Kalender control

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste,

Ik ben op zoek naar een kalender control omdat de gebruiker een schermpje wil in een scherm waar hij makkelijk kan scrollen van de ene maand naar de andere, hetzelfde met jaar, maar ook dat hij meerdere data kan selecteren om zo een periode aan te geven.

Bestaat dit? En waar kan ik dit vinden?

Gr,
Ariane

De Calendar control is vanaf versie 2007 wegbezuinigd door Microsoft. Ja, ook daar heeft de crisis toegeslagen :). Gebruik je een oudere versie, dan heb je 'm nog wel. Je hebt hem overigens niet meer nodig, omdat een datumveld nu de DatePicker heeft. Hoef je helemaal niks voor te doen verder. Is dat niet afdoende? Meestal wel namelijk.

Beste Octafish,

Spijtig genoeg is dit niet voldoende, de gebruikers willen een periode kunnen selecteren zoals in agenda van outlook.

Is er geen andere oplossing?

Gr,
Ariane

Wat bedoel je met een periode? Volgens mij is dat een blok met een beginDatum en een einddatum. Ergo: twee tekstvakken. En met een Calendar Control heb/had je toch exact hetzelfde probleem? Moest je toch ook twee datums selecteren?
Je kunt, als je echt met vaste periodes wilt werken (maand, kwartaal etc.) kruzelijsten maken waar de gebruiker uit kan kiezen.

Hallo Octafish,

Bedankt voor je reactie.

Als je in de agenda van outlook 3 dagen selecteert zie je van deze periode de agenda. Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om werkopdrachten waar 1 of meerdere personen op ingepland zijn voor 1 of meerdere dagen en elke eventueel met verschillende van/tot tijden, op scherm te laten zien als in een agenda. Je moet de mogelijkheid hebben om de agenda's van meerdere personen te zien en over verschillende dagen. Het zou handig zijn dat ze zien dat er voor Piet nog geen werkopdracht is van 08:00 tot 09:00 en dat Jantje al volledig ingepland is. Hoe kan ik dit best aanpakken? (tabellen en invoerschermen heb ik allemaal al, het gaat enkel om het visualiseren).

Gr,

OK, met succes een dwaalspoor uitgezet :). Je hebt het niet over een Calendar Control waarmee je datums kunt selecteren, maar je wilt een echte agenda zien. Eentje zelfs die net zo flexibel is als Outlook. Dat gaat echt heel erg lastig worden, want Access kent niets dat ook maar enigszins in de buurt komt van wat jij wilt. Ja, Outlook :). Je hebt de data invoer al klaar met de formulieren, en op basis daarvan kun je wel output genereren. Dat is het probleem niet. Maar het grafisch weergeven ervan is dat wél. Je zou een rapport kunnen maken, maar dat bevat vaste objecten. Dus als je een rapport maakt met een weekoverzicht, dan zie je daarin ook altijd een week. Of een maandoverzicht, met dezelfde beperking. De ene keer 3 dagen zien, en de volgende keer 10, zou betekenen dat je voor elke mogelijke variant een apart rapport moet maken en oproepen. De vraag is of je dat wel moet willen. Nog afgezien van de dynamische selectie op personen...

Zie je af van een mooie schermpjes, dan zou je met een draaitabel nog wel een dynamisch overzicht kunnen maken. Daar heb je dan een brontabel met tijdblokken bij nodig die je in een Cartesisch product query gebruikt om voor elke bezetting per blok een eigen record te maken. Met Voorwaardelijke opmaak kun je dan wellicht de gevulde uren een kleur geven, en dan heb je je grafische weergave wel ongeveer geregeld. Maar dat is ook een hoop werk.

Kortom: waarom gebruik je niet gewoon een publieke agenda in Outlook? Die kun je nog wel vullen vanuit Access, zodat de data gewoon in Access wordt ingevuld met de huidige formulieren, maar die dan ook wordt weggeschreven in de Outlook agenda. Waar mensen dan naar hartelust zelf kunnen spelen met de layout.

Hallo Octafish,

Bedankt voor je reactie.

Ik zou vanuit access inderdaad de agenda kunnen vullen maar dan is er geen terugkoppeling met access. Wat als ze in de agenda van alles gaan verschuiven (naar andere dagen/personen/tijdstippen...)?

Gr,
Ariane

Dan heb je een probleem :). Lijkt mij een kwestie van instructie/werkbeschrijving. Wellicht kun je die publieke agenda nog zo instellen dat hij alleen-lezen is.

Bedankt voor de info... ben al gestart met zelf iets te maken in access met schermpjes...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan