• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kalender toevoegen in excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarlieGordon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 feb 2021
Hallo

Wie kan me helpen.

Ik wil graag een kalenber invoegen in een excel bestand welke gebruikt wordt door meerdere personen.
Ik heb zelf een datumpikker gedownload op mijn pc. maar dan kunnen andere collega's dit niet gebruiken.

Zit er een kalender in excel zelf die je kan toevoegen als een soort dropdownmenu. waaruit de de datum kunnen kiezen.?
En hoe voeg ik deze toe.

Alvast bedankt. :D

Bijlagen

Hallo MarlieGordon,

waarschijnlijk is de optie van edmoor de beste, maar standaard zit er ook een calender ingebouwd in Excel, hij is enkel goed verstoken.
Vanaf Excel 2007 kan je deze generen via:
Tabblad Ontwikkelaars (eventueel in te schakelen via Opties)
In het lint, "Invoegen" , en dan vind je onder AxtiveX-besturingselementen een kleine afbeelding naar "Meer besturingselementen, in de lijst vind je Kalenderbesturingselement 12.0 (Kalender met een K voor NL talige versies, in Engelstalige zal je iets vergelijkbaar moeten zoeken.)

Het is niet "de perfectie" maar het zit er toch al in.

Je kan hem ook niet verbergen :confused:

Groeten,

Rikja

Laatst bewerkt:
Ik zou mezelf niet in zijn schoenen durven te plaatsen ;)

Ik heb zelf een datumpikker gedownload op mijn pc. maar dan kunnen andere collega's dit niet gebruiken.
Zonder iets te programmeren gaat geen enkele aangedragen optie werken. Een ADD-in heb je al, en dat zie je niet als een bruikbare oplossing. Dan zal de add-in van Ron de Bruin je ook niet verder helpen. Een kalendertje maken in VBA is dan de enige optie denk ik. Daar zijn overigens op het forum voldoende voorbeelden van te vinden. Hoef je HelpMij niet voor uit :).

Als TS nu een ocx gedownload en geregistreerd heeft dan is dat een stuk lastiger om naar gebruikers te verspreiden dan een Excel addin.

Kan zijn, maar TS zoekt volgens mij iets dat zonder extra handelingen bij een andere gebruiker kan werken. Maar wellicht handig als TS weer iets laat horen :).

Octafish, edmoor,

Kan zijn, maar TS zoekt volgens mij iets dat zonder extra handelingen bij een andere gebruiker kan werken.

Je kan een bestand waarin een op de aangetoonde manier een kalender word geopend toch doorsturen en gebruiken op een andere Excel, zelf geprobeerd :thumb:

Of zie ik het verkeerd?

Rikja

Er zijn meerdere manier om een kalender te gebruiken in Excel.
Het is helemaal afhankelijk van wat je hebt gebruikt of dat zomaar direct door een andere gebruiker gebruikt kan worden.
Dat kan alleen wanneer de kalender zelf ook in hetzelfde document met Excel is gemaakt.
Bij gebruik van een OCX of een addin zal er meer voor moeten worden gedaan.

Hallo edmoor,

natuurlijk begrijp ik de problemen als je met Add-Inn's gaat werken, die Add-Inns of OCX moeten dan op elke PC staan.

Maar de voorgestelde kalender is toch een "functie" die in alle Excel versie's staat zeker al vanaf 2003.

En zoals ik schreef, ik heb het getest van één PC, via een USB stick, naar een totaal andere PC (en andere Excel) en de kalender wordt meegenomen, kan gelikt worden aan een cel, enzovoorts...

Moeten we dan nog meer hebben?
Mogelijk dat je via een UDF die kalender functie aan een (lint) knop kan toegewezen worden, en zo de kalender verbergen of tevoorschijn halen? (Vraag van TS, popup...)

Losse gedachten, maar lijkt me toch logisch.

Groeten,

Rikja

Als dat kalender besturingselement aanwezig is zal dat inderdaad gewoon werken.
Maar dat is helaas niet overal het geval.

Hallo edmoor,

kan je dat "niet overal " verduidelijken? Als er zo problemen zijn zoek ik graag naar een oplossing, maar je bent nogal vaag :D :D :D

Groeten,

Rikja

Simpel.
Niet iedere Office installatie beschikt over dat besturingselement.

Hallo edmoor,

Ik zal mijn vraag directer moeten stellen: op welke Excel staat dit besturingselement (uit uw ervaring) niet?

Rikja

De exacte versies weet ik zo niet.
Volgens mij is dat er in Office 2010 uit gegaan.
Dat kan je dan middels een OCX (mscal.ocx) wel weer terug zetten.

Hallo edmoor,

dank voor je reactie. Ik zal nog enkele versie's testen, maar in 2003, 2007, 2016 stond deze er nog in.
Ik vermoed dat als de functie nog in de 2016 versie staat (wat ik getest heb), hij ook nog in de 2010 en 2013 staat.
De 2019 of de offline 365 moet ik aan iemand anders vragen.
Ik hou je op de hoogte.

Rikja

Laatst bewerkt:
In mij editie van Office 2016 staat deze er in ieder geval niet bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan