• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kalender in datumveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coronas

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2023
Forum,

Ik zou graag een kalender in een cel hebben om daaruit een datum te kiezen en die zo te plaatsen.
Zag op Youtube een filmpje met uitleg.

Heb de ontwikkelaar in het lint aangevinkt conform de uitleg. De verdere uitleg wilde ik volgen, maar om wat voor reden (werk met een officiele 365 versie) is het icoon Ontwerpmodus niet actief als ik een werkblad open en wat er ook gebeurd, niet.

Daarnaast zie ik bij meer besturingselementen ook niet iets van Microsoft tijd datum zoals in het filmpje werd getoond.

Hoe ik ook probeer te knutselen, ik krijg in het datum veld niet voorzien van de gewenste kalender en de Ontwerpmodus zegt ook, zoek het maar uit, ik activeer mijzelf niet.

Weet iemand een oplossing.

Dank.

Coronas

Zoiets?
Code te vinden onder het werkblad en de kalender en verdere code te vinden in de VBA editor.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.

Bijlagen

Beste djutoch,

Dank, maar krijg een veiligheidswaarschuwing. Kan e.e.a dus niet openen.

Coronas

Dit heeft te maken met je veiligheid instellingen te maken.
Selecteer het bestand Rechtermuisklik -> Eigenschappen Deblokkeren aanvinken.

djutoch,

Aan de praat. Maar nu het volgende. De lege data voor de planning staan in de kolom. Ik kies een datum, cel wordt gevuld, top. Simpel kopieren (?) naar de onderliggende cel dat lukt niet, komt er een datum in te staan. Hoe fix ik als leek dat dan om de kalender te activeren in de nu nog lege cel?

Coronas

Optisch ziet deze oplossing er mooi uit.
Ik vind echter het gewoon intikken van de datum een stuk sneller en eenvoudiger.
Bovendien werkt de 'UNDO' knop hierdoor niet meer.
Dus het werkelijke nut van deze popup zie ik (persoonlijk) niet.

popipipo

Daar zit ook wat in. Fout bij intypen is ook weer snel gemaakt, maar dat heb je natuurlijk ook met een foute datum in de kalender. Was ook een idee om het wat "fraaier"te maken en ik was nieuwsgierig hoe dat te maken was.

Coronas

De kalende rin het datumveld zou fraai zijn.

De weg vinden in dit forumgebruik is wel even lastig by the way.

Coronas

Bijlagen

Gebruik altijd cel A1 van een werkblad.

Type eens in cel A2: 12-10 Enter

Laatst bewerkt:
@dju

Onjuiste code:

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
With Sheets("Blad1").ListObjects(1)
If Target.Column = 1 Then
Kalender.Show
Cancel = True
End If
End With
End Sub
moet zijn:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  On Error Resume Next
  If Intersect(Target, Target.ListObject.DataBodyRange.Columns(1)) Then
    If Err.Number = 0 Then
      Kalender.Show
      Cancel = True
    End If
  End If
End Sub

Ontbrekende verwijzing naar de auteur van de kalender.

SNB,

Ik ben een leek, waar plak ik die code?? Gaat mij even wel iets te ver :rolleyes:

Coronas

Ontbrekende verwijzing naar de auteur van de kalender.
Geen flauw idee wie dat is, ik verzamel al jaren interessante Stukjes Excel code, Excel voorbeeldjes. Ik sla die op met een eenvoudige titel.

Ik ben een leek, waar plak ik die code?? Gaat mij even wel iets te ver
Ga naar je tabblad (onderaan) Rechtermuisklik, programmacode weergeven. Plak daar de code.
Neem die van SNB, is algemeen gekend als de Excel expert.

djutoch,

Code geplaatst als door jou aangegeven, opgeslagen als xlsm bestand. Kan dubbeklillen wat ik wil maar nergens opent dat kalendertje :confused:

Heb maar een blad toegevoegd.

Coronas

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan