Kan geen Google Fonts installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venga

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Berichten
890
Hallo iedereen,

Excuses als dit niet het goede forum is maar goed,

Ik wil enkele fonts installeren van Google Fonts, die heb ik aan m'n collectie toegevoegd en gedownload als ZIP'je. Na uitpakken meld Windows me als ik op Rechtermuisknop -> Installeren druk, dat "het geen geldig lettertype bestand is". Eigenschappen -> Blokkering opheffen helpt niet en ik heb alle rechten over de TTF bestanden. Uiteraard ben ik Administrator op de computer met Windows 10 Pro Build 1511 64-bit.

Wat kan ik doen? Lettertypes installeren via Dafont.com werkt overigens wel gewoon...

Alvast bedankt,
Venga.
 
Halllo Venga nog de beste wensen en alle goeds. Meestal staat Windows op de C-schijf, pas anders zo nodig de schijfletter aan.

Kopieer het bestand naar de map C:\WINDOWS\Fonts. Het nieuwe lettertype is nu beschikbaar en je hoeft verder niets te doen. De volgende keer dat je het nieuwe lettertype wilt gebruiken hoef je het lettertype alleen maar te selecteren in het programma waar je mee werkt. Dat zou het moeten zijn normaal gesproken.

ik maak soms gebruik van http://www.1001freefonts.com/

Las laatst deze over visio voor wat het waard is. https://social.technet.microsoft.co...ate-1511-build-105863?forum=win10itprogeneral
 
Laatst bewerkt:
a. Download eens (daar heb ik namelijk mee getest) alleen Open Sans
Pak die uit naar een nieuwe map
b. [Windows-toets]r toetscombinatie -> control fonts
Alt-toets -> Bestand -> Nieuw lettertype installeren
Blader naar de map met de fonts, selecteer ze allemaal en installeer ze.

Hier in mijn Windows geen probleem daarmee gehad.

Tijs.
 
Halllo Venga nog de beste wensen en alle goeds. Meestal staat Windows op de C-schijf, pas anders zo nodig de schijfletter aan.

Kopieer het bestand naar de map C:\WINDOWS\Fonts. Het nieuwe lettertype is nu beschikbaar en je hoeft verder niets te doen. De volgende keer dat je het nieuwe lettertype wilt gebruiken hoef je het lettertype alleen maar te selecteren in het programma waar je mee werkt. Dat zou het moeten zijn normaal gesproken.

ik maak soms gebruik van http://www.1001freefonts.com/

Las laatst deze over visio voor wat het waard is. https://social.technet.microsoft.co...ate-1511-build-105863?forum=win10itprogeneral

Het zou inderdaad wel eens aan die update kunnen liggen. Helaas krijg ik dat niet voor mekaar met IE en Update Catalog. Zou je die KB3124200 voor me willen downloaden via de Update Catalog en hier willen posten? Alvast bedankt :thumb: Slepen naar de map werkt overigens ook niet.

a. Download eens (daar heb ik namelijk mee getest) alleen Open Sans
Pak die uit naar een nieuwe map
b. [Windows-toets]r toetscombinatie -> control fonts
Alt-toets -> Bestand -> Nieuw lettertype installeren
Blader naar de map met de fonts, selecteer ze allemaal en installeer ze.

Hier in mijn Windows geen probleem daarmee gehad.

Tijs.

Ik heb ten eerste onder Bestand niet de optie om een nieuw font te installeren, maar goed. Slepen erin werkt niet :rolleyes:

Ik benadruk trouwens nog maar een keer dat het alleen voor Google Fonts geldt, en niet voor fonts van andere bronnen!
 
Laatst bewerkt:
Geen reden voor ergenis. :D

Ik kwam een tip tegen, hier
Open services.msc en zet de Windows Firewall service weer aan. Probeer het dan opnieuw, en inderdaad door de fonts te slepen in de map die je (o.a.) met control fonts opent.
Als dit werkt kun je (na afloop) evt. die Window Firewall service weer uitschakelen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het is raar maar waar, maar goed, het werkt!

Bedankt :thumb:
 
Zoals ik al (ong.) vermoedde heeft dit te maken met de validatie van de fonts. Ook MAC's doen dit.
[...]in order for windows 10 to validate the fonts[...]

Natuurlijk interessant om te vernemen waarom voor andere fonts dit blijkbaar niet nodig is, mogelijk zijn die "signed by Microsoft" of hebben geen licentie-overeenkomst ("licentie-vrij") er aan (de Google fonts zijn onder Apache License, version 2.0).

Tijs.
 
Aha ja, dafont is i.d.d. licentievrij volgens mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan