Kan een HD fysiek beschadigd worden met software?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlaar

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2001
Dag Helpmijers,

Mijn zoon downde een *.rar via emule of kazaa. Na het kopiëren hiervan bleken de partities waarvan en waarnaar hij kopieerde beschadigd. Windows startte niet meer en de partitie waarheen hij de kopie heeft geprobeerd te plaatsen bleek niet meer toegankelijk te zijn.
Met een opstartdiskette kreeg ik de boel weer aan de praat. Beide partities geformatteerd. Ze bevatten nu beide "bad clusters". Ik heb allerlei trucjes uitgehaald om die markeringen ongedaan te maken. Niets hielp. Op zichzelf niet zo erg. Ik snap alleen niet hoe dat kan! Wil iemand mij dat uitleggen?

Han

Dat een hardeschijf "bad clusters" bevat komt vaker voor, op zich is dat helemaal niet zo erg. Daardoor verliest men alleen wat vrije ruimte op de hardeschijf, omdat de "bad clusters" door het besturingssyteem niet meer wordt gebruikt en dat is maar goed ook, immers is de betrowbaarheid van data op "bad clusters" niet meer gegarandeerd.

Het feit dat Windows niet meer opstart nadat er een schrijf operatie (copieren) plaatsgevonden heeft, werd niet door de aanwezigheid van die "bad clusters" veroorzaakt. Misschien wel eerder veroorzaakt door een eventuele aanwezigheid v.e virus in het gedownloade bestand. Een virus kan al toeslaan tijdens een schrijf operatie, omdat het virus voordat het copieren plaatsvindt al in het geheugen actief is.

Uw zoon HD is nu geformateerd en kan hij nu met een schone lei beginnen.

Dennis.

De titel van het topic dat u opende heet "Kan een HD fysiek beschadigd worden met software?"

En daar haak ik nu op in(had eerst over het hoofd gezien):

Volgens mij moet alles wel mogelijk zijn, maar ik denk niet dat de beschadiging door de gedownloade software gekomen is. Die beschadiging ("bad clusters") was er al. De meste virussen(vooral vroeger) 'beschadigen' meestal alleen de zogeheten FAT, waardoor het besturingssyteem niet meer kan worden opgestart. Maar dit is niet wat je een echte fysieke beschadiging kunt noemen. De enige oplossing hiervoor is de HD te formateren en het os opnieuw te installeren.

In theorie kan de lees- en scrijfkoppen v.e. HD door een software(virus) worden beschadigd door bijvoorbeeld de routine van FORMAT betreffende het aantal sporen te verhogen dan het toegestaan is, maar het is de taak v.d. HD fabrikanten om ervoor te zorgen dat een dergelijke operatie onmogelijk gemaakt wordt.

Dennis.

Ik heb ook bad sectors maar elke keer als ik de hardeschijf aanspreek bijv. met norton dan blijft hij hangen en duurt het een minuut of zo en dan stopt hij.

Hoe kan ik zorgen dat ik die bad sectors omzeil??

Ik heb een maxtor 80 gig en al geformateerd met partitionmagic pro.

Gr. Ramon

Met het programma Diskdoctor van Symantec (Norton Utilities) worden de bad sectors gemarkeerd en niet meer gebruikt (overgeslagen).

Heb ik geprobeerd maar de comp. Liep telkens vast :( Ik heb nu een andere en de kapotte is in de prullenbak :(

Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan