• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan een webbrowser object in een Excel werkblad geplaatst worden?

Henk Pietersma

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2025
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 2016 Pro
Ik ben bezig met een fors Excel-bestand (Ik heb Office 2016 pro op een Windows 11 laptop) en wil graag een html-bestand zichtbaar maken in een tabblad. Dat lukt helaas niet en het enige wat ik kon vinden op een Engelstalige website was een mogelijkheid waarbij je het register eerst moet aanpassen.
Dat is te rigoureus voor mij, want het bestand moet op diverse computers gebruikt kunnen worden en aanpassen van het register is daarbij niet altijd mogelijk. Weet iemand misschien een oplossing die zeg maar "kant en klaar" is?

Ligt er ook een beetje aan wat het is, zijn het tabellen of wat anders aan data.

Goedenavond Jan,
Het is een eenvoudig html-bestand. Hoofdzakelijk met tekst. En af een toe heel kleine afbeeldingen. Het doet een beetje denken aan een soort chat-layout. Tekst met wat icoontjes enzo.

Kan je dat html bestandje eens laten zien?
Indien van toepassing ontdaan van gevoelige info.

Als je de vraag op Google in het Nederlands stelt is het antwoord nee, kan niet. Stel je de vraag in het Engels dan is het antwoord, ja, het kan.

Yes, it's possible to place a web browser object within an Excel worksheet. This can be achieved by using the Microsoft Web Browser control, which allows you to embed web pages directly into your Excel file. You can then navigate to a specific URL or manipulate the web page using VBA or other scripting methods, as mentioned in the provided search results.

Here's how it can be done:
  1. 1. Add the Web Browser Control:
    You can add the Microsoft Web Browser control to your Excel worksheet by using the "Add Additional Control" option in the "Insert" menu of the VBA editor (Alt + F11).

• 2. Design and Configure:
    After adding the control, you can design its appearance and behavior, including its location and size on the worksheet. You can also configure it to display a specific URL or navigate to different web pages.

• 3. VBA Scripting:
    You can use VBA to interact with the Web Browser control. For example, you can use the Navigate property to set the URL, or the GoBack and GoForward methods to navigate through the history of the control.

• 4. Import Data from Web:
    You can also use the Web Connector feature in Excel to import data directly from the web and display it in your worksheet.
In summary, adding a web browser object to Excel is a way to incorporate web browsing functionality directly within your spreadsheet, allowing you to display and interact with web pages or import data from the internet within your Excel environment.

@peter59
Heb ik geen antwoord op. Jij heb daar verstand van, ik niet. Ik geef door wat op internet het antwoord was op de vraag/titel van de topic.

V.w.b. de vraagstelling van TS, klopt je antwoord.
Maar het betreft een html bestandje dus even afwachten of TS dit kan/mag posten.

Ik heb nog geen html bestandje beschikbaar, maar wel een afbeelding van hoe e.e.a. in het Excel-bestand eruit moet komen te zien. Het gaat om een variant op het aloude Monopoly-spel. Er kunnen 3 personen tegelijk mee spelen en de computer is de 4e speler. Om met elkaar te kunnen communiceren wil ik graag een eenvoudige chatfunctie inbouwen.
Hierbij even een afbeelding van hoe e.e.a. er een beetje uitziet. Ik heb het lint, de tabbladen en de rasterlijnen onzichtbaar gemaakt. Het bord zelf heb ik in losse fragmenten opgebouwd en het ziet er al aardig uit. De chatfunctie wil ik helemaal rechts inbouwen.
Ik ben nu 64 jaar oud en heb ongeveer 30 jaar MS Office totaaloplossingen ontwikkeld voor het MKB, gemeentehuizen en onderwijsinstellingen. Op mijn 10e ben ik mijn linkerbeen kwijtgeraakt in een verkeersongeluk en de afgelopen 5 jaar heb ik 2x een herseninfarct gehad en sindsdien ook werkeloos helaas. Gelukkig weinig mentale problemen maar vooral het lopen is flink moeilijker geworden. Het werken met MS Office is mijn passie en vooral met VBA. Ik ben er dagelijks mee bezig en kan me er uitstekend mee redden. Ik moet er niet aan denken om ermee te stoppen.
@Senso: dank voor de Engelse toelichting :-) Ik had ook al een Engelstalige oplossing gevonden, maar vanaf Excel 2013 ontstaat er altijd een foutmelding als een webbrowser object op je werkblad moet. Dat kan met een registerwijziging omzeild worden, maar dat wil ik graag vermijden. Ik werk thuis met MS Office 2016 pro op een laptop met Windows 11. De namen onderin zijn fictief.

Bijlagen

• Excelvoorbeeld.jpg
    Excelvoorbeeld.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 11
Gooi dat idee maar in de prullenbak. In Excel (en anere software) is het maar zeer de vraag welke browser onder water wordt aangeroepen om de HTML weer te geven. Platte HTML gaat dan meestal nog wel goed. Interactieve componenten (AJAX e.d.) is maar zeer de vraag.

Ik zou kijken of je de chatberichten op een apart tabblad kunt opslaan en de sheet autosave en autorefresh kunt laten doen. Kun je de chats vervolgens op je hoofdpagina laten zien.

Terug
Bovenaan Onderaan