• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan Excel de links automatisch aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kdankers

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2001
Zoals we weten kan excel veel dingen automatisch aanpassen, bijv. als je een kolom of rij toevoegt, wordt de formule automatisch aangepast. Maar geldt dit ook voor de hyperlinks in excel? Ik heb de hyperlink in excel binnen de excel zelf, dus bijv. Map1.xls#Blad1!A1. Als ik Map1 open en opsla als Map2, blijft de link linken naar Map1, dan moet ik de hyperlinks steeds aanpassen. Is er een manier om deze manuele aanpassing automatisch te gebeuren?
Ik heb 20 - 30 hyperlinks naar verschillende werkbladen, en ik moet elke week het opslaan als andere naam.

Laatst bewerkt:
waarom sla je Map1 niet gewoon als Map1 op na aanpassingen? (eerst de oude situatie onder een andere naam op slaan). In dat geval blijven alle hyperlinks gewoon werken.

Maar als ik iemand een mail stuurt met deze bestand, heeft hij problemen met de links. :frown:

Hoi,

Ja, dat klopt, als je iemand de excel-map stuurt, waarin koppelingen naar (een) andere map(pen).
Zodra de geadresseerde de betreffende map opent, wordt gezocht naar de 'bron' van de in die map aanwezige links.
Hoe dit op te lossen:

1 Open de map die je wilt versturen
2 Selecteer het hele werkblad (vakje boven rijnummer 1 en links van kolomletter A aanklikken) en kies 'Kopieren'
3 Open een nieuwe map, kies menu: Bewerken > Plakken speciaal .... ; optie 'Waarden' selecteren en plakken maar.
4 Er zitten nu geen links meer in, alleen nog waarden ... maar ook geen opmaak. Kies opnieuw 'Bewerken > Plakken speciaal, maar nu 'Opmaak ....' (dit werkt niet als je samengevoegde cellen in je blad hebt).

Ik heb zelf van deze riedel een macro opgenomen en onder een 'knop' op de werkbalk geplaatst.

Succes, TEun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan