewerkers.

De A mdw's in vaste dienst werken dus altijd 197 op alleen a-taken
De A mdw's die werken op uitzendbasis dienen altijd minimaal 120 uur te worden ingepland, en max 216 uur

De B mdw's in vaste dienst werken altijd 297,5 uur op a en b taken (uitgangspunt = 50/50)
De B mdw's die werken op uitzendbasis dienen altijd minimaal 224 uur ingepland te worden, en max 388 (uitgangspunt = 50/50)

Overall geldt een zo gelijkmatig mogelijke belasting voor de uitzendkrachten (a en b-mdw's).

Ver excuseer mij, mocht ik in herhaling vallen. Dat komt vooral omdat ik twijfel of ik wel helder genoeg ben in mijn uitleg

Laatst bewerkt:
Ik was niet zo tevreden met je vorige antwoord ivm. uitzendkrachten en heb daarom even de insteek aangenomen dat er 6 A en 11 B-uitzendkrachten zijn als vast gegeven.
Dan heb ik eventjes de variabelen en de vergelijkingen voor de oplosser herschikt.
De donkergroene variabelen, daar mag de oplosser mee stoeien, de lichtgroene zijn daarvan afgeleiden.

Voor we dieper ingaan op het model, ben je akkoord met de stelling, dat gezien A en B-uitzendkrachten gelijk belast moeten worden en de vast medewerkers aan het werk moeten blijven, het model eigenlijk nooit richting een eerlijke 50/50 kan evolueren.
Alles ligt te strak vast. Er is geen ruimte om te stoeien.

Bijlagen

beste Cow,

ik moet de melding hebben gemist dat je op mijn laatste bericht had gereageerd... excuses derhalve voor mijn late reactie.

In dit geval kan ik het wel met je eens zijn. De workload is hypothetisch (benaderd wel de praktijk overigens)
50/50 is niet in beton gegoten. Wel is het zo dat ik benieuwd ben naar wat er dan wel nodig zou zijn om

1. a en b medewerkers ongeveer gelijk te belasten
2. b medewerkers de helft van hun tijd aan a en b taken te laten spenderen.

om de vraag te kunnen beantwoorden of ik a medewerker tot b medewerker moet opleiden?

Denk je overigens dat het nodig is om het aantal mdw's te weten? Want heb je het over 'hoofden' of FTE? Daarom heb ik ook alleen de uren vermeld.

het blijft een moeilijk gesprek.
Ik heb nu met uren gerekend en niet met FTE's.
Om de A en B-uitzendkrachten gelijk te belasten heb ik een factor 0-100% ingevoerd die voor beiden varieert tss hun min en max uren.
Dan ligt de B-balans ook vast, hier 50.4 vs 49.6 ipv 50/50.

Eigenlijk heb je heel dit model niet nodig om tot dit resultaat te komen. Dat kan je in 2 regels met het regeltje van drie ook al.

Het wordt pas interessant als je die laatste vraag stelt, wat gebeurt er al je een A-medewerker (vast of uitzend) omschoolt naar een B.
Wat kosten een A en een B-medewerker ?

Bijlagen

na een nachtje slapen vond ik een tikfout in de formule van F39, verkeerd doorslepen van een formule.
Dat kwam uit naar aanleiding van het doorvoeren van de redenering in de 2e alinea van vorige reactie.
Daar stelde ik dat je 1 en ander zo kon berekenen en dat deed ik hierbij in het bereik N8:O24

Bijlagen

dan ga ik nog eventjes verder en laat ik via "doel zoeken" een aantal uren heen of weer schuiven tussen de vaste A en B-uren om zo naar de gewenste 50/50 verhouding te gaan. (O26 instellen op 50% door wijzigen van cel J19)
Blijkbaar moeten er 22.4 uur van B-vast naar A-vast gaan.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan