kan geen schijfcontrole uitvoeren zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn zoon heeft windows xp maar vanaf het begin kan hij geen schijfcontrole uitvoeren en dus ook niet defragmentern.
Als je schijfcontrole wilt uitvoeren moet eerst de computer opnieuw opgestart worden, het opstarten begint goed maar nadat het windowsembleem verschijnt en het balkje gaat laden (zoals normaal) springt het beeld zwart en blijft het zwart knipperen.
Na een paar uur start hij pas weer normaal op zonder schijfcontrole te hebben uitgevoerd.
Normaal heb ik geen problemen met het opstarten.

Ze beweerde dat hij niets had gedaan.:)

Ik heb alles gedaan wat jullie gezegd hebben maar ik kan nog steeds niet op de normale manier schijfcontrole doen en daardoor dus ook niet defragmenteren.
Dit moet toch gewoon kunnen het is een computer van 3 maanden oud en hij heeft het het defragmenteren nog nooit goed gedaan.
Ik kan hem wel naar de winkel brengen en dan kijken ze hem na maar dat wilde ik in uiterste noodzaak doen want dan ben ik hem waarschijnlijk een tijd kwijt en wat doen zij er dan mee? vandaar dat we eerst zelf van alles proberen

Wat is voor jou, een normale manier van een schijfcontrole, en welke melding krijg je, als je wilt defragmenteren.

Waarom zou je niet kunnen defragmenteren als je geen schrijfcontrole kan doen? En als ik lage pier goed begrijp was
het beeld zwart en blijft het zwart knipperen.
Na een paar uur start hij pas weer normaal op zonder schijfcontrole te hebben uitgevoerd.
juiste de schrijfcontrole en is dit dus de normale manier.

Jullie hebben gelijk bij mijn zoon geinformeerd defragmenteren kan wel alleen schijfcontrole niet. En met de normale manier bedoel ik gewoon via eigenschappen van de harde schijf en dan schijfcontrole,

De schijfcontrole kan niet uitgevoerd worden op een vergrendelde schijf, waar windows zelf opstaat dus, dan moet er altijd worden opgestart.

Maare, welke foutmelding wordt er gegeven, als schijdefragmentatie niet wil starten?
Overigens moet er 15% vrije ruimte zijn, op die partitie, wil schijfdefragmentatie werken.

Schijfdefragmentatie doet het wel alleen de schijfcontrole doet het niet. Als je via eigenschappen op schijfcontrole drukt zegt hij dat het zal gebeuren de volgende keer dat je opstart (zoals bij elke computer). Alleen als ik dan opnieuw opstart komt na het windows embleem met het laadbalkje een zwart scherm, wat zwart blijft knipperen. Ik moet de computer dan met F8 opstarten wilt hij het weer doen. Op de normale manier schijfcontrole wilt niet lukken, maar defragmenteren wel. Ik wil alleen proberen ook op een normale manier schijfcontrole te kunnen uitvoeren.

P.S
Ruimte is er zat op de schijf

Jullie hebben gelijk bij mijn zoon geinformeerd defragmenteren kan wel alleen schijfcontrole niet. En met de normale manier bedoel ik gewoon via eigenschappen van de harde schijf en dan schijfcontrole,
Dat had ik fout gelezen.:o
Overigens moet je zo lang wachten, totdat windows vanzelf weer reboot, het enige wat je ziet is die knipperende cursor, en dat kan even duren, voordat hij reboot, dus gewoon laten staan en afblijven.
Het laatste klopt met wat je ziet, zo werkt het voor een vergrendelde schijf.
Die start wel, maar zoals ik al eerder aan haar had uitgelegd, zie je alleen een knipperend streepje, wat een poosje kan duren, en als dan de schijfcontrole klaar is, wordt er automatisch gereboot.
Al diverse malen aangegeven.
Wat is voor jou, een normale manier van een schijfcontrole.
Geen antwoord op gezien.

Al met al, werkt die schijcontrole gewoon, maar niet op de manier die je misschien gewend bent met windows 98, alle NT os'en werken met vergrendelde schijven, waarbij je geen schijfcontrole kunt doen op een systeemschijf, de andere worden eerst ontgrendeld, maar dat kan windows uiteraard niet op een schijf waarvan hij zelf werkt.

Dus dan wordt er ook gevraagd om het uit te voeren na een herstart, en dan zie je alleen die knipperende cursor, tot een reboot.

Overigens is de eerder aangedragen manier, dus vanuit de herstelconsole, ook goed, met die chkdsk /r, indien zo gedaan, hoef je dat natuurlijk niet nogmaals te doen, vanuit windows zelf, dat is dubbelop, maar over die werkwijze, heb ik ook verder niets meer gelezen, waarom niet?

Dus dan wordt er ook gevraagd om het uit te voeren na een herstart, en dan zie je alleen die knipperende cursor, tot een reboot.
Ik wil de verwarring niet groter maken, maar op mijn XP Pro SP2 machine wordt na de herstart getoond, in een blauw scherm een paar regels met eerst: De XX wordt gecontroleerd met een oplopend percentage, vervolgens: De YY wordt gecontroleerd, oplopend percentage en zo in totaal vijf controles. Dat wil zeggen, als ik heb aangegeven Schijfcontrole met twee aangevinkte opties: controle bestandsysteem én zoeken en repareren beschadigde sectoren. Die opties laat ik voor alle duidelijkheid zien.

hdcontrolemz9.jpg

Probeer nu eens de harde schijf controle te doen, zonder een optie aan te vinken, gaat dat goed, herhaal de controle met de bovenste optie aangevinkt en tot slot nog een controle met alletwee de opties.

Laatst bewerkt:
Je maakt inderdaad de verwarring groter:( , bij alle tot nu toe geïnstallerde XP's, gebeurt dat alleen als er een "dirty bit" is gezet, in alle andere gevallen, dus vanuit windows, en een reboot, gebeurt dit niet.:confused:

Anders had ze dat wel aangegeven, ze ziet juist die knipperende cursor, wat gewoon goed is.

Overigens gebeurd er niets, als je geen vinken zet, dan staat hij gewoon op alleen lezen, waar je ook niet veel mee op schiet.

in alle andere gevallen, dus vanuit windows, en een reboot, gebeurt dit niet
Lange Pier, als jij dat zegt, neem ik het aan.
Alleen, zelfs in W95 wordt bij Scandisk vanaf de Dos-prompt, boven de gele voortgangsbalk, een grafisch voortgangsvenster met gekleurde blokjes getoond. Ik vind het vreemd dat in XP niet (standaard) een vergelijkbare voorziening is ingebouwd.

Met mijn drietrapsraket stond me voor ogen:
Methode één wordt uitgevoerd in de Windows Shell, zonder reboot en met voortgangsbalkjes voor drie fasen. Loopt dat goed, dan werkt Schijfcontrole en (zonder melding) is de leescontrole afgesloten zonder fouten.
Methode twee vereist wel een reboot, fouten in het bestandsysteem worden hersteld. Verloopt ook die controle goed, dan weten al iets meer.
Methode drie kan aan het licht brengen, dat het controleren van het schijfoppervlak niet (goed) wordt uitgevoerd, of hij wordt wél uitgevoerd maar aan reparatie wordt niet toegekomen. Hopelijk levert dat een foutmelding op?

Maar...ik ben nu toch vooral geinteresseerd in wat TS ons te melden heeft.

Laatst bewerkt:
Een goede schijfcontrole voor mij is zoals Boeing beschreef. Die opties aanvinken, opnieuw opstarten en een blauw scherm die een serie controles uitvoert. Zo werkt het ook bij de andere computers in huis. Ik heb geprobeerd om geen opties aan te vinken en dan begint hij met scannen (hiervoor hoeft niet opnieuw opgestart te worden). Maar na een tijd geeft de computer aan de schijfcontrole niet te kunnen voltooien. Daarna heb ik nog een keer geprobeerd alleen de bovenste optie aan te vinken en hiervoor moest weer opnieuw opgestart worden en kwam het knipperende zwarte scherm weer.

Ik heb geprobeerd om geen opties aan te vinken en dan begint hij met scannen (hiervoor hoeft niet opnieuw opgestart te worden). Maar na een tijd geeft de computer aan de schijfcontrole niet te kunnen voltooien.
Als de PC nog maar drie maanden oud is, moet er nu toch echt door de leverancier naar gekeken worden. Er is duidelijk "iets" in de configuratie niet goed.

NB: de poging om chkdsk /r vanuit de Herstelconsole te starten is naar mijn mening ook niet helemaal gelukt.

Sorry, vergeten: kijk de garantiebepalingen na, misschien heb je wel recht op "on-site" dus bij je thuis herstel.

Bij de winkel geweest raden me aan aan om eerst met powermax te kijken of er geen fouten op de schijf zitten, maar heb geen diskettestation dus kan dit dan ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan