Kan een versterker 4 speakers aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loontje

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2006
Hallo,

Ik heb een 2 vragen.

Nu wil ik graag 2 extra speakers kopen. naast 2 speakers die ik al heb.

1. nu is mijn vraag. kan mij versterker dat wel aan. ik heb maar 2 speaker uit gangen en die zijn al bezet.

De versterker kan rms 65 watt aan.

nu koop ik 2 speakers die iets maximaal 120 watt zijn. + die 2 speakers die ik al heb die bij de versterker zat.

2. En maakt het uit als die versterker 6 ohm heeft en de 2 boxen 8 ohm en 2 boxen wel gewoon 6 ohm.

waarom wil je vier boxen aanluiten op je computer, dan kan je beter over gaan naar 5.1 surround. speakerboxen hebben eigen versterker dus dat maakt niet uit.
En van 6 omh naar 8 omh en als je dat gelijk afspeelt dan moet je wel de boxen afstellen omdat 6 omh meer geluid geeft dan 8 omh boxen, ik zie het nut er niet van in.
Als je met 120 watt kan je beter de pieken opvangen dan bij 60 watt en de vervorming ligt daar hoger dan bij 60 watt.

Laatst bewerkt:
4 boxen is zeker niet aan te raden. Als je versterker berekend is op 8 ohm en je gaat die 2 aan 2 parallel zetten, resulteert dit in een waarde van 3,42 ohm. Zodoende maak je grote kans dat je de eindtrappen naar de ...... helpt. Dus..

Mijn vraag is nog, heb je er een versteker tussn zitten.

@Humpe,

Het is GEEN computer.......maar een versterker van een geluidset. Dus radio, cd speler en platenspeler enz.

Je kunt ze ook in serie zetten, wordt de versterker niet overbelast, alleen wordt het uitgangsvermogen van de versterker lager, en zal de luidspreker met de laagste impedantie, een iets hogere rendement hebben, door zijn lagere weerstand.

Je kunt ze ook in serie zetten, wordt de versterker niet overbelast, alleen wordt het uitgangsvermogen van de versterker lager, en zal de luidspreker met de laagste impedantie, een iets hogere rendement hebben, door zijn lagere weerstand.

maar ga ik mij versterker dat te veel overbelasten als ik 4 speakers aan sluit ?

Als je ze parallel schakelt, dan kan dat, zie een eerdere berekening van @vanzwam.
Maar in serie, wel de fase in de gaten houden, kan dat niet.

4 boxen is zeker niet aan te raden. Als je versterker berekend is op 8 ohm en je gaat die 2 aan 2 parallel zetten, resulteert dit in een waarde van 3,42 ohm. Zodoende maak je grote kans dat je de eindtrappen naar de ...... helpt. Dus..

me versterker is niet 8 ohm maar 6 ohm ? is dat dan beter of slechter ?

De speakers in serie zetten kan in principe. Maar toch is het ook niet aan te raden als je geen 2 DEZELFDE speakers hebt. Dit heeft allemaal te maken met resonantie, dynamiek enz.. Maar zoals ik al zei in principe kan het en zal uiteraad de belasting iets meer dan de helft zijn. Dus in serie krijgt je 14 ohm. Reken dat de uitgangs inpedantie van de versterker 6 ohm is, zal het max RMS vermogen van de ampli iets minder zijn dan de helft. Dit in bij benadering. Aan u de keuze.

ik heb effe in me technische specificatie's gekeken.

de versterker kan van 6 tot 16 ohm hebben.

dus dan zoui k ze er wel gewoon bij kunnen pluggen bij de 2 bestaanden.

kan een 4ohms versterker 8ohms boxen hebben?

Dat kan. Alleen zal dan het vermogen met de helft verminderd zijn. Dus: 100W wordt dan 50W.

@ Loontje Zet ze dan wel in serie. Opletten voor de fase zoals lange pier al zei. Dus + - + -

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan