Kan het kwaad met laptop in de zon te zitten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Enn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Enn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mei 2012
Ik vraag me of het schadelijk is voor een laptop om (langdurig) in de zon te staan.
Bijvoorbeeld als je 2 uur buiten zit?

Valt op zich wel mee. op het moment dat een laptop (de modernere) echt te heet word, schakelt hij vanzelf uit... Als je het vaker doet, kan het wel van invloed zijn op de levensduur, het is daarom wel aan te raden (maar voor een keertje niet noodzakelijk) om schaduw te zoeken of te creëren.

De zon heeft helemaal geen invloed op de temperatuur in je laptop, niet direct. schaduw opzoeken heeft dus niet veel zin, de luchtemperatuur is immers hetzelfde in de schaduw. binne n in huis kan de temperatuur lager zijn.

het gevolg van alle warmte is dat de ventilator wat sneller moet draaien, dit kan de levensduur van die ventilator verminderen(slijtage van het lagertje).

als je echt de levensduur van je laptop wilt verbeteren met betrekking tot koeling zou je het beste in een gekoelde ruimte kunnen zitten(airconditioning).
ik zou me in ieder geval nergens druk om maken. ;)

Kleine correctie. De zon heeft weldegelijk invloed op je systeem temperatuur, door direct zonlicht op je laptop warmt deze op. De schaduw opzoeken heeft zeker nut, omdat je hiermee alleen maar de luchttemperatuur hoeft te verwerken, en niet nog eens de extra opwarming die de zon op de behuizing geeft. Een zwarte laptop kan flink warm worden, puur en alleen door hem in de zon te zetten. Dit heeft misschien geen directe invloed op de temperatuur van bijvoorbeeld je processor, maar zorgt er wel voor dat de koeling minder efficient is.

Wat ik verder bedoel met vermindering van levensduur, als je regelmatig de zon recht op je laptop hebt, kunnen bijvoorbeeld de soldeerverbindingen op het moederbord loslaten (ik spreek hierbij uit eigen ervaring). Dit heb je niet als er geen direct zonlicht op je laptop valt, waardoor die delen niet zo heet worden. Daarom zeg ik ook, dat het voor een keer geen kwaad kan, maar je het niet te vaak moet doen.

En: de luchttemperatuur hoeft in de schaduw absoluut niet gelijk te zijn. Op een windstille dag is de luchttemperatuur in de schaduw vaak lager dan in de zon, door de warmte die van de zon zelf en de ondergrond af straalt en plaatselijk de lucht verder opwarmt... (of, bij veel zon en weinig schaduw, plaatselijk niet opwarmt in de schaduw)

Laatst bewerkt:
ik heb regelmatig met mijn zwarte laptop (medion s2210) in spanje in de volle zon gezeten. de oppervlakte van de behuizing wordt inderdaad gloeiend heet, maar dit is nooit van toepasing geweest op de systeemtemperatuur. ik heb ook nooit problemen gehad met de werking van de laptop. de laptop heeft ook geen zwakke soldeerverbindingen.

zou dit niet eerder te maken hebben met de bouw van de laptop?

Hmmm ik hoop het niet... het is een MacBook xD (een witte...)

Maar ik ben het met je eens, het hangt inderdaad heel erg van de kwaliteit af, en of je vuurvaste vingers hebt... maar ik denk wel dat we het er over eens zijn dat het in principe geen kwaad moet kunnen ;)

Laatst bewerkt:
@Caelyn: ik heb nu een metalen macbook pro(eind 2011), wij zitten dus wel veilig iig. fel voor je ogen wel ;)

ot: om welke laptop gaat het? en welke kleur is het? en waar geniet je van de zon?

ik denk dat als je in turkije zit er bijvoorbeeld niet veel meer van het plastic overblijft. in nederland zal het niet een probleem worden. met twee uur al helemaal niet.

Hmmm in mijn geval, het is de macbook die stuk is gegaan... so much for quality... mijn zwart/grijze HP trekt het beter... maar de macbook is er dan ook 1 uit de serie met HDD issues en snel barstende behuizing... dus dat zal vast niet de meest goede bouwserie zijn xD

ohjee, ik heb alleen problemen met het rechterscharnier. waar is de tijd gebleven dat een laptop 10 + jaar uithield. hebben die simpelere macbooks geen sudden motion sensor om de hdd te beschermen?( Iets als hp driveguard 3D).

ja dat gelukkig wel... alleen de temperatuur kunnen ze gewoon niet hebben...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan