Kleine correctie. De zon heeft weldegelijk invloed op je systeem temperatuur, door direct zonlicht op je laptop warmt deze op. De schaduw opzoeken heeft zeker nut, omdat je hiermee alleen maar de luchttemperatuur hoeft te verwerken, en niet nog eens de extra opwarming die de zon op de behuizing geeft. Een zwarte laptop kan flink warm worden, puur en alleen door hem in de zon te zetten. Dit heeft misschien geen directe invloed op de temperatuur van bijvoorbeeld je processor, maar zorgt er wel voor dat de koeling minder efficient is.
Wat ik verder bedoel met vermindering van levensduur, als je regelmatig de zon recht op je laptop hebt, kunnen bijvoorbeeld de soldeerverbindingen op het moederbord loslaten (ik spreek hierbij uit eigen ervaring). Dit heb je niet als er geen direct zonlicht op je laptop valt, waardoor die delen niet zo heet worden. Daarom zeg ik ook, dat het voor een keer geen kwaad kan, maar je het niet te vaak moet doen.
En: de luchttemperatuur hoeft in de schaduw absoluut niet gelijk te zijn. Op een windstille dag is de luchttemperatuur in de schaduw vaak lager dan in de zon, door de warmte die van de zon zelf en de ondergrond af straalt en plaatselijk de lucht verder opwarmt... (of, bij veel zon en weinig schaduw, plaatselijk niet opwarmt in de schaduw)