Kan als admin niets installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diablo666

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Ik heb Windows SBS 2003 gesintalleerd en schijnbaar ergens iets veranderd wat ik kan niet meer als Administrator in Add/Remove Programs. Ik krijg de volgende melding als ik in Control Panel hierop klik: add or remove programs have been restricted.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Greetz,
Diablo

Hoeveel gebruikers kunnen op die pc?
Kijk eens of admin de hoofdgebruiker is met alle rechten?

succes

Hoe zie ik dat?
Ik heb vijf licentie. Maar onder admin heb ik alles geinstalleerd, ben toen GPO's gaan instellen en nu kan ik niets meer installeren.

Is die pc verbonden in een netwerk?
Ge moet anders kijken of die andere licenties volledige rechten op je pc of niet?
Als dat zo is dat er iemand volledige rechten heeft dan probeer daar te installeren.

succes

Het is de server waat het om gaat. Het heeft niets met de licenties te maken. MAar het gaat erom dat ik via Add/Remove programs niks kan installeren. Ik log gewoon local in op de server met een administrator account.

Hoeveel pc's zijn er aangesloten op die server?
Kan je op geen enkele pc nog installeren?
Kijk eens bij de gebruikers of het wel zeker is dat de server alle rechten heeft?

Ik geloof dat de strekking van mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen.

Het probleem is niet de pc's die ik op de server aansluit. Het probleem zit 'm op de server zelf. Ik log daar in als administrator. Dan zou je toch denken dat je overal toe gemachtigd ben. Dat was ook zo totdat er iets veranderd is. Ik kon bijvoorbeeld eerst nog office installeren op deze server, maar nu kan ik niets meer installeren via Add/Remove Programs en dus ook niets de-installeren en niet meer bij Windows Components.

Je schrijft zelf 'tot er iets veranderd is'. Wat is er veranderd???

Hé vriend, als ik dat wist dan had ik het wel weer teruggezet. MAar het is toch vreemd dat ik als admin niet meer alle rechten op de server heb!?

Misschien is dit een "blooper" maar in Windows XP kun je in "Help en ondersteuning" (bereikbaar via "Start") op "Systeembeheer" klikken en vervolgens in de linkerkolom op "Toegangsbeheer". Daar staat alle informatie over machtigingen toekennen, e.d. Heb je niet een vergelijkbare Help-functie?

Ja vriend, dat is zeker vreemd.
Kan je bij de gebruikers in het configscherm admin soms niet alle rechten teruggeven?
Geef anders eens door hoe de gebruikers zijn aangemaakt en hoeveel?
Ik bedoel geef alle gebruikersnamen eens door en zet daarbij welke rechten ze hebben?

Bedacht me nog iets. Op deze site http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx kun je o.a. Tweak UI downloaden. Onder "About" en dan "Policy" kun je "Run Group Policy Editor" klikken. Daar kun je vervolgens ook machtigingen e.d. toekennen/intrekken. (Je kunt bij Logon het Administrator-account standaard in het Welkomscherm zetten, ook handig.)

Edit. Is wel voor XP bestemd, of het in 2003 werkt weet ik dus niet.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me inderdaad op een foutje in de toewijzingen van de policies :D
Je kan of de policy aanpassen, of je administrator-account uit de OU halen waar je de policy op hebt gegooid. Of je gaat naar de eigenschappen van de policy, en zet dan bij security je administrator-account op niet toepassen.Dit doe je door rechtermuisknop op ou, dan kiezen voor eigenschappen/properties, dan tabblad Group policy. Dan policy aanklikken en kiezen voor knopje opties beneden. En dan tabblad security.

Dat klinkt als een aannemelijke oplossing. Het heeft zichzelf net zo vreemd als het was gebeurt, ook weer opgelost.

Maar mocht ik het probleem weer tegenkomen zal ik het zeker proberen.

Thnx en greetz,
Diablo

Policies worden wel meteen aangepast als ze gewijzigd worden, maar een client (computer of user) past de nieuwe policies niet direct toe. Dit gebeurt bij opnieuw aanloggen/opstarten of om de zoveel tijd, die instelbaar is.
Dat zou natuurlijk de vertraging in het oplossen kunnen verklaren.

In windows XP/2003 kan je trouwens door gpupdate /force /target:user/computer de policies voor user of computer geforceerd laten updaten.

Succes met je verdere ontdekking in de wondere wereld die Active Directory heet :thumb: :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan