kan dit in een query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dinoshop

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
ik wil zoiets gebruiken in een query kan dit
IIf([functie]="ProjectManager";[uurloon]+0,7)
dus kijken of in functie het woord projectmanager wordt gebruik zo ja dan uurloon verhogen met 70 cent.

waarom in query daar staan alle formules in om loon te berekenen.

Dus daar kan deze prima bij :). Overigens zou ik ook de FALSE erbij zetten, anders stikt het straks van de ONWAAR waarden.

hij werkt net niet uurloon is een veld in query die moeten toch tussen [] .of zie ik het verkeerd.

Je kunt in een query prima naar een berekend veld uit dezelfde query verwijzen. Omdat dat dan ook een veld is, staat dat inderdaad tussen rechte haken. Kortom:
Code:
IIf([functie]="ProjectManager";[uurloon]+0,7;[uurloon])
is een formule waar ik weinig aan kan verbeteren.

ik krijg deze melding
gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie
maar de gegevens staan echt in deze query .

De melding heeft betrekking op je veld [uurloon]. Je kunt alleen berekeningen maken op basis van getallen, en dat kan maar tot één conclusie leiden: [Uurloon] is geen getal! En, zonder de query te zien blijft het uiteraard gokken, mijn 'educated guess' is dat je [Uurloon] bepaalt a.d.h.v. een DLookup of een andere Dfunctie.

uurloon wordt uit een tbl gehaald en deze is ingevuld door gegevens formulier, deze haalt de gegevens weer op uit een andere tabel met functies cbobox.
iif functie.jpg

Het veld uurloon in je tabel zal waarschijnlijk gedefinieerd zijn als een text veld in plaats dat er alleen cijfers mogen worden gebruikt. Je kan de velddefinitie aanpassen of je past je query aan.
Even uit blote bol:
IIf([functie]="ProjectManager";VAL([uurloon])+0,7;[uurloon])

Persoonlijk zou ik de velddefinitie in de tabel aanpassen omdat je een uurloon altijd in cijfers uitdrukt.

mooie blote bol maar helaas werkt ook niet .
denk er aan door systeem te gaan en er toch maar getal van te maken.

Dat gaat je probleem nog steeds niet oplossen, omdat je een fout maakt in je query. Overigens: uurloon moet je natuurlijk altijd als getal definiëren, nooit als tekst.
Maar je fout: je berekening is (je kijkt er vast niet van op) een berekening, en dus mag je geen Group By gebruiken, maar moet je dat veld als Expressie gebruiken.

heb hem werkend gekregen maar die van de expressie had ik al door das was foutje van mij kant.
als ik nu twee regels wil gebruiken gebruik ik dan AND or ; zoek me een breuk naar die dingen op net maar zijn allemaal maar 1 regeltje .
IIf([Tblplanning]![Functie]="8";[uurloon]+0,75;[uurloon])&Expr1: IIf([Tblplanning]![Functie]="1";[uurloon]+0,75;[uurloon]) zoiets dus

Nesten kan, maar niet zo. Wel zo:
Code:
IIf([Tblplanning]![Functie]=8;[uurloon]+0,75;IIf([Tblplanning]![Functie]=1;[uurloon]+0,75;[uurloon]))
En een getal moet je (nog steeds) als een getal gebruiken, niet als tekst.
En ik denk dat het ook met één vergelijking kan, aangezien je dezelfde berekening gebruikt.
Code:
IIf([Tblplanning]![Functie]=8 OR [Tblplanning]![Functie]=1;[uurloon]+0,75;[uurloon])

octa heb het zo neergezet dat werkt als nummer en dat werkt dus das goed
de rest ga ik nu proberen
dank al vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan