Kalender in ACCESS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strange Bird

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2004
Berichten
154
Zo, mijn laatste brandende vraag op dit moment:

Ik heb een tijdje terug gezien dat er een ACCESS database was die een mooi kalendertje voor de dag toverde als er op het veld datum werd geklikt.

Ik kom er echter niet uit hoe ik dit zelf kan maken.
Wel kan ik zelf een veld maken met een datum veld maar dit was een mooi grafisch kalendertje.


Alvast hartelijk dan kvoor het meedenken.

The strange Bird.
 
Volgens mij kan je dat ActiveX besturingselementen doen.
Rechtsonderklikken op je werkset en dan Calendar ...nogwat klikken en op een formulier zetten.
 
Middels optie "zoeken" op het item "kalender" kom je op een site uit waar volgens Bartuls eea wordt uitgelegd.
 
Open je formulier, in ontwerpweergave, waar de kalender in moet. Dan in de werkset en klik onderaan "meer besturingselementen" -> zoek kalendersturing en klik dit aan. ga nu naar je formulier en met de linker muisknop ingedrukt tek een vierkant of rechthoek. Je kalender komt te voorschijn. ga daarna naar eigenschappen en bij besturingsbron selecteer daar de sturing eg. datum of ....
Je heb natuurlijk,naargelang wat je er mee wil, nog wat VBA code nodig.
 
Hartelijk dank! In de help van Access kon ik het niet vinden maar nu ben ik al een heel stuk op weg!

Ik zal op internet nog gaan zoeken voor vb-code om de kalender helemaal naar mijn wensen aan te passen.

Het liefst zou ik een (tekst)vakje aanklikken en dat de kalender dan als een pop-up naar voren komt.

In iedergeval vriendelijk bedankt!

the strange bird.
 
Hoe ik ook op internet zoek, ik kan nergens de code vinden om een datum op te slaan in een Access tabel als ik die aanklik in de kalender.

Hoe kan ik dit doen?
 
Als je kalender enkel hiervoor moet dienen,dan is dit heel simpel op te lossen.

In je tabel heb vb. een veld 'Datum'. In uw formulier, dat gebaseerd is op deze tabel, Ontwerpweergave, klik op de eigenschappen van de kalender. Bij gegevens ->besturingselementsbron -> kies voor het veld 'Datum'. Bij gebeurtenis -> kies voor 'Bij bijgewerkt' -> kies gebeurtenisprocedure -> open de procedure en daar waar de cursor staat tik daar in Me.Refresh

Save dit formulier. Open nu het formulier en klik op een dag. Wanneer je de kalender verlaat (met enter of met de tab toets) zal je merken dat de 'Datum' aangepast is.
 
Ik heb een tabel datum (met daarin een veld genaamd datum) maar die komt helaas niet voor bij het "besturingselementbron"

Als ik daar gewoon "datum" intyp dan werkt dit niet want hij geeft dan de melding:

"waarde afhankelijk van onbekend veld datum. Het besturingselement kan niet worden bewerkt."

schijnbaar doe ik toch nog wat fout?
 
Ik denk dat je inderdaad nog foujes gemaakt heb. In bijlage een voorbeeldje. bestudeer dit eens. is niet zo moeilijk
 

Bijlagen

  • voorbeeld.zip
    10,7 KB · Weergaven: 554
het werkt! Dank u!

Is het ook mogelijk dat meteen de datum verandert in het invoerveldje als je een datum aanvinkt in de kalender of is het alleen mogelijk als je na de klik actie het invoerveldje aanklikt?

Want als ik de datum selecteer in de kalender mag hij meteen de datum vasthouden en de kalender verbergen. (oeps, misschien niet helemaal duidelijk maar ik had de kalender "hidden" gemaakt en door een druk op een button komt hij nu tevoorschijn.)
 
Een draadje uit 2004 beantwoorden? Er zijn mensen die geduldig op een antwoord wachten, maar ik zet er een stevig vermogen op dat TS ondertussen wel al wat gevonden heeft :).
 
Dit topic is gedateert. Reageren in een oud topic is niet relevant en ook niet gewenst. Topic gaat op slot. De regel luid: topics
ouder dan drie maanden mogen met rust gelaten mag worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan