• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan Excel wel tellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom5Cat

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Kan iemand mij zeggen waarom Excel in mijn voorbeeldje verkeerd afrondt aub?

Bijlagen

Negatieve waarden ronden links van de komma af.
Nul of weggelaten rondt af op het dichtstbijzijnde gehele getal.

Als je wilt dat hij aantal cijfers achter de komma weglaat, dan moet je gewoon de cel-eigenschap aanpassen.

Laatst bewerkt:
het getal 1,0 is gewoon een heel getal
die kan je niet afronden naar beneden. Vandaar dat hij er gewoon 0 van maakt.
(denk ik)

Als je wilt dat hij aantal cijfers achter de komma weglaat, dan moet je gewoon de cel-eigenschap aanpassen.

Het probleem is dat ik dat resultaat weer nodig heb voor een volgende formule, dus los ik het niet op door enkel de cel-eigenschap aan te passen.

Trouwens, 2,0 is eveneens een (ge-)heel getal en zou, afgerond volgens goede oude wiskunde, 2 moeten geven, maar excel geeft dan '1'.

1,0 zou '1' geven als resultaat en niet '0'.

Afronden naar beneden is in mijn boekje nog steeds 'het laten vallen van wat achter de komma staat' (of wat achter het aangegeven aantal decimalen staat). Excel doet dit duidelijk verkeerd.

Trouwens, het probleem zit niet eens bij dat afronden, maar eerder bij het 'verschil' in cel C5. Als je daar, ipv de fromule die er staat, '0,04' intypt, dan loopt de afronding wèl goed.

Ik heb even iets geprobeerd... Als je in C5 'AFRONDEN.NAAR.BENEDEN' gebruikt, dan geeft hij tot 9 decimalen '0,03' en vanaf 10 decimalen '0,04'. Lost niks op natuurlijk, want ik heb exact 0,04 nodig opdat de volgende formule in het rijtje correct kan verlopen en niet 0,04 bij 10 decimalen die dan volgens de celeigenschap slechts 2 decimalen toont.

Dit maakt het natuurlijk nog belachelijker, want hoe kan het nu fout lopen om '1,15-1,11' te doen? Dit zijn ingegeven, dus exacte, cijfers, dus er zit niks verder achter.

HELP !!!

Laatst bewerkt:
Je formule (eng versie) 'ROUNDDOWN' rond alles naar beneden af
Dus 0.99 wordt dan 0

Gebruik om normaal af te ronden de functie 'ROUND' ('AFRONDEN' in het nederlands)
0.49 wordt dan 0
0.50 wordt dan 1

Tomcat

Probeer het eens met de volgende formule :

Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(E5;1)

Je formule (eng versie) 'ROUNDDOWN' rond alles naar beneden af
Dus 0.99 wordt dan 0

Gebruik om normaal af te ronden de functie 'ROUND' ('AFRONDEN' in het nederlands)
0.49 wordt dan 0
0.50 wordt dan 1

Met 'AFRONDEN' lukt het inderdaad wel in dit geval, maar niet als E5 bv 1,9 zou zijn, want dan krijg je '2' terwijl ik echt wel naar beneden wil afronden.

M.a.w.
0,9=0
1,0=1
1,1=1
1,9=1
2,0=2

Excel maakt volgens mij toch een zware fout, aangezien 1,15-1,11=0,04 en 0,04/0,04=1 en 1,0 afgerond naar beneden gewoon 1 zou moeten zijn.

Tomcat

Probeer het eens met de volgende formule :

Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(E5;1)

Ik gebruik nog Excel versie 2000 en die formule zat er blijkbaar toen nog niet in. Ik krijg ook een foutmelding als ik het probeer.

Inmiddels heb ik een andere manier gevonden om mijn probleem op te lossen, via een omweg waardoor ik niet meer naar beneden af hoef te ronden, maar dit blijft een raadselachtig probleem en een eventuele structurele fout van Excel als je 't mij vraagt.

Ik zie nu wat je bedoeld
eventuele structurele fout van Excel

Dit klopt, het aftrekken van 2 getallen gaat niet altijd even goed. :mad: :mad: :mad:

Code:
=ROUND(A1-B1;2)
Zet bovenstaande formule in cel C1 en hiermee lost je het probleem dan op :P :P :P

Ik zie nu wat je bedoeld

Dit klopt, het aftrekken van 2 getallen gaat niet altijd even goed. :mad: :mad: :mad:

Code:
=ROUND(A1-B1;2)
Zet bovenstaande formule in cel C1 en hiermee lost je het probleem dan op :P :P :P

Die laatste lost het inderdaad volledig op, hoewel je moet toegeven dat het niet nodig zou hoeven te zijn.
Conclusie...Excel kan inderdaad NIET tellen :shocked:

Bedankt iedereen voor de reacties :-)

Het probleem is dat ik dat resultaat weer nodig heb voor een volgende formule, dus los ik het niet op door enkel de cel-eigenschap aan te passen.

Trouwens, 2,0 is eveneens een (ge-)heel getal en zou, afgerond volgens goede oude wiskunde, 2 moeten geven, maar excel geeft dan '1'.

1,0 zou '1' geven als resultaat en niet '0'.

Afronden naar beneden is in mijn boekje nog steeds 'het laten vallen van wat achter de komma staat' (of wat achter het aangegeven aantal decimalen staat). Excel doet dit duidelijk verkeerd.

ik had mijn post al aangepast voordat je mij quote :p

Met 'AFRONDEN' lukt het inderdaad wel in dit geval, maar niet als E5 bv 1,9 zou zijn, want dan krijg je '2' terwijl ik echt wel naar beneden wil afronden.

M.a.w.
0,9=0
1,0=1
1,1=1
1,9=1
2,0=2

Excel maakt volgens mij toch een zware fout, aangezien 1,15-1,11=0,04 en 0,04/0,04=1 en 1,0 afgerond naar beneden gewoon 1 zou moeten zijn.

Als het alleen om gehele getallen gaat dan kan ook INT (engels) of INTEGER (nl) gebruiken. Dat haalt botweg alles achter de komma weg.

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan