kan geen xp-client aanmelden bij server2003 in VMware

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik heb volgend groot probleem. Ik ben avondschool netwerkbeheerder aan het volgen en nu zijn we bezig met Server2003, nu zijn we ook bezig met XP aan te loggen op deze server, op school lukt dit zonder problemen maar thuis krijg ik het maar niet voor elkaar (op beide plaatsen onder VMWARE). Volgens de leraar moet men ze so wie so in dezelfde range zetten (bv. 10.0.0.1 enz) maar als ik ze in deze range zet heb ik geen internetverbinding en dus ook geen netwerkconnectie. Als ik ze standaard laat staan (dus 192.268.2.1 enz.. ) heb ik wel internet maar lukt het me ook niet om connectie met elkaar te maken. Wat ik ook doe, ik krijg telkens onderstaande fout:

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de Service Location (SRV)-bronrecord in DNS dat wordt gebruikt om een domeincontroller te vinden in het domein DANNY.LOCAL:

De fout is: DNS-naam bestaat niet.
(foutcode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

De query was voor de SRV-record van _ldap._tcp.dc._msdcs.DANNY.LOCAL.

Mogelijke oorzaken van deze fout zijn:

1. De DNS SRV-record is niet in DNS geregistreerd.

2. Eén of meer van de volgende zones doen geen overdracht naar de onderliggende zone:

DANNY.LOCAL
LOCAL
. (hoofdzone)

Klik op Help voor meer informatie over hoe u dit probleem kunt oplossen.


Volgens mij is de DNS geinstalleerd in het domein, ik krijg tijdens het installeren toch geen foutmelding.

Wie kan mij uit dit lijden verlossen??

Alvast bedankt,
Danny
 
Geef ons schermafdrukken van (in VMWare):
Edit -> Virtual Network Settings -> tabblad Summary
Edit -> Virtual Network Settings -> tabblad DHCP
(Zie mijn 'handtekening' hoe je dat kunt doen, als je zelf geen idee hebt hoe dat werkt).

Geef ook
Het ip-adres van je host-computer
Het ip-adres van de virtuele W2003 machine
Wat je hebt ingesteld bij de opties van de ethernet adapter van je virtuele machine: Bridged, Nat, Host-only.

We horen het wel.

Tijs.
 
printscreens

Hoi,

Bijgevoegd de printscreens.
IP van server heb ik op ofwel op automatisch staan, dan heb ik ook internet.
Ofwel fixed en dan vul ik in IP: 10.0.0.1 /24 - DG 10.0.0.1 - DNS 10.0.0.1 (127.0.0.1)
Host ook automatisch ofwel fixed: IP 10.0.0.2 /24 verder idem als server
Beide in VMware ingevuld.

Het ip-adres van de laptop waar het op draait is 192.168.2.3 - router is 192.168.2.1

Ethernetadapter is ingesteld als bridged.
Bedankt voor het meedenken.
Danny
 

Bijlagen

  • dhcp.JPG
    dhcp.JPG
    49,5 KB · Weergaven: 44
  • summary.JPG
    summary.JPG
    45,5 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Ok, zo heb ik het hier gedaan:
1. Edit de instellingen van de VMWare netwerkverbinding voor de w2003 server, zet die op NAT (=het 192.168.80.x netwerk).
2. Zet een vast ip-adres op de w2003 server: 192.168.80.175
3. Zet op de w2003 server: DNS servers:
192.168.80.175
192.168.80.2
4. Zet in de DNS configuratie van NAT in de VMWare applicatie: (zie bijlage)
5. Zet in de host de VMWare Network Adapter VMNet8 op Automatisch een ip-adres verkrijgen, maar zet als DNS server 192.168.80.175 ipv. automatisch verkrijgen.
6. (eventueel): Installeer WINS Server op de W2003 machine, zodat ook zonder plaatsing van de host in het domein de server bereikbaar is vanaf de host. Zet dan wel ook via het Geavanceerd knopje zowel op de w2003 server als op de host (VMWare Network Adapter VMNet8) "Netbios over TCP/IP inschakelen" aan (dus niet op Default laten staan).

Nu werkt alles, inclusief internet-toegang vanuit de w2003 machine.

Niet de meest elegante oplossing, vind ik zelf (commentaar/suggesties worden gewaardeerd), maar het lijkt te werken ;)

Tijs.
 

Bijlagen

  • vmware-NAT.JPG
    vmware-NAT.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Helaas

Dag Tijs,

Bedankt voor je duidelijke reactie. Helaas krijg ik er hier geen verandering door. Geen connectie, zowel niet naar het internet toe als server-host.
Wat ik wel niet geprobeerd heb is dat met de Wins-server, geen idee hoe ik daaraan moet beginnen. Kan dat hieraan liggen en moet ik zonder de WINS-server evengoed internettoegang hebben of niet? Zoja dan ligt het niet aan het WINS-gebeuren denk ik.

Groetjes,
Danny
 
Probeer het volgende:
Stel op de VMNet8 interface van de host in: ip-adres 192.168.80.1 /24
(eventueel ook de standaardgateway instellen: 192.168.80.2)
Dan zou het moeten gaan werken.

Tijs.
 
Nog even wat anders: Stel dat je bridged networking gebruikt ipv. NAT, dan zou je dus een ip-adres moeten invullen voor je w2003 server dat valt in dezelfde ip-range als je gewone netwerkkaart.

Dus: Als je ook Internet wilt hebben op je w2003 machine met bridged ingesteld, dan zou je, in jouw geval, het dus aldus moeten instellen:

Ip-adres van de W2003 machine: Een adres in de 192.168.2.4 t/m 192.168.2.254 reeks, laten we zeggen 192.168.2.10
Instellen als DNS-servers op de W2003 machine: 192.168.2.10 en 192.168.2.1

Bij de DHCP instellingen van de router instellen (LAN-kant, t.b.v. de host en andere aangesloten fysieke pc's):
Static DNS servers:
192.168.2.10 en 192.168.2.1

Voordeel is dan dat het ook werkt als de w2003 server niet is ingeschakeld, vandaar geen DHCP server instellen op de W2003 server maar 'harde' DNS-aanpassingen in de DHCP server van de router.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
gelukt

Dag Tijs,

Het is gelukt.
Heb het wel ongeveer gedaan zoals we op school geleerd hadden,dwz, bridged, fixed ip's in range 10.0.0.?/24

Dit heb ik eerder ook allemaal geprobeerd maar toen lukte het niet, vandaag nog maar eens geprobeerd en nu lukt het.
Wel heb ik nu op de server als dns 127.0.0.1 ingesteld en op de clients 10.0.0.1, eerder had ik ofwel overal 127.0.0.1 ofwel overal 10.0.0.1 ingesteld, kan het hier aan liggen?
Verder heb ik ook eerst de clients een andere naam gegeven en opnieuw opgestart en nadien na een fixed ip gegeven te hebben ook opnieuw opgestart. Kan mijn oplossing door een van deze punten komen of heb ik gewoon geluk gehad? :)

In ieder geval bedankt voor het meedenken en je antwoorden.

Groeten,
Danny
 
[...]Wel heb ik nu op de server als dns 127.0.0.1 ingesteld en op de clients 10.0.0.1, eerder had ik ofwel overal 127.0.0.1 ofwel overal 10.0.0.1 ingesteld, kan het hier aan liggen?
Verder heb ik ook eerst de clients een andere naam gegeven en opnieuw opgestart en nadien na een fixed ip gegeven te hebben ook opnieuw opgestart. Kan mijn oplossing door een van deze punten komen of heb ik gewoon geluk gehad? :)
[...]

Citaat over 127.0.0.1:

Special-Use IPv4 Addresses

[...]127.0.0.0/8 - This block is assigned for use as the Internet host
loopback address. A datagram sent by a higher level protocol to an
address anywhere within this block should loop back inside the host.
This is ordinarily implemented using only 127.0.0.1/32 for loopback,
but no addresses within this block should ever appear on any network
anywhere [RFC1700, page 5].[...]

Kortom: DNS-aanvragen met als DNS-server ingesteld 127.0.0.1 blijven binnen dezelfde computer. Dat werkt indien ingesteld op een W2003 server die zelf ook de DNS-server is, maar een client die DNS-aanvragen bij een andere machine moet indienen zou met zo'n instelling zichzelf bevragen in plaats van (in jouw geval) de W2003 server.
Als je ooit (bijv. op je W2003 server) een DHCP server gaat draaien moet ook zeker niet 127.0.0.1 als adres voor een server dan aangeven, uitsluitend een echt adres, zoals bijv. 10.0.0.1

Je zult gewoon ergens een fout gemaakt hebben, ik denk niet dat geluk er iets mee te maken heeft dat het nu werkt.

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. :)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dns

Hoi,

Heb als DNS nu 10.0.0.1 ingevuld en alles blijft werken. Was dus inderdaad niet de reden.
Bij het wijzigen van IP-adressen is het normaal toch niet nodig of opnieuw op te starten of kan dit soms wel nodig zijn??

Groeten,
Danny


Citaat over 127.0.0.1:

Special-Use IPv4 Addresses

[...]127.0.0.0/8 - This block is assigned for use as the Internet host
loopback address. A datagram sent by a higher level protocol to an
address anywhere within this block should loop back inside the host.
This is ordinarily implemented using only 127.0.0.1/32 for loopback,
but no addresses within this block should ever appear on any network
anywhere [RFC1700, page 5].[...]

Kortom: DNS-aanvragen met als DNS-server ingesteld 127.0.0.1 blijven binnen dezelfde computer. Dat werkt indien ingesteld op een W2003 server die zelf ook de DNS-server is, maar een client die DNS-aanvragen bij een andere machine moet indienen zou met zo'n instelling zichzelf bevragen in plaats van (in jouw geval) de W2003 server.
Als je ooit (bijv. op je W2003 server) een DHCP server gaat draaien moet ook zeker niet 127.0.0.1 als adres voor een server dan aangeven, uitsluitend een echt adres, zoals bijv. 10.0.0.1

Je zult gewoon ergens een fout gemaakt hebben, ik denk niet dat geluk er iets mee te maken heeft dat het nu werkt.

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. :)

Tijs.
 
Hoi,

Heb als DNS nu 10.0.0.1 ingevuld en alles blijft werken. Was dus inderdaad niet de reden.
Bij het wijzigen van IP-adressen is het normaal toch niet nodig of opnieuw op te starten of kan dit soms wel nodig zijn??

Groeten,
Danny

Op XP en W2000 machines etc. is het inderdaad niet nodig om opnieuw in te loggen om wijzigingen in TCP/IP te activeren. Bij oudere besturingssystemen wel (W98 etc.)

Tijs.
 
Wij werken op school ook altijd met vm ware en moeten daar ook geregeld een client server netwerk bouwen. Wij stellen dan de netwerk kaarten van de server alvolgt in: 1 netwerk kaart op VMnet1 (briged) en de 2e op vmnet 2 (mag niet gekopeld zijn aan een fisike netwerk kaart). De netwerk kaart die aan VMnet 2 hangt word gebruikt voor de dc, en dhcp. die netwerk kaart heeft een vast ipadres. De client die je er dan op aan wil melden hang je in het zelvde vmnet dit gaval 2 dus. en dat moet in eens goed gaan. de andere netwerkkaart moet verbinding gaan maken met het internet. Je moet dan op al je pc de standaard gatway nog invullen. Dan zou het moeten werken. Let op dat je niet je dhcp controller laat connecte met je eigen of school zijn netwerk dat gaat goet fout.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan