kan een harde schijf kortsluiting maken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter showa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

showa

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2005
Ik zit met een tot nu toe niet op te lossen probleem,
als ik mijn pc aan wil zetten valt deze na een seconde al weer uit, alleen het controlle lampje blijft branden.
eerst heb ik alles losgekoppeld (muis toetsenbord monitor en alle usb aansluitingen)
toen alleen de kast aan gezet, maar ook nu binnen een seconde alles weer vast.
voeding van harde schijf C en D losgetrokken en pc aangezet, dit werkt.
de harde schijf c het pennetje master verwijderd en alleen deze voorzien van voeding, pc draait als een zonnetje. vervolgens c weer ingesteld als master, start de pc op met de voeding alleen op de c schijf, weer na een seconde alles vast.
pc opstarten zonder harde schijf, vervolgens c van voeding voorzien en direct daarna d voorzien van voeding. de ene keer start hij nu op, de andere keer lijkt het weer een soort sluiting.

wanneer de pc eenmaal is opgestart loopt deze continu zonder probleem, maar een herstart is uit den boze.

misschien iemand die me een gouden tip kan geven??

groet frans

Ik denk niet dat het iets met kortsluiting te maken heeft. Het probleem zit volgens mij in de manier waarop je je C: en D: schijf hebt aangesloten op je IDE kabel of misschien zit er een storing in je IDE kabel. Hoe staat je D: schijf ingesteld? Als Master of Slave?Probeer de jumpers op beide schijven (C: en D:) eens op CS (cable select) te zetten. Op deze manier stellen de schijven zich automatisch in als master of slave afhankelijk van de plek waarop zij op de IDE kabel zijn aangesloten. Als ik het goed heb zit de master altijd aan het einde van de IDE kabel en de slave in het midden. Het begin van de kabel zit aan het moederbord. Het moederbord heeft vaak 2 IDE aansluitingen (kanalen). Sluit de kabel op het moederbord aan op kanaal 1 of A.

Succes!

Peter

kan een harde schijf kortsluiting maken ?

ik heb de jumper naar cd geplaatst op beide schijven, en dit lijkt al goed te gaan. ga morgen ook de kabel vervangen.

hoe zou het kunnen dat de jumpers moeten worden aangepast, systeem draait al langere tijd op deze instellingen.
kan het verder kwaad om deze jumper op cd te zetten ipv master slave ??

kan een harde schijf kortsluiting maken ?

Da's mooi! (Je bedoelt waarschijnlijk CS waar je CD schrijft, toch???) Als het zo goed werkt lijkt het mij niet nodig de kabel te vervangen (if it ain't broken, don't fix it!). Volgens mij maakt het niet uit ipv master of slave de CS positie te gebruiken. Misschien dat iemand anders op dit forum het verschil kan uitleggen. Je kan proberen de Master en Slave jumpers in te stellen aan de hand van de plek waarop je de schijven hebt aangesloten op je IDE kabel (zie mijn vorige bericht).

Groeten,

Peter

is het dan verplicht dat de C schijf op master staat ?

Master of Slave

Als je ipv CS de Master en Slave jumper settings gebruikt moeten deze wel corresponderen met de plaats waarop de schijven aan de IDE kabel hangen. Anders krijg je volgens mij de problemen die je in je eerste vraag hebt beschreven. De C: schijf hoeft niet de master te zijn maar in het kader van de logica zou ik dat wel doen.

Hallo

Merk/type , etc .... zowel van motherboard ,c.p.u. , noch de harde schijven wordt vermeld .

Maar ...

Om te kijken of de p.supply nog o.k. is (leveren piekstromen) , zou ik eens "enkel" de voedingsconnectoren aangesloten laten . ( de .i.d.e. connectoren dus afkoppelen !!!!)

En kijken of betrokken systeem een "reset" aankan.

De voeding zeker controleren , indien dit een a.m.d. systeem mocht betreffen.

Peter

Laatst bewerkt:
een opstartschijf als slave zetten ... installeer windows 98 ... en het boeltje start niet meer
+ de slave connector is in IDE termen trager dan de Master - meer dataverkeer wordt geprioritiseerd naar master

Kijk! Daar hebben we wat aan. Ik had al zo'n vermoeden en daarom gaf ik al eerder de voorkeur aan het instellen van de opstartschijf (C:) als master (behalve dat dit ook het meest logisch is). Vraag aan Serverdude: kan jij ook vertellen wat het verschil is tussen CS en Master/Slave? Heeft dit invloed op de performance?

cable select werkt wel nadelig als een van je apparaten niet meer werkt - gaat hij meestal niet zeggen of "primary master failure" het geval is ...

is iets trager bij het opstarten (millisecondje of 2)

ik zet standaard IDE0 : HD master IDE1 : CDRW: master DVDROM : slave

Bedankt Serverdude! Showa: doe er je voordeel mee...

Sluit je HD's dus aan op IDE0 en zorg dat C: (opstartschijf) de Master is en D: de Slave. Sluit je CD/DVD drives aan op IDE1 waarbij de writer altijd Master is. Zet de jumpers niet op CS maar gebruik de Master/Slave posities. Zorg er wel voor dat de Master altijd aan het einde van de IDE kabel zit en de slave in het midden.

peterh zei:
Bedankt Serverdude! Showa: doe er je voordeel mee...

Sluit je HD's dus aan op IDE0 en zorg dat C: (opstartschijf) de Master is en D: de Slave. Sluit je CD/DVD drives aan op IDE1 waarbij de writer altijd Master is. Zet de jumpers niet op CS maar gebruik de Master/Slave posities. Zorg er wel voor dat de Master altijd aan het einde van de IDE kabel zit en de slave in het midden.
opmerking: bij sommige modellen van Harddisk is het niet nodig een jumper te plaatsen als het maar 1 apparaat is (western digital) jumperloos = Single drive (master)

helaas, nieuwe kabel maakt geen verschil

met de jumpers in de stand master - slave wil de pc niet opstarten (in het verleden heeft hij dit wel gedaan)
met de jumper in de stand CS start hij enkele keren op, vervolgens niet meer.
Nu heb ik de jumper van de C schijf (master) er af gehaald en dus niets ingesteld op de harde schijf, en de jumper van d op slave staan.
dit gaat al een poosje goed.
zou het nu aan de harde schijf kunnen liggen (slechte voortekenen) en aan het moederbord?

mag ik op deze manier aangesloten blijven werken met de pc of is dit schadelijk?

dat kunnen we natuurlijk nooit met zekerheid zeggen ...
heb je al eens met een andere harde schijf geprobeerd ?

nee nog niet,
moet dan eerst een schijf kopen, windows instaleren etc, zou eigenlijk eerst willen ontdekken of het hier inderdaad aan ligt.

het lijkt mooier dan het is,

gisteren beide op cs gezet, leek erg goed te gaan, vandaag de jumper van de c (master ) verwijderd, ook dit leeg goed te gaan.

echter in beide gevallen gaat een herstart zonder problemen, maar na de pc twee uur uit te zetten start deze niet meer op.

ook al eens een harde schijf die iemand nog liggen heeft geprobeerd ...
als ie het dan nog doet ... voeding of moederbord ...

het probleem is opgelost,

een computerwinkel in arnhem presikhaaf heeft de voeding vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan