• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan geen Berekend Veld toevoegen aan Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

HelpMark

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 apr 2015
Beste Excel Experts,

Ik gebruik Excel 2013 en heb al eens eerder een Berekend Veld toegevoegd aan een draaitabel om zo een sommatie binnen een draaitabel te maken.
Nu ben ik met een andere draaitabel bezig en het lukt me niet op een berekend veld toe te voegen. Ook als ik even snel in een nieuwe sheet een simpel tabelletje maak waar ik een draaitabel van maak, kan ik die functie niet aanklikken.

In het tabblad Analyseren wat verschijnt als je op een draaitabel klikt, staat in het lint bij "Berek." de knop "Velden, Items en Sets" waar je bij de eerste keuze normaal "Berekend Veld..." aan kan klikken. Echter deze blijft nu licht grijs en ik kan deze functie dus niet benaderen. Nu heb ik me al menigmaal rot gezocht binnen Excel of er niet ergens een vinkje verkeerd staat en ook al gegooglet of iemand anders dit wel eens gehad heeft, maar helaas nog zonder resultaat.

Heeft iemand enig idee hoe ik weer over die functie kan beschikken of wat een reken kan zijn dat ik geen expliciet berekend veld kan toevoegen?

Alvast dank!
gr,
Mark

Ik ben zelf gelukkig alweer een stapje verder. Op een of andere manier behandelt Excel mijn tabellen en ODBC koppelingen ineens als OLAP databases en volgens (https://support.microsoft.com/en-us/kb/234700/nl) kan je dus geen berekend veld maken wanneer je een OLAP database gebruikt. Het stomme is dat ik zowel in Excel 2010 als in Excel 2013 al eerder data heb opgehaald via een ODBC koppeling waarbij ik zowel berekende velden kon toevoegen als dat ook de =draaitabelophalen functie er normaal uit ziet.

Is er misschien een mogelijkheid om deze functie uit te zetten?

Als je maar gefrustreerd genoeg bent dan kom je uit eindelijk op het punt dat je dingen gaat weggooien. Dat punt had ik net bereikt dus ik heb de OLAP koppeling uit de lijst met verbindingen verwijderd waardoor mijn draaitabel volledig onbruikbaar werd.
Bij het overnieuw opzetten van de draaitabel viel het me op dat Excel 2013 bij Invoegen Draaitabel ook een andere nieuwe knop heeft zitten: "Aanbevolen Draaitabellen" Uit nieuwsgierigheid hier eens op geklikt waarmee een mooie wizzard verschijnt waar je niets aan hebt. Echter onderaan in deze pop-up staat een button "Lege Draaitabel" En als je deze optie kiest, kon ik meteen ook weer een berekend veld toevoegen en wist zeker dat ik niet meer met een OLAP verbinding te maken heb, waardoor ook de =Draaitabel.Ophalen functie weer normaal werkt en alle andere beperkingen die vermeld staan in bovenstaand artikel van Microsoft ook opgeheven zijn.

Mocht iemand hier in de toekomst ook een keer tegenaan lopen binnen Excel 2013, dan is dit dus de oplossing om een OLAP verbinding te omzeilen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan