kan dit kwaad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dhv

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2004
Berichten
10
probleem met NIS 2004

Ik heb sinds vorige week woensdag thuis internet. Heb NIS 2004 geinstalleerd, toen MSN messenger 6.1. Tot die tijd geen problemen gehad, alleen sinds ik MSN 6.2 heb geinstalleerd heb ik een vreemd verschijnsel: in mijn systray heeft het icoontje van MSN 6.2 zeg maar "de plek ingenomen" van het icoontje van NIS. En het is een zwart vierkantje geworden...erg raar. Daarnaast heb ik nog een icoontje van NAV staan, daar is verder niets bijzonders mee. Verder zou er een icoontje van NIS op de taakbalk moeten staan, maar ook die is zomaar verdwenen als ik mijn PC weer opstart. NIS schijnt wel actief te zijn, maar ik krijg hier toch een vervelend gevoel bij. Ik heb al aangegeven dat het icoontje van NIS altijd zichtbaar moet zijn, maar het valt, volgens "eigenschappen van de taakbalk>systeemvak" in de categorie niet-actieve items.

Wie heeft er een idee wat hier aan de hand kan zijn, of maak ik me druk om niets? Ik heb al van alles geprobeerd, de enige optie die wel werkt (zij het voor 1 dag) is teruggaan naar een herstelpunt waarbij het goed staat. Misschien belangrijk: dit is gemaakt direkt na installatie van MSN 6.2
 
Laatst bewerkt:
"maar het valt, volgens "eigenschappen van de taakbalk>systeemvak" in de categorie niet-actieve items."

Staat dat aangevinkt? (rechtsklik op taakbalk/eigenschappen en dan onderaan) If so, uitvinken misschien helpt dat. Sowieso uitvinken, beetje onnodig. Ik zou het verder niet zo gauw weten.
 
Nee, er wordt daar onderscheid gemaakt in "actieve" en "niet-actieve" items, daar kan ik volgens mij niets aan veranderen.
Ik heb Windows XP trouwens, als iemand zich dat afvroeg...
 
Wat ook zo vreemd is: in NIS 2004 (in tegenstelling tot NIS 2003) bestaat niet de optie: plaats pictogram in de systray bij systemstartup.
En toch staat het icoontje wel daar na opstarten van de pc.

Wel bestaat de optie: pictogram weergeven op de taakbalk (aanbevolen zelfs).
Na opstarten echter moet dit handmatig gedaan worden omdat het, ondanks aanvinken bij de opties, niet vanzelf gebeurt.


Wat ook vreemd is, maar weet niet of dat ermee te maken heeft: in het tabblad opstarten msconfig ontbreekt systray.exe als opstartitem.

Hmmm, dhv en ik komen er op msn niet aan uit :D
 
Laatst bewerkt:
Herstel + aanvulling van mijn antwoord op de reactie van gezina (ik doe het zo, dan valt het iets meer op :D) :

Ja, het staat aangevinkt (dus: niet actieve pictogrammen opruimen) en
ja, het (NIS dus) staat nu in de groep actieve items

Het probleem zit hem er echter in dat als ik mijn PC afsluit en bijv morgen weer opstart dat dan NIS in de categorie niet-actieve items valt, en dat daarom ook het icoontje weg is uit de systray (ook weg uit de taakbalk trouwens). Als ik NIS daarna handmatig opstart (terwijl ik al heb ingesteld dat hij automatisch moet starten) verschijnt er nog steeds geen icoontje in de systray (het blijft een niet-actief item) en ook niet in de taakbalk. Dat laatste is niet zo verrassend natuurlijk, maar ik blijf het raar vinden dat NIS "uit zichzelf" van actief naar inactief gaat bij het opnieuw starten van mijn PC.

Wat kan dit nou betekenen, werkt mijn NIS nou wel of niet? Als het wel werkt: wat gaat hier nou toch fout?

De aanvulling die Marga heeft gegeven is correct.
 
Even ter optie: vink die bende eens uit wat betreft actief-inactieve iconen e.d. en kijk eens of het NIS-icoon dan nog steeds verdwijnt. Zet daarna tevens een vink bij Taakbalk vergrendelen.

En dit: Op deze link staat onderstaande, mogelijk slaat het nergens op maar kijk er eens naar. (in de link staan nog meer opties)

Windows 98/Me/XP

On the Windows taskbar, click Start > Run.
In the Run dialog box, type msconfig and then click OK.
In the System Configuration Utility window, click the Startup tab.
Verify that the files in the list for your version of Norton Internet Security or Norton Personal Firewall are checked:

For 2004 versions: ccApp, Symantec Core LC, URLLSTCK.exe, Script Blocking, ccProxy, ccEvtMgr, ccSetMgr, SndSrvc
For 2003 versions: ccApp, ccRegVfy, Script Blocking, ccProxy, NISUM, ccEvtMgr

Click Apply.
Click the Services tab.
Verify that all Symantec services in the list are checked.
Click OK.
Click Yes to reboot the computer
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb alleen ccApp en UrlLstCk.exe in de opstartlijst staan. Al die ander niet (ik heb NIS 2004)

Wat ook vreemd is, is dat ik vandaag voor het eerst wel alle icoontjes heb bij het opstarten. Het is net of de goden ermee spelen...of heeft dit te maken met de automatische updates die het programma vandaag heeft gedaan.

Is het nu aan te raden om NIS te de-installeren en opnieuw te installeren of niet? Het lijkt erop dat het probleem uit zichzelf is opgelost :confused:
(maar ja, het verhaal van die ene zwaluw...?)
 
Ik zou het even nu afwachten, af en toe kijken (manueel) of er updates zijn. Herinstalleren kan altijd nog.
 
Ik heb nu weer zo'n zwart vierkantje in mijn systray staan, daar moet het icoontje van MSN staan. Ik heb een screenshot gemaakt, misschien is het dan duidelijker. Eergistern stond dat "zwarte gat" dus op de plek van het NIS icoontje (nu rechts naast dat zwarte vierkantje.
 

Bijlagen

  • systray.jpg
    systray.jpg
    5,5 KB · Weergaven: 51
De NAV en de NIS blijven dus nu wel staan, alleen de poppetjes van MSN is een zwart vlakje geworden als ik het juist zie. Kan je er ook met je rechtermuisknop op klikken en if so wat staat er dan?
 
Gewoon het normale menu, het vreemde eraan is dat ik volgens dat ding niet ben aangemeld bij MSN, terwijl ik dat zeker wel ben.

Het verhaal begint steeds vreemder te worden:
vanmiddag heb ik een grote scan gedaan op virussen, die heb ik niet. Vorige week heb ik wel een Trojan gehad, maar die is volgens mij helemaal weg, er is althans niets meer van terug te vinden.

Ik word hier helemaal gek van: heb ik nou wel of geen probleem en zo ja, ligt het aan de opstartconfig, aan NIS of aan MSN of heb ik toch een of ander (onbekend) virus te pakken?
 
Scannen toch maar eens op spyware: Download hier de gratis versie van Ad-aware, na de installatie eerst updaten door te klikken op het wereldbolletje en scan. Daarnaast kan je nog Spybot installeren (werkt prima naast elkaar), ook gratis. Eveneens eerst updaten alvorens te scannen. Uitleg+download Mocht na gebruik van Ad-aware en/of Spybot het probleem blijven plaats dan een Hijack This Log, klik-->Helpmij tegen spyware offensief<-- Druk daar op de knop: "Reageer op bericht" en post je log.

Je kan ook eerst een online-scan uitvoeren met HouseCall

Heb verder helaas geen verstand van MSN, nooit gebruikt en ben dat ook niet van plan.
 
Ik heb vanmiddag de scan met Housecall gedaan, 0 geinfecteerde bestanden. Verder heb ik afgelopen week na het elimineren van die Trojan de scan op spyware gedaan, volgens Pieter was er toen niets afwijkends.

Eventjes de link naar dat logfile:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=157005&perpage=20&pagenumber=68 , geplaatst op 24-04-2004 00:17
Ik was toen vergeten te melden dat ik net een Trojan had gehad (Trojan horse Downloader.Dyfica.AJ)

Miischien is er achteraf toch nog iets uit te halen, ik zal morgen of overmorgen een nieuwe scan op spyware doen en dat logfile plaatsen.
 
Mogelijk zitten er nog restanten in de herstelpunten, je logfile was iig schoon zag ik maar dat was 24-4. Plaats dus idd een nieuw Log, eventueel MSN verwijderen en herinstalleren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan