Kan harddisk niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sutton

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb op een xp pc windows 7 geinstalleerd en dat is goed gegaan,echter de tweede schijf die nog in de pc zit kan ik nu niet meer formatteren.
Ik heb een drive letter toegewezen en de schijf is zichtbaar in de verkenner maar als ik op formatteren klik krijg ik de melding: kan de systeem partitie niet formatteren.

Iemand een idee hoe ik de schijf kan formatteren,ik wil de schijf schoon hebben voordat ik er weer progs opzet.
Ik heb zelf nog 0 windows 7 ervaring

Weet je zeker dat het een tweede harde schijf is en geen tweede partitie? Als het namelijk een tweede partitie is zal windows deze schijf niet formatteren omdat hij dan ook zichzelf als windows wist.

harddisk

Ja,dat weet ik zeker,heb hem er zelf ingebouwd

Alleen opstarten met de W7 schijf, kom je dan in W7?
Wil dat niet dan met de W7 DVD opstarten en de opstart herstellen.

Vermoed dat de XP schijf als eerste is gezien en dat de opstartbestanden daar opstaan.

Heeft er wel ooit windows op die andere schijf gestaan? Zat deze schijf in de PC toen je windows 7 installeerde? Je kunt formateren in principe wel forceren met een CD / DVD. Echter soms loop je het risico dat de bootpartition die gebruikt is op deze drive staat en dan start windows niet meer na formateren (is overigens wel te herstellen)

*edit* Haha, dat is al de 3de of 4de keer deze week dat we bijna tegelijk posten

Laatst bewerkt:
harddisk

Ik zal even precies omschrijven wat ik heb gedaan:

Ik had dus een draaiende windows xp pc met 2 harddisks.
Ik heb vanuit xp de windows 7 cd gestart en ben begonnen met de installatie,ik heb de harddisk gekozen waar xp op stond.
de installatie is zonder problemen verlopen.

Na installatie zag ik alleen een C schijf bij : "deze computer"
Bij schijfbeheer zag ik de andere schijf wel en heb die toen een drive letter gegeven.

tot zover.

Start eens op met alleen de W7 schijf in de PC, wil dat?

Dan de andere schijf erbij plaatsen, systeemherstel op de schijf uitzetten en nogmaals proberen.

harddisk

Ik heb net om de beurt de harddisks los getrokken en in beidde gevallen start de pc NIET meer op?

Toch raar want ik heb toch op 1 HD geinstalleerd?

moet ik nu opnieuw installeren met 1 harddisk en later de andere toevoegen?

Je kunt proberen om de andere harddisk tijdelijk te verwijderen en de harddisk met windows te "repareren". Je hebt hier wel een windows DVD of usb voor nodig.

boot met de DVD/USB en selecteer startup repair. Als het goed is vind hij dan de windows installatie op je harddisk en dan kun je die "repareren". Vervolgens zou windows dan moeten booten vanaf die harddisk.

Helemaal opnieuw beginnen kan uiteraard ook ;)

harddisk

Ik heb een poging gedaan om de installatie te herstellen maar krijg de melding dat herstel niet mogelijk is.
Er blijft niets anders over dan opnieuw te installeren met 1 schijf en de andere later toe te voegen.

Dit probleem heb ik met XP nooit gehad,is dit een Win7 ding?

Hopelijk krijg ik de tweede sata schijf na installatie weer toegevoegd.

harddisk

Ik heb windows 7 opnieuw geinstalleerd met slechts 1 schijf aangekoppeld,daarna schijf aangekoppeld en opnieuw opgestart.

windows gaf aan dat er een driver voor de schijf was geinstalleerd en moest opnieuw opstarten dus dit gedaan.

na opstart geprobeerd te formatteren en ...helaas nog precies dezelfde melding?

Systeemherstel staat uit voor die schijf/partities? al eerder aangegeven overigens.

harddisk

Op de c-schijf staat dit ingeschakeld op de andre schijf niet

Format

Deze schijf heb ik zelf geen besturingssysteem op gehad,hij zat in de pc om games op te installeren,XP stond op een andere schijf.

Het is een tweedehands pc dus weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan ,maar ik heb hem al een jaar dus....

Ik ben al bezig om weer programmas op de schijf te zetten,mijn zoon werd ongeduldig:confused:

Zolang de computer nu werkt met alleen de systeemschijf is dat geen probleem.

Opstart CD/DVD branden om te formateren
kijken of de computer nog alleen opstart met systeemdisk
systeemdisk loskoppelen -> andere disk aansluiten -> booten met DVD
dvd gebruiken om disk te formateren

harddisk

De pc start nu inderdaad gewoon in windows op met slechts 1 schijf aangekoppeld dus dat is goed,kan ik in ieder geval altijd nog een andere schijf inbouwen
dus tot zover is het klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan