Kan geen XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rohan2812

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2009
Berichten
52
Hallo,

ik heb een computer met een SATA hardeschijf waar Linux CentOS op staat geinstalleerd, en nu wil ik op deze hardeschijf weer gewoon Windows XP installeren.
maar wanneer ik de installatie start krijg ik heel even snel te zien "hardware configuratie wordt gecontroleerd" en daarna een zwart scherm.

De hele schijf is leeg, die heb ik geformateerd toen ik hem aan een andere pc had gehangen. alleen na nog wat speurwerk op de schijf zelf kwam ik erachter dat er nog 92 mb aan data op staat, dit is waarschijnlijk nog die Linux CentOS, want als ik de schijf terug stop in zijn eigen pc, start hij ook nog gewoon op met de Linux OS.

Waarschijnlijk moet ik iets doen met zijn MBR ofzoiets heb ik gehoord maar ik weet niet hoe ik dit moet doen met een SATA schijf, deze ziet hij niet als ik hem onder een MS-DOS diskette opstart!

Iemand die mij bij dit probleem kan helpen?
 
Ah, je bezit nog een fdd! :D Dan is je probleem mogelijk al bijna opgelost:

download bij de moederbordfabrikant de SATA drivers voor de hdd en zet deze op een diskette.
Start op met de Windows CD en druk nadat je op de toets gedrukt hebt om vanaf CD te starten op F6.
Nu wordt je de mogelijkheid geboden om drivers van externen te installeren alvorens verder te gaan. Stop de diskette in de fdd en installeer de SATA drivers.
 
Nee dit is het niet, het ligt er echt aan dat de linux versie niet overschreven kan worden, want zodra ik op enter druk om van cd te starten krijg ik maar 1 seconde de tekst, Hardware configuratie wordt gecontroleerd! en vrijwel direct daarna het zwarte scherm, ik heb dus geneens tijd om SATA drivers van een ffd te installeren! :confused:
 
Dan doe je het toch anders? Dan draai je die Linux toch de nek om?
Boot met een van de bootdisk.com te downloaden bootdisk van 98SE (de OEM) boot ermee en als op je scherm knippert:

A:>

typ je in

Fdisk

en eenmaal opgestart kies je voor het verwijderen van NON DOS partities.
Daarna maak je een DOS partitie aan en vervolgens ga je verder met je Win CD.
 
Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag en dan laat ik het nog wel even weten! :thumb:
 
Dan doe je het toch anders? Dan draai je die Linux toch de nek om?
Boot met een van de bootdisk.com te downloaden bootdisk van 98SE (de OEM) boot ermee en als op je scherm knippert:

A:>

typ je in

Fdisk

en eenmaal opgestart kies je voor het verwijderen van NON DOS partities.
Daarna maak je een DOS partitie aan en vervolgens ga je verder met je Win CD.

Sorry ik kom er niet helemaal uit, het begint al bij bootdisk.com. ik weet niet precies welke cd ik moet downloaden, en wat is precies 98SE. en moet ik die NON DOS partitie verwijderen met een command? en met het aanmaken van een DOS partitie ook?
 
Hoi!

Download hier: http://www.bootdisk.com/ de bootable Win 98 SE-floppy.

Zet de download op 'n floppy, en start daarvan op.

Kies voor: Opstarten zonder CD-ondersteuning.
Als het DOS-scherm tot rust gekomen is trommel je achter de prompt: fdisk.

Enter, dan krijg je de keuze uit 4 of 5 mogelijkheden.
Kies voor: een non-DOS partitie verwijderen.

Verder: volg de aanwijzingen op het scherm.

Greetz,

Harry.
 
Hoi Harry, bedankt voor je reactie,

ik heb jou aanwijzingen gevolgd en kom al een stuk verder dan voorheen. alleen wanner ik fdisk in type krijg ik de volgende vraag: "Do you wish to enable large disk support (Y/N)....?

wanneer ik Y of N doe krijg ik hetzelfde, namelijk: een zwart scherm met de letter van mijn floppy drive! A:

wanneer ik het nog een keer probeer gebeurt hetzelfde. enig idee?

Ik kreeg trouwens ook bij het laden laden van die bestandjes op m'n floppy een aantal foutmeldingen:

Disk error on track 12, head 1
Error in reading

dan kan ik kiezen voor "afbreken" "opnieuw" of "negeren"
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Uiteraard moet je voor: Y kiezen; in die tijd waren HDD groter dan 512 Mb eerder regel dan uitzondering.

Je behoort geen A: te krijgen, maar: C:

Foutmeldingen bij het installeren van je floppy behoren niet voor te komen, dus mogelijk is daar iets mis gegaan !

Is de floppy wel in redelijke staat ?

Probeer 'm es te formatteren en dan opnieuw de bootdisk te installeren.

Greetz.

Harry.
 
Met die foutmeldingen klopt, ik heb hem even geformateerd en nu loopt hij wel door zonder foutmeldingen.

hij bleef nog steeds op A: staan dus heb ik C: ingetypet en nu staat hij op C:

alleen krijg ik nog steeds hetzelfde: een zwart scherm met nu een C:\>
 
Hoi !

Dus: fdisk intrommelen !

Greetz,

Harry.
 
ja ik type fdisk in en daarna krijg ik die vraag van grotere schijfen en kies ik Yes

en daarna wordt ik weer terug gestuurd naar het zwarte scherm met C:\>. ik zou echt niet weten wat ik fout doe!
 
Net thuis van het werk en alles even snel doorgelezen te hebben een vraagje:

Harry, waarom moet TS naar C?

Na de A:> op het scherm en het Fdisk commando, start Fdisk en wordt door fdisk 'medegedeeld' dat er een schijf is aangetroffen en TS 'mag' dan iets doen met die schijf van Fdisk. Bijv. de Nondospartitie verwijderen.
Ik snap de C in jouw replys niet helemaal?
 
Ik denk dat ik weet waarom hij niet door loopt,

Wanneer hij opstart van de FD zegt hij dat hij van mijn geheugen een virtuele RAMdrive maakt en die koppelt hij aan de C:\
het probleem is dus dat hij mijn SATA schijf niet ziet en dus ook geen Fdisk kan uitvoeren. *zucht denk dat ik dat ding uit het raam gooi*
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

@gast0225: ik heb de indruk dat in de machine van @TS de C-schijf niet gevonden wordt, vandaar.

Vermoeden blijkbaar juist, gezien de laatste post.

@T.S.: hebben we het over een Sata-schijf ?

Greetz,

Harry.
 
Nu gaat het bij mij even kraken. Idd. had ik je eerste bericht goed gelezen, zie ook mijn 1e bericht, alleen, ik heb de afgelopen jaren toch zeker op deze wijze 2 pc's met SATA hdd aan boord tot leven kunnen wekken zonder SATA drivers, louter en alleen met Fdisk. Het blijft nog even kraken bij mij waar ik die mazzel dan aan te danken had?
 
Hoi !

@gast0225: helemaal correct; ik heb fdisk en DOS-mode ook gebruikt bij Sata-schijven !

Maar: dan moeten de bios-instellingen wel correct zijn. d.w.z. kiezen voor: IDE-mode !

@T,S,: kijk even in je bios of de settings correct zijn.

Greetz.

Harry.
 
Nu komen we op een terrein waar mijn kennis tekort begint te schieten. Ik bedoel hiermee het volgende: de IDE modus is toch de meest voorkomende en standaard instelling bij gebruik van SATA hdd's en dus bij 99 van de 100 biossen aldus zo ingesteld?
 
Het ligt heel anders, toen DOS werd gebruikt waren er nog geen SATA schijven. Onder dos zou je nooit een SATA schijf kunnen herkennen! Wat we hebben gedaan is de schijf bij een andere pc gehangen en via partition magic de schijf geresized, vervolgens aan het desbetreffende systeem gehangen. en nu doet hij het!

Wel allemaal bedankt voor jullie meedenken aan dit probleem! :thumb:

Groeten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan