Kaart in combinatie met moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

hunterlol

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2008
Hallo,

Ik ben een vriend aan het helpen met zijn PC. We hadden deze videokaart gekocht (http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_pny-geforce-210-64-bit-1341211.html) en hij gebruikt dit moederbord (http://tweakers.net/pricewatch/238809/asrock-n68-s/specificaties/).

De kaart paste prima in het PCI express slot op het moederbord maar we konden de kaart met geen mogelijkheid aan de praat krijgen. Drivers vanaf de CD geïnstalleerd, drivers vanaf Nvidia.com gedownload, apparaatbeheer herkende de kaart ook niet. We zagen later dat de doos er niet helemaal lekker uitzag, deze was al opengemaakt waardoor wij het vermoeden hebben dat de kaart defect was.

Voordat ik deze kaart opnieuw bestel, wil ik graag 100% zeker weten of deze kaart wel geschikt is voor het moederbord? Is het mogelijk dat deze niet met elkaar samenwerken omdat het moederbord alleen PCI express 1.0 ondersteunt en de kaart 2.0? Dit lijkt me niet maar ik kan niets anders bedenken. De kaart is in ieder geval 2.0, het moederbord kan ik niet achter komen. De reden dat ik weer aan dezelfde kaart denk, is dat we een Media Markt cadeaukaart hebben en deze graag willen besteden, en dit de enige kaart is met PCI express aansluiting..

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Hunterlol

Deze kaarten hebben allemaal PCI-e....
Verder werkt elke videokaart met PCI-e op elk PCI-e slot, wat de versie er van is maakt niet uit ( v1,2 of 3 ) alleen is een slot van dezelfde versie of hoger als de kaart, beter voor de prestaties.
Mogelijk moet je, omdat dit al een oud bord is, in de BIOS de onboard video-chip uitzetten voordat deze kaart werkt.
Er zit nl. een onboard NVIDIA® GeForce 7025 on het bord...
Uiteraard moet je de monitor-aansluiting ook van de int. aansluiting van het moederbord omwisselen naar deze losse kaart.

Bedankt voor je reactie!

Ik zie dat ik idd verkeerd heb gekeken en dat de overige kaarten ook PCIe hebben, maar deze hebben x16 sloten die ook op het moederbord passen zie ik nu. Wat voor verschil maakt dit (PCIe 2.0 en PCIe X16 2.0)?

Toen we de kaart in de PC hingen en de VGA aansloten op de videokaart kregen we geen beeld. Kaart eruit gehaald, in de BIOS de instellingen op onboard primary gezet en vanuit daar de videokaart proberen te installeren. Dit lukte niet, de kaart werd niet herkend. Dit was de enige mogelijkheid waarbij we beeld kregen. De onboard chip uitzetten kan dus pas als de kaart reageert zodat we in ieder geval iets op het beeldscherm kunnen zien, en dat was niet het geval met deze kaart.

Heb je een vermoeden hoe dit kan komen? Mijn vermoeden is nog steeds dat de kaart defect was.

Je begrijpt het verkeerd.
Als de onboard videochip aan of op primary staat, werkt de losse videokaart niet en dus heb je geen beeld.
Je moet de onoard dus op "uit / disabled" zetten, dan de losse videokaart plaatsen, vastzetten en daar de monitor op aansluiten.
Daarna het systeem opstarten, de nieuwe videokaart zou gedetecteerd moeten worden en er zou een standaard Windows stuurprogramma geïnstalleerd moeten worden waarmee in elk geval beeld zou moeten worden verkregen.
Daarna kun je het nVidia stuurpgrogramma voor deze losse kaart installeren.
Dat is de reguliere werkwijze.

Als dat niet werkt mag je er van uit gaan dat er iets met die videokaart aan de hand is.

Wat voor verschil maakt dit (PCIe 2.0 en PCIe X16 2.0)?
Het zijn beide PCI-e v 2.0 sloten en de aanduiding 4x, 8x of 16x heeft te maken met de bus / data-snelheid en bandbreedte van het betreffende slot.

Dit was wat we als eerst hebben geprobeerd: in de bios stond de PCI op eerste prio, de onboard stond op de derde positie (hij gaat dus eerst zoeken naar een PCI aansluiting). De kaart zat erin, maar we kregen geen beeld. Ik kan me niet herinneren of we de onboard uit konden zetten of niet maar dit lijkt me niet nodig als de PCI op eerste prioriteit staat. De conclusie is dus dat de pc niet automatisch de kaart detecteerde en geen Windows drivers heeft geïnstalleerd. Zou je met deze info zeggen dat de kaart defect was?

Indien je met de monitor aan de onboard in de bios de "PCI-Express" kiest, saved en je sluit af, de monitor aan die kaart hangt en boot nog niets?

Klopt, nog niets. Dit is hoe we zijn begonnen. De instelling stond namelijk op PCI als primary (hoefden we dus niet via onboard in te stellen). We hebben de kaart erin gehangen en de VGA op de kaart aangesloten, geen beeld. Geswitched naar de onboard, ook geen beeld. Er kwam pas weer beeld toen we de kaart eruit hebben gehaald, toen werd de onboard automatisch gevonden ondanks dat deze niet op primary stond. Later hebben we de onboard op primary gezet, de kaart erin gehangen en geprobeerd deze te installeren maar de kaart werd niet herkend..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan