"Kan een tijdelijk bestand dat nodig is voor de initialisatie niet maken of schrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan Willem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2007
Sinds kort krijg ik elke keer dat ik het programma Band-in-a-Box probeer te starten, de volgende foutmelding:

16-bits Windows-subsysteem
%tempdir%. Kan een tijdelijk bestand dat nodig is voor de initialisatie niet maken of schrijven. Controleer of het mappad bestaat en of er voldoende schijfruimte beschikbaar is. Kies Sluiten om de toepassing af te sluiten.

Het programma heeft het jaren goed gedaan, pas sinds een week of zo laat het zich niet meer starten. Ik weet niet wat ik heb gedaan vlak voor het probleem optrad.
Het mappad bestaat gewoon, en schijfruimte heb ik te over.

Ik heb op internet gezocht naar de Engelse versie van de foutmelding. Dat leverde het volgende op:
- Volgens de Knowledge Base van Microsoft heb je te weinig schijfruimte. Dat is uiteraard volkomen kolder.
- Volgens de meeste helpforums is het opstartbestand Autoexec.nt of Config.nt beschadigd of verdwenen. Dit moet staan in Windows\System32. Een reservekopie staat in Windows\Repair. Je kunt proberen de exemplaren vanuit Repair te kopiëren naar System32 (als er gevraagd wordt of je wilt vervangen, klik dan Ja). Bij mij werkte dat niet.
Er bestaat ook een fix-programmaatje, ergens op de site van Microsoft te vinden. Heb ik ook geprobeerd, maar ook dat hielp geen snars.
- Een enkeling denkt dat het zit in de gebruikersrechten voor de map die vooraan in de melding staat. Je zou dan geen voldoende rechten hebben voor die map. Meldt je aan als Systeembeheerder, en geef jezelf voldoende rechten, dan zou het opgelost zijn. Alweer: dat hielp bij mij niet.

Interessant is nog te weten, dat de betreffende map (althans de bestanden erin) (de zgn. 'temp-map') bij mij (en andere gebruikers) Alleen-Lezen is. Als ik het Alleen-Lezen-kenmerk echter probeer te verwijderen, zet Windows het onmiddellijk automatisch terug.

Raar is dat als ik me als Systeembeheerder aanmeld, het probleem zich NIET voordoet. Het programma start dan volkomen probleemloos.

Affijn, dit gaat mijn pet te boven. Iemand verder nog met een briljant idee?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jan Willem

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan