• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kan de formule korter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Hallo, heb een sheet met een " hoofd" tabblad, en daarna tabbladen met het nummer van de week. Elke week komt er een tabblad bij vanaf wk 38 tot wk 27 daaropvolgende jaar. Per tabblad zal het ongeveer tussen de 30 en 125 regels bevatten. Nu komt de vraag 1: zou de formule in cel b4, b5, c4, c5, enz korter kunnen, met hetzelfde resultaat.

Vraag 2: Er wordt gezocht naar de zelfde tekst van tabblad " totaal" in de wk tabbladen, maar nu kan het wel eens gebeuren dat er in de naam van een medewerker een sterrretje zit, excel zou daar " doorheen" moeten kijken en toch die gegevens moeten geven.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groet Bas:d

Bijlagen

Oud:
Code:
...... MATCH($A5    .........
Nieuw:
Code:
...... MATCH("*"&$A5&"*"    .........
Werkt het zo naar behoren?

vraag 1: Als je Excel 2007 of hoger hebt kan het korter met: '=ALS.Fout('
vraag 2: Zo te zien werkt het toch gewoon in je voorbeeld als je de formule doorvoerd naar beneden.

Popipipo, ik heb geen idee waar jou code in mijn code zou moeten passen?
Gr Bas

HSV, het gaat erom dat als op het "totaal" blad Jan - Klaassen wordt gevraagd, hij op de diverse bladen zoekt naar Jan- Klaassen maar ook naar Jan* - Klaassen en Jan - Klaassen*. Ik zal ke de uitleg besparen, maar het is nu eenmaal zo dat medewerkers eerst met een sterretje in hun naam in die kolommen komen, als ze dan echt ingevoerd in het systeem zijn, gaat dat sterretje weg.

Volgens mij begin ik de formule toch ook met "als"? Dus dat advies begrijp ik niet helemaal.
Groet Bas

HSV,
Volgens mij begin ik de formule toch ook met "als"? Dus dat advies begrijp ik niet helemaal.
Groet Bas

Heb je Excel 2007 of hoger?
Wel goed het verschil zien.
Ik heb alleen maar dit begin van de formule =ALS.FOUT(.... er neer gezet, en die functie is heel anders dan =ALS(ISFOUT(... of =ALS(ISNB(.....
Niet geschikt voor versies lager dan 2007.

Vraag 2 zal ik later op de dag eens bekijken, als die niet in tussentijd is opgelost.

Popipipo, het werkt half. Bij Jan - Klaassen* wel, en bij Jan* - Klaassen niet!

Gr Bas

Heren, we hebben excel 2003. Het werkt nu bij mij zoals ik wil. ga het eerst eens even op de zaak testen. Tot zover bedankt!

Udf

Als je met VBA wilt werken kun je een UDF maken die op exacte waarden zoekt:

Code:
Function Zoek_Exact(item As String, lijstje As Range)
  x = lijstje.Rows.Count
  Zoek_Exact = -999 'niet gevonden
  For i = 1 To x
    If StrComp(item, lijstje(i, 1), vbTextCompare) = 0 Then 'wel gevonden
      Zoek_Exact = i
      Exit Function
    End If
  Next i
End Function

Ik ben eruit. Hartelijk dank voor de hulp.

Groet Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan