Kan bestanden niet verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

boekanier

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
712
Het betreft dit maal mijn reserve computer.
Op de c:\schijf staat een map <boekanier>.
Opeens kan ik uit die map geen bestanden meer verwijderen.
Geeft de gebruikelijke melding "toegang geweigerd enz. enz.
Slepen naar de prullenbak gaat niet.
Unlock ook niet.
Systeemherstel kon niet (er was 1 punt van gisteren <controle v.h.systeem>.)

Maar in <veilige modus> gaat het wel.

Gaarne neem ik aan, dat er iemand is, die weet wat ik nu moet doen.
 
Je zult Eigenaar moeten worden van die map en de bestanden die erin staan. Blijkbaar is de beveiliging nu zo dat alleen de gebruiker Administrator bij die bestanden kan (omdat je zei dat in Veilige modus het wel lukt om ze te verwijderen, dus zal alleen gebruiker Administrator rechten hebben):
Algemene instructie Eigenaar worden in XP: hier

Heb je XP Home, dan kun je (om geen Veilige modus te hoeven gebruiken om rechten en eigenaarschap aan te passen) Fajo XP FSE installeren.
Je hebt dan in XP Home bij de Eigenschappen van een map of bestand een tabblad Beveiliging (XPFSE) beschikbaar, waar je de zaken m.b.t. Eigenaar + rechten kunt regelen.

Succes,

Tijs.
 
Tijs, heel hartelijk bedankt voor jouw uitvoerige en bijzonder deskundige hulp.:thumb:
Crossloop moest er uiteindelijk aan te pas komen, maar er diende aan mijn kant nog veel
op orde te worden gebracht, omdat ik per abuis bepaalde bestanden had verwijderd.

Het nam je veel tijd om de klus te klaren en het was een aparte belevenis om jouw
muis op mijn scherm in actie te zien.
 
Ik heb de verklaring bedacht voor het feit dat je geen tabblad Beveiliging had in de Eigenschappen van mappen en bestanden, ondanks dat je XP Professional hebt, behalve als je in Veilige modus had opgestart: Het tabblad Beveiliging is in normale modus niet beschikbaar als (=standaard in XP Prof) "Eenvoudig delen van bestanden" aanstaat.

We hebben dit omzeild door Fajo XP FSE te installeren, maar als je het tabblad Beveiliging nog eens in beeld wilt zien:
Verkenner starten en Extra -> mapopties kiezen.
Ga naar tabblad Weergave.
Daar uitvinken: "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)" en op Ok drukken.

Het tabblad Beveiliging is daarna meteen beschikbaar.

PS: Als je ooit bestanden vanuit XP wilt delen, dan raad ik je aan om de optie "Eenvoudig delen" weer aan te vinken.

Fijn dat mijn hulp resultaat heeft gehad. :thumb:

Tijs.
 
Systeemherstel kon niet (er was 1 punt van gisteren <controle v.h.systeem>.
TIP. Gebruik Erunt op een moment dat alles in orde is. Dan heb je altijd een registerbackup achter de hand. Systeemherstel van Windows kan het af laten weten; bij mij worden de herstelpunten weggefietst als Windows op mijn krappe C:partitie van 10GB in het nauw komt. In een recente Computeridee is een artikel gewijd aan deze overigens vrij oude tip.
 
Laatst bewerkt:
Tijs bedankt voor de aanvullende info, ik heb het in de betreffende map opgeslagen.
 
TIP. Gebruik Erunt op een moment dat alles in orde is. Dan heb je altijd een registerbackup achter de hand. Systeemherstel van Windows kan het af laten weten; bij mij worden de herstelpunten weggefietst als Windows op mijn krappe C:partitie van 10GB in het nauw komt. In een recente Computeridee is een artikel gewijd aan deze overigens vrij oude tip.

Dat wegfietsen had ik ook, want op de pc waar Tijs mee in de weer is geweest, daar zit ook een kleine schijf in.
Erunt heb ik inmiddels geïnstalleerd en dank jou hierbij voor deze voor mij nieuwe tip:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan