Kan geen mail ontvangen en verzenden met exchange 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

112fan

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2010
Berichten
513
Ik heb SBS 2008 met exchange draaien. De laatste paar dagen kunnen we geen mail meer ontvangen of verzenden. Poort 25 staat open, smarthost staat goed en ik kan niks in de eventvwr.exe vinden en in OWA kan ik ook niks versturen of ontvangen dus het ligt aan de server.

Misschien een beetje vaag geformuleerd vraag dan om meer info als het niet duidelijk is.
 
Algemeen:
a. Test eens SMTP vanaf je server met een telnet sessie richting je smarthost. Zie hier hoe zo'n sessie eruit zou kunnen zien. NB: De telnet client moet je als Windows onderdeel na-installeren, want is normaal gesproken niet automatisch geactiveerd, zoals het bij Windows 2003 wél was.
b. Zou een firewall issue kunnen zijn op de server of router.
c. Zou een probleem met je smarthost kunnen zijn.
d. Je publieke ip-adres zou geblacklist kunnen zijn.
e. Het zou kunnen zijn dat er Exchange services niet gestart zijn of SMTP/connector onderdelen uitgeschakeld in Exchange.

Succes,

Tijs.
 
test gedaan met mx toolbox:
BARRACUDA en RATS-Dyna LISTED
 
Ja, en? Er staan (maar liefst) 5 dingen die je kunt checken. Met halfgare terugmeldingen wordt alleen het aantal (benodigde) postings onnodig omhoog geduwd.
En dat je geblacklist bent als dynamisch ip-adres wil nog niet alles zeggen: Kijk na of de smarthost ook geblacklist is. Bovendien bedoelde ik meer dat de smarthost mogelijk verkeer vanaf jouw server blokkeert vanwege blacklisting. Vandaar (o.a.) punt a. in mijn eerste posting.

Tijs.
 
het is de smarthost van KPN ik neem aan dat die dan niet op de blacklist staat??
 
Ik verwijs terug naar mijn vorige posting. En begin nou snel met de telnet-test van a. uit mijn eerste posting, om precies te zien welke meldingen je van je smarthost krijgt én of de geadresseerde de mail die je via telnet vestuurd ook ontvangt.

Tijs.
 
Ja, en waar zijn de rest van de smtp-commando's?
Dus in telnet 2.jpg:
helo <jouwdomeinnaam>
mail from:<afzender-adres>
rcpt to:<geadreseerde-adres>
data
subject: Test

Hoi dit is een test.
.
quit

[laatste . op lege regel is om de mail af te sluiten.]

Tijs.
 
Ok, de mail is geaccepteerd. Nu natuurlijk nakijken of de mail ook aankomt.
En natuurlijk ook nog eens zo'n telnet-test doen naar een extern e-mail adres van jezelf of iemand anders, bijv. een @hotmail.com e-mail adres en dáár kijken of de mail aankomt.

Tijs.
 
Ok, dat zou betekenen dat het probleem in (de instellingen van) je Exchange server ligt. Tips die ik daaromtrent gaf zijn tips b. en e.

Succes,

Tijs.
 
Aanvulling: Als ik de MX records van familysocks.nl bekijk, dan staat er het volgende:
familysocks.nl MX preference = 20, mail exchanger = fallback.exsilia.net
familysocks.nl MX preference = 10, mail exchanger = mail.familysocks.nl

Ik kan telnetten naar mail.familysocks.nl op poort 25, maar krijg:
452 4.3.1 Insufficient system resources

Zie bijv. de volgende links:
link1
link2
link3

Onder de streep komt de melding er vandaan dat de beschikbare schijfruimte te laag is, zodat de mailserver niets meer wil accepteren of verzenden.

Tijs.
 
Ok, dat zou betekenen dat het probleem in (de instellingen van) je Exchange server ligt. Tips die ik daaromtrent gaf zijn tips b. en e.

Succes,

Tijs.

Of hotmail maakt geen gebruik van de blacklist(en) ;)
 
@Phr3ak: Hotmail heeft een uitstekend spam-/malware filter. Dus de smart host is niet verdacht (zoals de TS al dacht, omdat het van KPN is).

Tijs.
 
het is opgelost!!! Er was iemand die effe zijn download map had vol gestampt en die stond op de zelfde schijf als exchange dus het is nu opgelost. Bedankt voor de hulp:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan