• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kalender omzetten om te kunnen gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niko verbelen

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2024
Ik krijg uit prime time (programma om verlof toe te kennen) een excel file en deze wil ik gebruiken om een dag planning te maken.
Het probleem is dat er soms 1 of 2 of 3 en zelfs 4 cellen gebruikt worden.
via Horizontaal zoeken kan ik de data eruit halen maar dan enkel van de eerste cel en niet van de 2de cel.
De codes dat er in staan zorgen ervoor dat bepaalde personen dan maar 1/2 dag werken ipv een hele dag.
uiteindelijk wil ik kunnen aangeven onder de persoon hoeveel uur hij gaat aanwezig zijn dit in tap 2 van de voorbeeld excel.

elke dag word de excel van prime time aangepast maar afhankelijk wie wat heeft ingevuld in de dag geen er extra rijen gebruikt worden.

Bijlagen

En hoe ziet die excel file uit priem time er uit?

Verwijder die samengevoegde cellen.

De Excel (van prime time) is deze op het eerste tap blad en deze word dagelijks of om de dag vernieuwd.
Dus de cellen allemaal gaan samenvoegen lijkt mij redelijk veel werk.
of ik zou het met een macrotje moeten doen en uitvoeren met een knopje.

Lees mijn bericht nog eens rustig door.

verwijderen van samengevoegde cellen ?
welke cellen bedoel je hiermee?
sorry ik zie het niet.

Kijk maar eens op tabblad report, bijna allemaal samengevoegde cellen, Begin bij D2.

dat weet ik dat is het probleem. Het bestand krijg ik zo binnen van een andere programma. en het is juist als er naast de D2 iets staat dat ik dit zou moeten weten. D2 wil zeggen persoon heeft geen verlof of recup genomen. als er D2+ iets anders staat dan heeft hij 1/2 dag verlof. cellen samenvoegen dan blijft er enkel D2 over. als ik cellen ga samenvoegen met een formule dan kan dit kloppen voor het huidige tap blad maar zoals gezegd dit bestand word elke dag vernieuwd en afhankelijk van de input gaan er meer of minder kolommen samengevoegd worden. Dus de kolommen zoals ze nu zijn gaan ze terug komen maar op andere plaatsen (datum's).

Kan er mij iemand helpen?
Report krijg ik dagelijks binnen en word dan telkens over het vorige gezet om telkens de nieuwste stand te krijgen van personeel aanwezigheid.
De data haal ik eruit met horizontaal zoeken maar kan dan enkel de eerste waarde zien en niet de 2de.
en zoals gezegd afhankelijk van de ingevoerde data gaan kollomen veranderen

Ik betwijfel of je iets begrijpt van de reakties in deze draad.
Mij lijkt een basiscursus Excel geen weggegooid geld.

Ik weet genoeg van excel maar ik begrijp niet wat jullie willen zeggen neen of ik heb het niet voldoende uitgelegd waardoor jullie mijn probleem niet volledig begrijpen of ... .
De file dat ik heb gepost krijg ik zo binnen heb enkel de echte namen weg gedaan en een 2de tabblad toegevoegd.
Ik krijg de Excel binnen (via email) een dagelijkse export van primetime. Hier neem ik een kopie van en plak hem momenteel nog manueel in mijn grotere file. later als het werkt ga ik dit ook nog automatiseren maar eerst zien dat ik het werkend krijg. (normaal bevat mijn file nog verschillende andere tab bladen voor een 14 daagse planning te maken en .... maar dit werkt allemaal heel goed(sommige zaken via vba) maar ok het werkt.
Dus aan het eerste tabblad het raport kan ik niets veranderen (of moet dit dagelijks gaan doen) en zoals gezegd afhankelijk van de verlof / recup aanvragen gaat dit net een andere indeling krijgen. dan kan het zijn dat morgen bv ineens 4 samengevoegde kollommen gaat krijgen en overmorgen er 2 kollomen gaan staan. Uiteindelijk wil ik hieruit kunnen gaan halen hoeveel tijd een technieker op een bepaalde dag aanwezig is. In tap 2 heb ik nu al een formule gezet dat afhankelijk van de datum invoer de 1ste cel gaat plaatsten boven een persoon welke ik dan onder deze persoon zou kunnen gaan omzetten naar een cijfer 8 of 4 of 0. maar als de datum bestaat uit 4 samengevoegde cellen ga ik hier enkel de eerste cel kopiëren en ben ik de info kwijt van de 2de cel waardoor ik ga zeggen dat deze persoon 8 uur aanwezig is ipv 4.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest en dat je mijn probleem begrijpt.
De samengesteld cellen en het al dan niet meerdere kollommen in het raport loop ik op vast.

Persoonlijk denk ik dat dit niet te automatiseren is omdat er totaal geen regelmaat in zit.

Daar vrees ik ook voor maar misschien dat ik iets over het hoofd had gezien. Met vele ben je slimmer dan alleen.

Is er geen betere Primtetime export te genereren of is die qua export niet aanpasbaar, zodat wat je nu als probleem ervaart niet meer optreedt?
Als er dan geen import probleem meer is.... dan schjjnt er mogelijk veel meer zon voor de verwerking ervan.

neen de export is wat de export is. Enige wat aanpasbaar is de termijn wat ik wil doorkrijgen en de frequentie.
Dat was zelf mijn eerste vraag richting HR.

Normaal los ik altijd zelf mijn Excel uitdagingen op maar nu zie ik zelf ook geen uitweg.

Horizontaal of vertikaal zoeken zoeken gaat altijd de eerste waarde wat gezocht moet worden weergeven.
kan dit ook de 2de of 3de waarde weergeven?
je zoekt achter appel maar dan niet de kollom of rij van de eerste appel weergeven maar de 2de?

Niko

Misschien kan je met het bijgevoegde bestandje al iets.
Met power query zijn alle samengevoegde cellen verdwenen en ook worden de dan ontstane lege kolommen dynamisch verwijderd.
Het geheel kan natuurlijk ook nog verder d.m.v. power query opgeschoond worden, kolommen voorzien van namen dus geen data, enz, enz.

Bijlagen

Ik heb met power query nog even het geheel nog iets verder opgeschoond.
Misschien brengt je dit op ideeën.

Bijlagen

Bedankt voor uw hulp. Momenteel als nu de eerste cel leeg is gaat de persoon weg uit de draaitabel.
Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat deze data onder de persoon komt in Blad1.
Via de draaitabel ga je het anders kunnen visualiseren maar hier krijg ik volgens mij ook niet direct de data eruit.
Via de Power query krijg je het nu al iets handiger. de samengevoegde cellen zijn toch al weg. Maar krijg deze data er ook nog niet uit.
Nadeel is dat je niet kan zeggen via verticaal zoeken zoek datum neem waarde in rij 5 + 1 naar rechts.
Ik zoek nog verder maar ik vrees momenteel dat het manueel werk gaat blijven voor mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan