Kan C: niet zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zwozwedra

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Hallo, allamaal

Ik heb een laptop op de kop kunnen tikken van mijn bedrijf, een HP6400, die volledig geïnstalleerd is met WinXP Pro. In deze PC zit 1 HD met 2 partities, een C: schijf met het besturingssyteem van 38Gb, en een D: voor de data (de rest). Als je nu de verkenner opent is enkel de D:-schijf te zien, van de C: geen spoor. In het schijfbeheer is de C: wel te zien, maar op het ogenblik dat je op "verkennen" klikt, krijg je de mededeling dat het policy-beleid op deze PC dit niet toelaat, en "contacteer je administrator". Van deze PC ben ik echter administrator. Ik heb alles afgezocht, en vind geen enkele mogelijke aanleiding. Als ik in de properties van de C: kijk (in schijfbeheer bereikbaar), dan heb ik, als administrator, volledige toegang. Toch is het kreng niet zichtbaar in de verkenner, wel toegankelijk (maar je moet weten waar je moet zijn).

wie weet raad? (op het bedrijf willen ze mij niet verder helpen, omdat alle PC's op die manier beveiligd zijn, normaal mocht die PC niet geleverd worden met besturingssyteem).

Jan

met zo melding is het ntfs
probeer in save modus te starten.
dan proberen de c drive de machtiging en owner ship te veranderen
meestal is dit genoeg

Ik geraak, zelfs met mijn administrator-paswoord, niet in veilige modus. Blijkbaar werd er op de één of andere manier nog een "superadministrator" aangemaakt. Een ander idee van mij, maar daar twijfel ik aan, is dat er bepaalde functies slechts bereikbaar zijn als je "on line" bent (op het bedrijfsnetwerk, ingelogd op je domein), doch daar akn ik niet meer inloggen, de account is verwijderd op het bedrijfsnetwerk.

Jan

Hoi !

Ik zou eerst alle passwords verwijderen.

Met dit tooltje op floppy of bootable CD zou dat moeten lukken. http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#1

Het nadeel is wel dat je evt. encrypted bestanden die met dat ww. gemaakt zijn niet meer kunt benaderen !

Een vriend van me had pas ook een 2 jaar oude laptop van z'n werkgever overgenomen, maar de enigste mogelijkheid bleek via DOS de HDD te formatteren en daarna een re-install.

Sterkte !

Harry.

Dit is nu juist wat ik niet wil, met deze PC wil ik weten hoe ik weten hoe dit systeem werkt, dan kan ik problemen op het werk ook zelf oplossen. Bestaat er nog iets als een "Superadminstrator"? Hoe komt het dat ik, als administrator, geen "baas" ben over mijn PC? Dat wil ik uitpluizen, niet met brute kracht werken. Formateren, paswoorden wissen enzo is geen alternatief. Ik zil uitzoeken HOE. Maar ik heb hulp nodig.

Jan

Je zegt dat je via Schijfbeheer wel bij de schijf komt. Dat je hem ziet.
Kun je daar naar Eigenschappen gaan en beveiliging selecteren?
zo ja, ga naar geavenceerd en 'take ownership.' (vinkje bij vervangen)

Als je daar ook niet kunt komen vanwege 'restricted by' heb je echt pech.
Dan heeft jouw bedrijf in het AD ingesteld dat lokale administrators niet alles mogen, en domain administrators wel. Zoals je zelf ook al suggereert.
(beetje onlogisch, zou het lokaal anders instellen maar goed)

Ikj geraak wel zover, heb wel een TAB ""effective permissions", maar deze is ook niet toegankelijk. Bij "Permissions" heb ik "full control". en "Take ownership" is eveneens aangevinkt. Als ik bij de "users kijk, vind ik nog een user "master", die is admin en "Remote desktop user". Als ik deze rechten aan mijzelf wil toekennen krijg ik ook een nul op het request, niet toegestaan door het policy-beleid. Ik denk dat hier het schoentje wringt.?

Jan

dat probeer je na take ownership?
je ziet wel dat hij bezig gaat om de rechten van de bestanden goed te zetten bij nemen van 'take ownership'??

Het spul doet niks buiten met mijn pas gewassen voeten spelen, "take ownership" was reeds aangevinkt. Heb ondertussen geprobeerd met de tab "effective permissions" te spelen, maar daar kan ik niets wijzigen, alle wijzigingen worden prompt ongedaan gemaakt, en alle vakjes zijn grijs.

Jan

Hoi !

Zoals @DichteMist al opmerkte: waarschijnlijk is ingesteld dat lokale administrators geen rechten hebben !

Dat is op de instelling waar ik als vrijwilliger werk ook zo.

Zonder de medewerking van de systeemadministrator is daar weinig aan te doen.

Vandaar ook mijn vorige post.

Sterkte,

Harry.

Het spul doet niks buiten met mijn pas gewassen voeten spelen, "take ownership" was reeds aangevinkt. Heb ondertussen geprobeerd met de tab "effective permissions" te spelen, maar daar kan ik niets wijzigen, alle wijzigingen worden prompt ongedaan gemaakt, en alle vakjes zijn grijs.

Jan

volgens mij is het blote voetendag vandaag. :D
Ik weet nu ook niets beters meer dan dat wat HarrySnor schrijft.

Het probleem is dat ik hetzelfde vrees.

Toch bedankt voor jullie hulp.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan