Kan geen enkel OS installeren op Micros Kassa

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb hier een Micros PCWS 2010 kassa waarop Windows XP pro draait. Deze is echter redelijk brak en start alleen nog op via Hirens Bootcd en dan de optie starten vanaf HD.
ZOnder Hirens krijg ik de melding dat er geen OS gevonden is. Zodra XP gestart is draait deze verder probleemloos, zij het dat ik de touchscreen drivers niet geinstalleerd krijg.

Hirens bootcd start overigens gewoon op.

Ik wil dus nu een nieuwe XP installatie uitvoeren en heb, om de oude drivers etc te redden, de oude 32 GB ssd (IDE) schijf eruit gehaald en er een normale 40 GB ide ingezet. Deze was ook te partitioneren en formatteren vanuit Hirens, dus zover gaat alles goed.

Helaas werkt het systeem iedere vorm van installatie tegen en ongeacht welke XP versie ik in de externe USB dvd speler zet, hij weigert met de meest exotische foutmeldingen.

Als ik de ene windows XP Pro cd erin stop dan start hij niet eens vanaf CD door en krijg ik "geen OS gevonden". Pak ik weer een andere versie dan zie ik een fractie van een seconden "de hardware wordt gecontroleerd" en reboot de machine waarna de dvd speler niet meer wordt gezien en ik deze eerst weer in een nieuwe USB poort moet zetten.

Toen geprobeerd om Hirens op te starten en dan de setup van de xp cd te starten maar op het moment dat ik dat doe verdwijnt binnen 3 sec de dvd speler uit het systeem en kan ik ook niets.

Uiteindelijk maar geprobeerd om Linux te installeren maar krijg dan al meteen de melding dat PAE niet actief is op de processor. Die optie bestaat overigens ook niet in de (oude) bios.

Ik krijg nu een beetje het idee dat de bios zelf iets doet waardoor bij iedere vorm van installatiepoging. de usb dvd speler wordt uitgeschakeld. De bestaande SSD kan ik nog wel via omwegen gebruiken, maar ook daar krijg ik dus niet de touchscreen driver op geinstalleerd en krijg het systeem zonder Hirens niet gestart omdat er mogelijk een bootfile weg is. MBR heb ik overigens al eens opnieuw gemaakt zonder resultaat.

Heeft iemand nog tips? :shocked:

Hallo,

U kunt proberen om de BIOS te resetten.

Groeten, WDHBGS

Bios reset heb ik nog niet kunnen vinden op het moederbord. Het is ook een apart model.

De SSD heb ik eruit gehaald, enerzijds om de drivers te redden (de installatiefiles staan er ook allemaal alleen helaas geen win xp installatiefiles) en ook om te zorgen dat ik als dit noet mocht lukken, in ieder geval nog een systeem heb waar windows op staat, zij het brak. Als ik op de ssd zou installeren dan ben ik alles kwijt als het niet lukt.
De 40 GB IDE (alles is 3,5 inch trouwens) wordt goed herkend en is ook benaderbaar.

De BIOS is een Phoenix CME FirstBios Notebook Pro, maar wel een specifieke versie voor de kassa lijkt het.
Ik heb even wat foto's van de bios bijgevoegd zodat je kunt zien wat het wel (en vooral niet) doet. De gebruikelijke instellingen staan er niet, wel dingen zoals MCH, Video, ICH, ACPI en een CK-408 clock frequentie waar ik liever niet aankom omdat ik niet weet wat dat doet.

IMG_20160630_121332.jpg
IMG_20160630_121403.jpg
IMG_20160630_121443.jpg
IMG_20160630_121525.jpg
IMG_20160630_121537.jpg

Edit : nog even screenie van ACPI scherm bijgevoegd

IMG_20160630_124151.jpg

Laatst bewerkt:
Die spullen waren in die tijd nog niet zo geavanceerd, dus het zou zomaar eens kunnen dat er GEEN custom BIOS is en voor de rest ook geen beveiliging.

Zou het niet kunnen dat de poort die je gebruikt voor de externe CD speler defect is???

Bij de IHC Control Submenu staan geen USB instellingen?
Die het wel doet met de Hirens cd, ligt dan aan de combi XP cd en USB lijkt mij.

Ik ben inmiddels nog even aan het stoeien geweest.
Verschillende installaties geprobeerd :

XP pro : loopt niet door
XP fast edition (getweakte versie) reboot meteen bij het controleren van hardware
Windows 7 start het beginscherm op meer geeft vrijwel direct daarna aan dat er een hardware fout is die mogelijk is ontstaan doordat het USB medium niet meer is aangesloten
Zorin OS : blijft vanaf het begin in een reboot lus
Knoppix : Ik kom in beginscherm waarin ik live cd kan starten maar ook dan verdwijnt tijdens het starten kennelijk de DVD speler en kan hij de Linux image niet meer vinden

@RogerS : Ik gebruik verschillende poorten en het vreemde is dat als de dvd niets doet en ik zelfs niet meer op eject kan drukken, deze meteen weer werkt als ik hem in een andere USB poort steek, maar na een reset gebeurt weer hetzelfde.

Ik dacht eerst nog om het systeem open te maken en een oude CD rom meteen op de IDE kabel aan te sluiten, maar de voeding die in dit systeem zit heeft behalve een 24 volt uitgang voor de kassa/printer en een grote connector voor op het moederbord, geen molex connector om de power op de dvd te krijgen, dus dan zou ik al moeten gaan kijken of er een andere voeding te maken is.

Al met al een aardige uitdaging. Als het mij zou lukken om de "OS not found" fout weg te krijgen en ook nog de 12 inchtouchscreendriver werkend te krijgen (want daar gaat het mij uiteindelijk om) dan zou een herinstall niet nodig zijn.
Maar ook die 2 problemen laten zich niet eenvoudig tacklen.

Overigens zou het systeem windows XP, XP embedded en Linux moeten kunnen ondersteunen volgens de specs.

Ik kijk morgen even verder Lange Pier en laat het even weten :cool:
Er kwam onverwachts bezoek dus even snel het apparaat naar boven gebracht.

Heb het systeem weer aangesloten/ Bij IDC control staan verschillende opties, meest om bepaalde eigenschappen in USB aan te zetten zoals USB2 en legacy. (zie foto)
IDC control.jpg

Stom genoeg kwam het zelf inderdaad niet bij mij op om het via USB stick te proberen. Na zoveel jaar zie je de simpele dingen vaak over het hoofd denk ik. :o

In ieder geval een USB stick gemaakt met XP Pro erop en de lege 40 GB er weer in gezet. Setup gestart en tot nu toe (herkennen van de harddisk en formatteren en kopieren bestanden voor setup) loop het nog door en blijft hij in ieder geval de USB stick zien (die hij overigens aangeeft als USB harddisk maar goed...)

Even kijken hoe het verder gaat en of dit inderdaad dé oplossing is voor dit probleem (waarna ik probleem 2, nl touchscreen kan proberen op te lossen)

Ik hou jullie op de hoogte.

In ieder geval super bedankt voor het meedenken zover :thumb::thumb:

Installatie is geslaagd en systeem start op (Lange Pier bedankt voor de tip) :thumb:

Wel achter een onhebbelijkheid van het systeem gekomen, nl dat als de HDD niet als eerste in de bootsequence wordt gezet, hij gewoon helemaal de HDD niet gebruikt maar "Operatingsystem not found" geeft. Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom hij de oude SSD alleen via Hirens wilde starten. Ik had nl de USB/CD als eerste en de HDD als tweede in de lijst.

Maar goed. Ik heb een werkende windows XP en ga vanavond de inhoud van de SSD even via mijn dockingstation naar de NAS kopieren zodat ik alle drivers heb veilig gesteld want als ik nu in apparaatbeheer kijk dan lijkt XP zelf weinig tot niets te herkennen (op zich niet vreemd).

Ik kan in ieder geval nu verder gaan worstelen met de klus om de ingebouwde touchscreen aan de praat te krijgen zodat de kleine hier met het syateem kan spelen zonder eerst een muis te moeten leren hanteren :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan