Jumper verzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

justme

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Berichten
161
Hallo allemaal.

Ik heb een Gigabyte GA-7VA-C moederbord.
Ik heb net even mijn PC open gemaakt, om er een nieuwe videokaart in te zetten.
Toen zag ik ook twee knopjes naast elkaar (wat geloof ik een ''jumper'' wordt genoemd) met de nummers ''2'' en ''1''.

Ik heb in mijn installatieboekje van het moederbord gelezen dat het mogelijk is, door middel van die knopjes, de ''system bus speed'' op 100/133/166 MHz te zetten, waarbij de standaard setting 100 MHz is.

Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als ik de jumper, op bijvoorbeeld, 166 MHz zet?
Wordt mijn PC dan sneller?

Alvast bedankt voor de antwoorden. :thumb:
 
Geplaatst door justme
Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als ik de jumper, op bijvoorbeeld, 166 MHz zet?
Wordt mijn PC dan sneller?
Als je CPU, geheugen en andere cruciale hardware-onderdelen die snelheid aankunnen, ja :)

Bij de meeste moederboarden van tegenwoordig is de bussnelheid op te krikken via de BIOS, bij die van jou niet ?



Je komt in de BIOS door op [delete] te drukken tijdens opstarten.
 
Is er ook een manier om erachter te komen, of mijn CPU, geheugen, en andere hardware, die bussnelheid aankan?
En als ik de jumper verzet, maar de hardware kan het niet aan, kan er dan iets ergs gebeuren?
 
Geplaatst door justme
Is er ook een manier om erachter te komen, of mijn CPU, geheugen, en andere hardware, die bussnelheid aankan?
En als ik de jumper verzet, maar de hardware kan het niet aan, kan er dan iets ergs gebeuren?
Die mogelijkheid bestaat ja :D, doorbranden enzo :)
Maar als er na 5 - 10 seconden niets gebeurd en je zet alles weer terug zoals het was, dan werkt 't meestal nog wel.

Of je hardware het aankan kun je vinden in de specificaties van je hardware. Een kwestie van websites van fabrikanten bezoeken en Google gebruiken :)
 
Okee, bedankt.:D

Maar is het verzetten van die jumper hetzelfde als ''overklokken''?
En als ik de jumper heb verzet, en er gebeurt nog niks na 5-10 seconden, waarom zou ik het dan weer terug zetten, dan kan ik het net zo goed laten staan, toch?:D

En ik kan niet echt informatie vinden, over de hardware, of die het aankan ja/nee.

Dus kan ik het gewoon proberen, of loop ik dan een heel groot risico?
Als ik de jumper eerst gewoon op 133MHz zet, kan er toch niet zo heel veel fout gaan, toch?
 
Geplaatst door justme
Okee, bedankt.:D
Graag gedaan joh :)
Maar is het verzetten van die jumper hetzelfde als ''overklokken''?
Bekijk deze overclocking gids eens: *klik* :)
En als ik de jumper heb verzet, en er gebeurt nog niks na 5-10 seconden, waarom zou ik het dan weer terug zetten, dan kan ik het net zo goed laten staan, toch?:D
Met 'niets' bedoelde ik dat er echt niets gebeurd ;)
Oftewel, je doet de pc aan, je hoort in de PC de CPU fan draaien, maar het scherm blijft zwart terwijl alle stekkertjes goedzitten enzo ;)
En ik kan niet echt informatie vinden, over de hardware, of die het aankan ja/nee.

Dus kan ik het gewoon proberen, of loop ik dan een heel groot risico?
Mwoa, 166 mhz is opzich nog niet zoveel. Toen ik net ff de specificaties van je moederboard erbij haalde dacht ik dat het een DDR moederboard was, dus de FSB is dan 166×2 = ~333 MHz. Als je een moderne CPU hebt met modern geheugen dan zou ik 't er wel op wagen ja, deze kunnen dit waarschijnlijk wel aan.
Als ik de jumper eerst gewoon op 133MHz zet, kan er toch niet zo heel veel fout gaan, toch?
Ik heb een AMD 1800 die op 133 MHz draait (ook met een DDR moederboard, dus eigenlijk 266 MHz), als jij een modernere CPU hebt weet ik vrijwel zeker dat die dat aan kan :)
 
Bedankt, ik zal het morgen eens proberen, en dan zal ik posten of het gelukt is.:thumb:

(ook met een DDR moederboard, dus eigenlijk 266 MHz)

Bedoel je met deze zin, dat ik ook een DDR moederboard heb?
Dat zou wel mooi zijn, want hoe sneller hoe beter, zal ik maar zeggen.:D

Ik heb een AMD 1800 die op 133 MHz draait

Heb jij dan ook een jumper verzet, om die snelheid te krijgen, of is dat bij jou al standaard?
Als je wel een jumper verzet hebt, merk je dat je computer dan een stuk sneller draait (bijvoorbeeld in games) of merk je er niet echt veel van?
Want ik wil toch wel graag weten of het de moeite waard is.:D
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door justme
Bedankt, ik zal het morgen eens proberen, en dan zal ik posten of het gelukt is.:thumb:
En als je na twee weken nog niets gepost hebt, dan weten we 't antwoord ook :thumb::p
Bedoel je met deze zin, dat ik ook een DDR moederboard heb?
Dat zou wel mooi zijn, want hoe sneller hoe beter, zal ik maar zeggen.:D
Nee, met die zin bedoel dat ik ook een DDR moederboard heb ;)
Op deze pagina, met jouw moederboard specificaties, stond dat de maximale bussnelheid 266 MHz is, maar ook dat je DDR geheugen moet plaatsen.
Heb jij dan ook een jumper verzet, om die snelheid te krijgen, of is dat bij jou al standaard?
Ik heb een toffe BIOS waarbij ik het kan instellen :)

Ik zou er wel vanuit dat je er iets van merkt ja ;)
 
Okee, daar ben ik weer.:D

Ik heb net even in m`n BIOS gekeken, daar zag ik o.a. de optie ''Top Performance'' staan, welke op disabled staat.
Is het verstandig om die op enabled te zetten?

Ik zal straks nog wel even verder kijken in het BIOS, of ik daar ook de MHz snelheid kan veranderen, maar eerst wil ik graag antwoord op deze vraag.:thumb:
 
Bedankt voor het antwoord! (maar niet heus:D )

Ik heb maar gewoon ''Top Performance'' op enabled gezet, en alles werkt tot nu toe goed, hoewel ik geen verbeteringen in spellen ofzo heb ontdekt.

Ik zag ook in m`n BIOS de optie DRAM Clock staan, en als ik daar op klikte stond er het volgende:
133 - DDR 266
166 - DDR 333
200 - DDR 400

Standaard stond de DRAM Clock op ''auto'', maar er stonden ook hokjes waar je een vinkje in kon zetten.
Nu heb ik dat dus gedaan bij het eerste (133 - DDR 266).

Nu heb ik dus weer een paar vragen:
-is die optie hetzelfde als de jumper verzetten op mijn moederbord?
-ik heb een geheugenstrip van 256MB (PC 2100), en nog eentje van 512MB (PC 2700).
PC 2100, is toch hetzelfde als DDR 266, zo ja, heb ik dan de goede optie voor het geheugen gekozen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.:thumb:
 
Geplaatst door justme
Bedankt voor het antwoord! (maar niet heus:D )
Khad ff niet gemerkt dat je gereageerd had :eek:
Ik heb maar gewoon ''Top Performance'' op enabled gezet, en alles werkt tot nu toe goed, hoewel ik geen verbeteringen in spellen ofzo heb ontdekt.
Heb je de configuratie van je spellen wel opnieuw geladen ? Het kan zijn dat hij nog met de oude snelheden werkt.
En anders maakt 't gewoon niet veel verschil tussen hoe hij eerst liep en hoe hij nu loopt.
Ik zag ook in m`n BIOS de optie DRAM Clock staan, en als ik daar op klikte stond er het volgende:
133 - DDR 266
166 - DDR 333
200 - DDR 400

Standaard stond de DRAM Clock op ''auto'', maar er stonden ook hokjes waar je een vinkje in kon zetten.
Nu heb ik dat dus gedaan bij het eerste (133 - DDR 266).
Wat hij automatisch waarschijnlijk ook genomen zal hebben :p
Nu heb ik dus weer een paar vragen:
-is die optie hetzelfde als de jumper verzetten op mijn moederbord?
Hm, weet niet. Daar zul je je handleiding ff voor moeten raadplegen.
-ik heb een geheugenstrip van 256MB (PC 2100), en nog eentje van 512MB (PC 2700).
PC 2100, is toch hetzelfde als DDR 266, zo ja, heb ik dan de goede optie voor het geheugen gekozen?
PC 2100 DDR is 266 MHz ja, met een overdrachtssnelheid van 2,1 GB per seconde.
PC 2700 DDR is 333 MHz, met een overdrachtssnelheid van 2,7 GB per seconde.
133 MHz moet je dus hebben, wat je ook hebt, dus 't klopt :)
 
Bedankt.:thumb:

Ik heb nu wel genoeg info, maar ik ga toch de DRAM Clock weer terug op ''auto'' zetten, want ik merk toch geen verschil, en het schiet niet echt op als 'ie automatisch ook al de 133 - DDR 266 pakt.:confused:

Maar nu weet ik in ieder geval genoeg!:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan