Kan geen bestaande bestanden opslaan/overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinotraffic

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
9
Hallo, sinds enkele dagen maak ik gebruik van mijn nieuwe Acer M3201 desktop met vooraf geïnstalleerd Vista Home Premium en met upgrade naar Windows 7. Ik heb te maken met het volgende probleem.

Mijn persoonlijke documenten heb ik op een externe hardeschijf staan. Deze hardeschijf heb ik altijd gebruikt bij mijn oude computer. Ook op de nieuwe PC wordt hij gewoon herkend en ik kan de bestanden openen.
Het volgende probleem doet zich voor. Zelf vind ik het vrij complex, maar misschien is er een vrij eenvoudige oplossing omdat ik niet bekend ben met Vista/7.

Ik kan bestanden op mijn externe hardeschijf gewoon openen en bekijken. Ik kan ook gewoon nieuwe bestanden en mappen op de hardeschijf aanmaken.
Als ik door middel van een programma een bestaand bestand open en probeer op te slaan, krijg ik foutmeldingen als "Toegang tot [bestandsnaam] is geweigerd" of "Can't open file for writing".
Als ik in de verkenner rechtermuisklik op een bestand om het te verwijderen of de naam te wijzigen, staat er een blauw/geel geblokt schildje voor deze bewerkingen. Het naam wijzigen of verwijderen lukt dan wel. In de map Mijn Documenten op de vaste schijf staat dit schildje er niet.

Ik weet dat het blauw/gele schildje iets te maken heeft met het nieuwe gebruikersaccountbeheer sinds Vista. Ik heb mij rotgegoogled naar meldingen van een soortgelijk probleem, maar kom zoiets niet echt tegen.

Is er iemand die het probleem herkent? Ik hoop dat er een simpele oplossing voor is.

Alvast bedankt!

EDIT
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor het probleem, door via eigenschappen en beveiligingsopties het een en ander in te stellen. De administrators hadden rechten om alle bewerkingen uit te voeren (behalve speciale machtigingen). De gebruikers hadden echter geen rechten voor volledig beheer en wijzigen. Deze twee rechten heb ik gelijk gesteld aan de administrator (ik ben immers de enige gebruiker van mijn eigen computer). Het werkt blijkbaar op deze manier.
Toch blijf ik het vreemd vinden, want als ik kijk bij de gebruikersaccounts, dan zie ik alleen een Administrator en een Gastaccount. Dit geeft de indruk dat ik ben aangemeld als admin en dat ik hier ook rechten voor heb, maar dit is blijkaar niet het geval. Kan iemand dit wellicht uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan