Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Privacywetgeving
Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.
het getal 1,0 is gewoon een heel getal
die kan je niet afronden naar beneden. Vandaar dat hij er gewoon 0 van maakt.
(denk ik)
Als je wilt dat hij aantal cijfers achter de komma weglaat, dan moet je gewoon de cel-eigenschap aanpassen.
... weggelaten rondt af op het dichtstbijzijnde gehele getal.
Je formule (eng versie) 'ROUNDDOWN' rond alles naar beneden af
Dus 0.99 wordt dan 0
Gebruik om normaal af te ronden de functie 'ROUND' ('AFRONDEN' in het nederlands)
0.49 wordt dan 0
0.50 wordt dan 1
Tomcat
Probeer het eens met de volgende formule :
Code:=AFRONDEN.N.VEELVOUD(E5;1)
eventuele structurele fout van Excel
=ROUND(A1-B1;2)
Ik zie nu wat je bedoeld
Dit klopt, het aftrekken van 2 getallen gaat niet altijd even goed.![]()
![]()
Zet bovenstaande formule in cel C1 en hiermee lost je het probleem dan opCode:=ROUND(A1-B1;2)
![]()
![]()
![]()
Het probleem is dat ik dat resultaat weer nodig heb voor een volgende formule, dus los ik het niet op door enkel de cel-eigenschap aan te passen.
Trouwens, 2,0 is eveneens een (ge-)heel getal en zou, afgerond volgens goede oude wiskunde, 2 moeten geven, maar excel geeft dan '1'.
1,0 zou '1' geven als resultaat en niet '0'.
Afronden naar beneden is in mijn boekje nog steeds 'het laten vallen van wat achter de komma staat' (of wat achter het aangegeven aantal decimalen staat). Excel doet dit duidelijk verkeerd.
Met 'AFRONDEN' lukt het inderdaad wel in dit geval, maar niet als E5 bv 1,9 zou zijn, want dan krijg je '2' terwijl ik echt wel naar beneden wil afronden.
M.a.w.
0,9=0
1,0=1
1,1=1
1,9=1
2,0=2
Excel maakt volgens mij toch een zware fout, aangezien 1,15-1,11=0,04 en 0,04/0,04=1 en 1,0 afgerond naar beneden gewoon 1 zou moeten zijn.
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.