Het concept ‘muziekboek, ‘lp-doos met vakken’ en ‘lp-doos zonder vakken’ is in mijn ogen een ongewenste vertroebeling van élk systeem dat je maar kan bedenken. Ik snap nog stééds het nut niet. M.i. kun je gewoon volstaan met de tabel tAlbums met een koppeling naar de tabel tAlbumDetails waarin je alle aparte albums/cd’s/platen beschrijft.
Een box met 10 cd’s met de titel “Hits van de jaren ‘90” is dan het album in tAlbum, en de 10 cd’s daarin beschrijf je in tAlbumDetails. En die koppel je dan weer aan de tracks op die albums. Moeilijker hoeft het echt niet. Nog steeds geldt: het album (de box dus) kan maar op één plek staan, in één vertrek.
Wat betreft de artiesten: dat is een redelijk ingewikkelde kwestie, zoals TS ook al beschreef. Maar die beschrijving is volgens mij toch niet helemaal correct

. Van de band ‘dr. Hook and the Medicine Show’ werd het ‘onderdeel’ “and the Medicine Show” niet opgeheven; ze hebben gewoon de naam veranderd. Meer was het niet. Er wás ook nooit sprake van een band ‘dr. Hook’ die samenwerkte met de band ‘the Medicine Show’. En er zijn uiteraard meer voorbeelden: de band “Tyrannosaurus Rex” hernoemde zich begin jaren ‘70 naar (de veel succesvollere) band “T.Rex”. De band “The Golden Earrings” werd “Golden Earring”. Zelfde bands, andere naam.
Maar het wordt nóg ingewikkelder: artiesten maken rustig platen met anderen (of solo)
terwijl ze in hun eigen band actief zijn. (Mick Jagger, Bryan Ferry, Thom Yorke om er maar een paar te noemen.) Peter haalt S&G aan, die ná hun ‘groep’ solo verder zijn gegaan. En vraagt zich af hoe je in één zoekactie alles van Paul Simon kan vinden. En noemt Herman Brood & Henny Vrienten een gelegenheidsduo. Onterecht, in mijn optiek: elke artiest die níet solo een plaat maakt, kun je als Band beschouwen. En of ze één plaat maken, of meer, dat boeit natuurlijk niet. Net zo min als het terecht is dat er nu gesproken wordt van ‘Wilders 1’. (Rob Jetten doet dat o.a. Komt er gelukkig niet

). Dat had moeten zijn: ‘kabinet Wilders’. Pas bij een
tweede kabinet van
dezelfde minister-president ga je nummeren. (Ik dwaal af).
Of iets een ‘gelegenheidsduo’ is geweest, wordt bepaald door de geschiedenis: als één van de twee bijvoorbeeld overlijdt, waardoor het voortbestaan van het duo ernstig in gevaar wordt gebracht. De kans dat Brood & Vrienten nú nog een plaat uitbrengt, is nihil. Maar dat was die al op het moment van het overlijden van Herman Brood. Zouden ze allebei nog leven, dan was er nog steeds een kans geweest op een tweede nummer, of wellicht zelfs een album.
Dus: in essentie is het heel simpel: je hebt mensen die muziek maken (noemen we hier ‘artiesten’) die alleen of met anderen platen opnemen. De collaboraties noemen we dan vaak een Band. Bands opereren zelden hun volledige bestaan in dezelfde samenstelling (uitzonderingen zoals U2 uitgezonderd), dus er kunnen rustig 20 of meer mensen lid zijn of zijn geweest van een band. Wil je het door Peter gewenste overzicht kunnen maken van alle platen waar Paul Simon aan heeft meegewerkt, dan
moet je die geschiedenis per muzikant bijhouden.
Dat is een hele klus, waarvan ik nog niet de eerste aanzet heb gezien, maar dat komt wellicht omdat ik de nieuwe opzet nog niet heb bekeken. Maar goed, als je bijhoudt wanneer welke artiest (persoon dus) in welke band heeft gezeten, en bijhoudt welke artiest (solo of band) welke plaat heeft gemaakt, dan is zo’n overzicht heel makkelijk uit te draaien. Dat lukt dus níet door een tekstfilter te maken op basis van ‘ArtiestNaam’, omdat je dan wél “Paul Simon” en “Simon & Garfunkel” kan vinden door op “Simon” te zoeken, maar de zoekterm “Young” vindt wél “Neil Young” en “Crosby, Stills, Nash & Young”, maar níet “The Flying Burrito Brothers”.
Kortom: het is maar wat je wilt van je database.

.