Kan access database niet meer bewerken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bool
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bool

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2016
Ik heb een eigen Access database als catalogus met boeken. Die is nu ineens 'geblokkeerd': ik kan de inhoud niet meer bewerken en geen nieuwe records meer toevoegen. (Hoe) kan ik dit herstellen?
(Het bestand is te groot (ook als zip-file) om te kunnen bijvoegen)

Access is niet geheel bugvrij en soms gebeuren er vreemde dingen... je kan dan een geheel nieuwe, lege Accdb aanmaken en daarin alle tabellen, queries etc. uit jouw database kunnen importeren.

Je kunt ook eerst nog 's proberen om 'm via "beheren" te "comprimeren en herstellen".

Herstellen werkt niet.
Merkwaardig is dat ik ook formulieren heb gedefinieerd en via een formulier kan ik de database wel bewerken. Maar in de tabelweergave kan dat niet. Zit er ergens een instelling dat de tabel als 'read only' wordt weergegeven?

Op een andere pc al geprobeerd, voor het geval het in Access zelf zit
en de inkopper:
Backup terugzetten?

wij hadden het laatst ook. Ik heb toen deze code toegevoegd (blijkbaar kon dat nog wel)
. waarna het probleem was verholpen.

Code:
Dim db As DAO.Database

Set db = CurrentDb

MsgBox "Reparatie voltooid. Probeer het opnieuw."

'herkomst oplossing bij error3734  http://www.access-programmers.co.uk/forums/showthread.php?t=140258

Beste jwaque,

De term 'code toegevoegd' zegt mij niets. Wat moet ik precies doen?

Ik heb een knop gemaakt op een formulier met deze code erachter. En na het runnen van de code (klik op knop) deed de database het weer.

Beste jwaque,

Sorry om je verder lastig te vallen maar ik ben maar een simpele gebruiker. Wat je schrijft is abracadabra voor mij. Kun je misschien stap-voor-stap uitleggen wat ik moet doen?

Voor duidelijke uitleg hebben we octafish. Die geeft je ook direct de achtergrond Maar ik zal mijn best doen.

open een formulier in ontwerpweergave
voeg een knop (button) en klik direct op annuleren. Je wilt de knop geen standaard functie meegeven. Je hebt nu een knop die niets doet.
Rechter muis- ga naar eigenschappen van de knop
ga naar tab-gebeurtenissen
klik bij 'bij openen' op de knop met [...]
kies 'opbouwfunctie voor programmacode'. Je komt nu in een VBA scherm.
plak het code stukje hierin.
sluit het VBA scherm (allemaal)
ga naar je formulier weergave. Je hebt nu een formulier met een knop.
klik op de knop

Als het net zo goed werkt als bij mij werkt de database nu weer.
succes

Helaas, het werkt niet.

Nu uitvoering door op de knop te klikken krijg ik de mededeling "Reparatie voltooid. Probeer het opnieuw". Maar in de tabelweergaven kan ik nog steeds de database niet bewerken. Dat kan wel in de formulierweergave, maar dat was ook al zo voor de 'truc' met de button.

Heb je het al op een andere pc geprobeerd?

PS: Hopelijk heb je wel een kopie vh bestand gemaakt voor je verder ging proberen....

Kun je de db posten? Kunnen we kijken of wij het probleem ook hebben.

Beste Octafish,

Ik weet niet hoe ik hem moet 'posten'. Boven het tekstvenster, waarin ik deze tekst typ, zie ik wel buttons voor het toevoegen van afbeeldingen en voor video's maar niet voor andere typen bestand zoals de database.

Ik weet niet of er een beperking zit aan de grootte van het bestand. De corrupte database is ruim 700 kB. Het merkwaardige is overigens dat een eerdere backup van het bestand, die niet helemaal is bijgewerkt, ruim 10 keer zo groot is.

Als dit te groot is om via de site uit te wisselen kunnen we het ook per mail doen, als je me je mailadres stuurt.

Via <Geavanceerd> heb je een knop met een paperclip. Daarmee kun je bestanden toevoegen. Er is wel een restrictie: database bestanden pikt-ie niet. Dus ofwel zippen (liefst naar zip) en onder de 100 kb houden, ofwel opslaan als een xlsb bestand. Dat laatste is simpel een kwestie van de extensie veranderen. Dan kun je ook grotere bestanden (max 1Mb) uploaden.

Heb je onlangs iets veranderd in je database? Ik constateer namelijk dat de meeste tabellen gewoon te openen zijn, en dat er alleen een 'lock' zit op de tabel [Boeken]. Soms komt dat dan doordat er in een veld iets staat waardoor de tabel crasht (komt wel eens voor), in dit geval viel me gelijk op dat er een hele ongelukkige veldnaam in je tabel zit: het veld [***]. Het asterixje is namelijk een beschermd teken. Om te kijken of dat het probleem was, heb ik de naam van het veld veranderd in [Waardering], en nou mag jij raden wat er vervolgens gebeurde met de tabel :D.

Hartelijk dank. Was alles maar zo gemakkelijk.

Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat hij soms de asteriksen wel en soms niet crasht. De versie die ik je stuurde deed het niet met asteriksen. Na verandering deed hij het wel. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem weer terugveranderd in asteriksen. En hij doet het nog steeds ????? De wondere wereld van Microsoft. :shocked:

Nogmaals: beschermde tekens zijn altijd riskant in een database. Spelen met vuur, als je het mij vraagt. Wil je koste wat kost tóch die asteriksjes zien, geef het veld dan een acceptabele naam (dus zonder rare/gereserveerde tekens) en zet je *** dan in de eigenschap <Bijschrift> van het veld. Dan zie je sterretjes boven de kolom, maar blijft je db werken. Iets wat mij overigens prio 1 zou moeten hebben :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan